zondag 8 november 2009

Week 36 – Weer een ritje Zweden!


maandag
Ja, deze week hangt er dus weer een ‘wapperkar’ achter mijn helse machine. Vanwege een bruiloft vrijdag, een vierdaags werkweekje. En daar past mooi een ritje Stockholm in! Op zich niet verkeerd dus. En zeker beter, dan een weekje in de buurt rondtouren!!

Om 6.30 gaat het Emmeloord uit. Op naar Noord Holland om hem weer vol te krijgen met bloembollen. Het is een beetje een rare laad volgorde… Maar de klant in Zweden wil graag dat ik eerst naar Anna Paulowna, in de kop van Noord Holland ga, en dat ik daarna ga afladen in Lutjebroek.

Dus eerst maar de afsluitdijk over. Rond 8.15 ben ik dan in Anna Paulowna. Hier schuif ik er met de pompkar 16 pallets met kratjes hyacintenbollen in. Om 9.00 zit zo het grootste deel van de trailer alweer vol. Op naar Lutjebroek!

Om 10.00 krijg ik er in Lutjebroek nog 12 kisten met tulpenbollen bij in. En dan heb ik hem vol. De dijk weer over, en richting Groningen om het land weer te verlaten. Vlak voor de grens heb ik afgesproken met collega Jan V. Jan moet vanavond ook op het 22.00 bootje, dus we kunnen mooi samen die kant op. We doen even een bakkie, en intussen krijg ik een telefoontje van amigo Arie Cuul. Ook hij is onderweg naar de 22.00 Nordö naar Zweden toe. Omdat hij ook al vlak in de buurt is, wachten we ook nog even op Arie, en gaan dan met z’n 3-en richting Travemünde, naar het bootje toe.

Vlak voor Hamburg maken we nog even een keer de verplichte 3 kwartier pauze, en om 20.00 rollen we dan de haven van Travemünde binnen. Even de tickets halen, en dan sluiten we aan in de wachtrij voor de boot. Eenmaal aan boord, de tassen naar de hut, en dan treffen we elkaar weer in het restaurant. Hier treffen we oud Italië rijder H Kaptein (die intussen alweer jaren op Scandinavië rijdt) ook nog. En met zijn 4-en aan tafel, wordt het nog even erg gezellig ook!

dinsdag
Om 6.00 worden we door middel van het geklop met de pollepel op de deuren van iedere hut, weer met beide benen naast het nest gerost. Even lekker onder de douche door, en dan een bakje koffie halen in het restaurant. En dan maar een beetje op tijd, naar beneden het ruim in. Ik sta namelijk helemaal vooraan, pal aan de klep! En ik rijd vandaag dus als eerste de boot af, en in Malmö de Zweedse kade op.



Even wachten op Arie en Jan, maar die zijn er gelukkig ook vrij vlot af. We rijden een uurtje of 2, en doen dan bij Tingsryd even een half uurtje een bakkie. Op Ödeshög nog weer even 3 kwartier pauze bij de IDS, en weer verder.



Om 17.00 kom ik dan aan in Vallentuna, een dorpje een klein stukje boven Stockholm. Net als 2 weken geleden, is Cor blij dat ik mooi op tijd ben. We lossen de kisten even via de zijkant, dan zet ik hem tegen ‘het gat in de muur’ en lossen we ook de kratjes hyacintenbollen.

Ik kan deze keer hier ook gelijk weer een volle vracht leeg fust terugladen. Alle lege kisten en kratjes moeten namelijk ook weer terug naar Holland. Dit is helemaal perfect natuurlijk. En zo ben ik om 18.45 gelost, en ook alweer geladen! Nu heb ik mooi alle tijd, om het bootje van morgenavond te halen. Toch rijd ik vanavond Stockholm nog maar even voorbij. Dan heb ik morgen geen last van de drukte, en ik weet dat collega Jan vandaag na het lossen elders bij Stockholm, ook de stad weer uitrijdt. We hebben even contact, en we spreken af om naar Sillekrog te rijden, en daar vanavond samen een hapje te eten.


Om 20.15 zet ik m’n spulletje hier aan de kant. Jan staat er al. We gaan gauw naar binnen om een Zweeds biefstukje weg te happen. De meeste restaurants hier in Zweden sluiten al om 21.00. Dus echt even lekker een avondje tafelen is er niet echt bij in dit land. Als we na het eten de tent dus uitgeveegd worden, nemen we nog even een afzakkertje in de auto, en dan ga ik lekker slapen.


woensdag
Vandaag heb ik mooi alle tijd, dus ik hoef niet zo vroeg van bed af, en draai me nog eens even lekker om! Dan even wassen, en een ontbijtje scoren, en dan ga ik maar eens een stukje rijden. Ik krijg nog even telefoon van collega Sietse. Hij is vanmorgen in Malmö de boot afgekomen, en is onderweg naar Stockholm. We komen elkaar dus vandaag ergens halverwege tegen, en spreken af om samen koffie te gaan drinken bij de Preem op Ödeshög.

Na even gezellig 1.5 uur hebben zitten kletsen gaan we allebei weer verder. Sietse richting Stockholm en ik richting boot.



Op Åsljunga maak ik eind van de middag ook nog even uitgebreid pauze, en dan rijd ik uiteindelijk om 19.30 de haven van Malmö binnen. Om 20.00 kan ik me aanmelden, en mijn ticket halen, en dan sluit ik aan in de rij voor de boot. Om 21.15 rijd ik dan de ‘Finnpartner’ op. Auto in het ruim, tasje mee, sleutel van de hut halen, even lekker douchen en dan een hapje eten. Jan moest vandaag de middagboot al hebben, en ook verder staan er helaas geen andere Van Wierens op dezelfde boot. Ik kruip dus mooi op tijd mijn kooi in.

donderdag
Om 6.00 volgt dan weer het wek ritueel, alleen dit keer gewoon via de intercom. Even onder de douche door, even lekker ontbijten, en dan meren we om 7.00 weer aan, aan de kade in het Duitse Travemünde. Omdat het lege fust dat ik terug geladen heb, op 3 adressen in Noord Holland gelost moet worden, en er hier ook nog weer een rit achteraan komt, mag ik gewoon naar Emmeloord komen. En gaat er iemand anders door met deze trailer. Ik ben tenslotte morgen lekker vrij.

Ik doe om 11.30 nog even een bakkie op Nieuweschans, op de grens. En ben dan mooi om 14.30 weer in Emmeloord. Een lekker relaxed weekje zo! Niets mis mee. En morgen de hele dag feest!

Geen opmerkingen: