dinsdag 10 november 2009

Week 40 – Vast in blokkade.. & terugweg samen met nieuwe Oostenrijkse charter!

maandag
Deze week niet zo’n heel bijzondere rit. Maar met toch een paar kleine gebeurtenissen die ik jullie niet wil onthouden!

De maandag begint rustig. Ik hoefde gister niet te vertrekken, ik moet namelijk vanmorgen eerst even naar de tandarts. Na dit weer met succes afgesloten te hebben, rijd ik tegen 9-en weg uit Emmeloord.

Eerst even 9 pallets met olijfolie lossen in Tiel, en daarna ga ik naar het Appie H. distributiecentrum in Geldermalsen. Tegen 12.00 ben ik in Geldermalsen. Ik meld me netjes aan, en krijg een deurnummer toegewezen. Auto voor de deur, en ik zet mijn 15 pallets met pasta keurig in het magazijn neer. Nog even de papieren ophalen, en dan kan ik weer verder!
Tenmiste dat dacht ik… Het loopt echter iets anders! Als ik mijn papieren terug gekregen heb, en ik rijd om het distributiecentrum heen, richting de uitgang, zie ik al allemaal tractoren staan… Ik denk er eerst nog niet zo bij na, maar dan zie ik ook allemaal spandoeken hangen, en als ik dan de bocht om kom staat er een hele groep mensen! Wat is dit dan toch allemaal. Ik word tegen gehouden, en krijg te horen dat de in en de uitgang totaal geblokkeerd is. Boze boeren hebben het complete distributiecentrum van Appie H. bezet! Daar ben ik dan weer lekker mee… Ik probeer nog even voorzichtig uit te leggen dat ik een vrachtje spaghetti enz. heb gelost, en verder niets met de melkprijzen te maken heb… Dat ik verder ook weinig te vertellen heb, over de melkprijzen! Maar dat maakt weinig indruk… Er komt geen auto meer in of uit!

Er zit dus weinig anders op om de auto maar langs de kant te zetten. Als ik er dan voorzichtig nog even achter probeer te komen, hoe lang deze poppenkast hier ongeveer gaat duren, wordt me wel duidelijk, dat ik hier nog wel een paar uurtjes sta… Ai, dat past me eigenlijk niet zo goed! In Rutten staat er nog een vrachtje voor Italië op mij te wachten. En het plan was eigenlijk om die er vanmiddag nog even in te schuiven, zodat ik kan vertrekken. De klant waar ik heen moet in Italië, lost namelijk alleen maar ’s morgens. Als ik dus vandaag niet vertrek, maar morgen pas laad, dan los ik pas donderdag ipv woensdag. En gaat die grappenmakerij hier me dus een dag kosten!

Begrijp me niet verkeerd hoor, nou snap ik best dat de boeren staken voor hun melkprijzen, en daar heb ik ook alle vrede mee. Geen enkel probleem. De melkveehouders is ook gewoon een werkvolk, en er blijft veel te veel geld bij de verkeerde mensen hangen. Alleen voelt de Appie H. (degene die ze willen bereiken) hier helemaal niets van! En hebben ze eigenlijk alleen de transportbedrijven te pakken die hier staan… En hoe graag ik ook zou willen, ik bepaal de melkprijzen niet!

Intussen is de pers ook gearriveerd, en de melkveehouders maken er een gezellige boel van. Er komt soep aangerukt, en broodjes, koffie. Maar als ik dan eens even ga vragen hoe het met de catering zit, voor de chauffeurs die hier vast staan, kom ik niet verder dan een aantal niet begrijpende boeren… Geen soep dus. Geen broodjes, en we kunnen ook nog steeds niet weg. Gelukkig kunnen we bij de portier van Appie wel een bak koffie krijgen. Die ik trouwens vanaf nu (deed ik al, maar dat maakt niet uit) zonder melk drink! :-)

Leuk detail is trouwens dat er in dit hele mega grote distributiecentrum van Appie H. (behalve in de kantine..) niet 1 pak melk staat!!! In dit distributiecentrum hebben ze helemaal geen vers afdeling!!! Die zijn ondergebracht bij andere vestigingen. Ik bedenk even of ik dit ‘de bezetters’ misschien moet vertellen… Maar terugdenkend aan de niet begrijpende blikken bij eerdere opmerkingen, bespaar ik mezelf deze moeite maar.

Intussen is de politie ook gearriveerd. De boeren hadden de blokkade kort van tevoren netjes aangemeld bij de politie. En na een korte onderhandeling wordt toegezegd dat de blokkade om 15.00 ten einde moet komen. We zullen zien!

En inderdaad, om 15.15 komt er inderdaad schot in de zaak. De tractoren die de uitgang blokkeren, gaan aan de kant! We zijn intussen bijna 3.5 uur verder, maar ik kan weer weg!!


(zie ook: )
- http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/366021/Blokkade-boeren-bij-AH-in-Geldermalsen.htm

- http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rivierenland/5581404/Boeren-bezetten-Albert-Heijn-Geldermalsen.eceHeijn-Geldermalsen.ece

Alleen moet ik nu wel ongelofelijk gas gaan geven! Ik laat ze gelijk even bellen met Rutten, dat ik er om 17.15 kan zijn. Ik krijg een berichtje dat ik er om 17.00 moet zijn, dan wachten ze nog even, en kan ik laden. Als het later wordt, wordt het morgen… Het gas erop dus! En met wat moeite kom ik om streep 17.00 de dam opgestoven in Rutten! Ze weten hier intussen al van mijn belevenissen in Geldermalsen, en hebben mijn vrachtje keurig klaar staan. Ik ben dus wel lekker vlot weg. Om 17.45 draai ik de neus ri. Italië. Ondanks alles is dit toch nog gelukt. Heb ik hem toch nog vol.

En nou komt het vervelende. Terwijl de stakende boeren allemaal weer lekker thuis zitten, kan ik mijn verloren tijd weer goed gaan maken… Gelukkig heb ik vandaag weer een lekkere maaltijdsalade meegenomen van thuis, dus ik hoef er nergens af voor een hap eten. Dat scheelt alweer. Ik maak onderweg op Fernthal even 1 keer strak 3 kwartier pauze, en geef dan gelijk weer gas. En dan is het uiteindelijk ’s nachts 01.00 dat ik op de Spessart nog net een plekje weet te vinden voor de nacht. (achteruit de hele parking over, en dan op de blinde kant achteruit de rij in, op het ene plekje dat nog vrij gekomen is..) Boeren bedankt!

dinsdag
Vandaag ook nog steeds een strak dagje. Ik wil vanavond eigenlijk het restaurant bij Carnia, in Italië, halen. Dan heb ik de verloren tijd weer aardig ingehaald. Extra stimulans is, dat ik in de loop van de dag hoor, dat collega’s Anton en Yke ook in de buurt zitten, en ook via de Tauern gaan. Na even telefonisch contact te hebben gehad, klinkt hun het geplande restaurant ook goed in de oren! Om 20.30 draai ik daar dan de parking op. En het wordt een gezellige avond!


woensdag
Vandaag los ik mijn volle vracht kaas net opzij van Venetië. Dit loopt allemaal voorspoedig. Toch wordt de dag behoorlijk overstelpt door een naar gevoel. Vanuit Emmeloord heeft mij het trieste nieuws bereikt van een sterfgeval… Vanmorgen heb ik daarom gelijk al even contact gehad met de planning, waarin ik aangeef, dat ik wel graag naar huis wil. Omdat ik ten eerste niet helemaal weet, wanneer de begrafenis zal plaats vinden, en ten tweede omdat ik ook erg graag de familie wil opzoeken.

100 punten voor de planning! Er is alle begrip, en het is geen enkel probleem. Ze halen me zo snel mogelijk weer terug. Ik kan zodra ik leeg ben, gelijk omdraaien en alweer richting grens rijden. Even later krijg ik dan te horen dat ik morgen in Zuid Duitsland een vrachtje kan laden, en dan ri. huis. Intussen is het ook bekend dat de begrafenis maandag pas zal zijn, dus ik laat ook gelijk even weten dat ik m’n rit iig wel gewoon kan afmaken. En er wordt gelijk genoteerd dat ik maandag voor de begrafenis sowieso thuis zal zijn. Alle lof!

’s Avonds kom ik in mijn uren dan zo’n beetje tot Reischenhart. Onze nieuwe Oostenrijkse charter ‘der Berthold’ strandt daar ook. Aangezien hij mij al zeer regelmatig heeft gehoord over het Griekse restaurantje hier, en hij hier zelf nog nooit is geweest, wil hij dit vanavond ook wel eens meemaken! En zo gebeurd het.

donderdag
Vandaag gaan we richting laadadres. Collega Louis moet ook op dat zelfde adres laden. Onze Oostenrijkse charter ‘Tirol trans’ rijdt met me mee, om wat lege europallets van mij over te nemen, die ik anders niet meer kwijt kan. Louis en ik krijgen er allebei een vracht gitaren in!

Louis is vanmorgen al vroeg begonnen, dus die haalt in zijn uren de grens niet meer. Berthold aus Tirol en ik zetten nog wel even door naar de grens. Waar we ’s avonds gezellig op de barrière belanden. En daar treffen we collega’s Hanzz en Sjaak ook nog!

vrijdag
Vandaag even lossen in Vlaardingen, en dan haal ik via Waspik, Uden en Veenendaal een rondje export af. Daarna lossen en laden op Urk, en dan is het om een uur of 20.30 eerst weekend!

Geen opmerkingen: