En na even zo’n ‘uitspatting’ richting Zweden, heb ik ‘m vrijdag toch maar weer ‘gewoon’ volgezet voor een dikke rit Italië. En met de vakantie erbij, is dat toch alweer 3 weken geleden, dat ik in Italië ben geweest.. Het wordt wel weer eens tijd voor een bordje spaghetti en een glaasje wijn dus! En met de rit waarmee ik vrijdag mijn trailer heb volgezet gaat dat zeker wel weer lukken. Er staat ook gelijk weer een dikke rondrit door heel Italië op de planning, tot in het zuiden aan toe. Niets mis mee, dus! Precies wat ik mooi vind.

Ik kan dus nog wel even rustig aan doen. Ik pak op het gemakje m’n auto in, doe nog even een bakkie, tank dan de koelmotor nog even af, en om 8.30 verlaat ik Emmeloord dan. Ik rijd in 4.5 uur naar Limburg Lahn toe. Gelukkig loopt de rest bij Robbie wel wat soepeler, en een half uur nadat ik hem aan de kant heb gezet, draait Rob hier ook de parking op. We doen even een bakkie, en als Rob dan ook z’n 3 kwartier rust er op heeft zitten, gaan we weer verder.
Maar we zijn nog niet eens zo gekke lang onderweg als we net voor de Spessart een dikke file induiken. Kennelijk vonden een paar Duitse autobahn piloten het nodig om hun personenauto’s tegen elkaar aan te parkeren, met als gevolg dat het hier nu muur en muurvast staat. Volgens de radio is de weg al wel weer vrij, alleen staat er nog een beste file. Met een beetje kunst en vliegwerk bereiken wij, de pomp op de Spessart. We besluiten om hem hier gelijk maar neer te zetten, en hier nu onze 2e pauze al te maken. Hierdoor leveren de 1e 3 kwartier van de file ons in i
Al met al met alle strubbelingetjes van vandaag zijn we dus wat later dan gepland bij onze Griekse vrienden op Eching. Als we tegen 9-en binnenkomen kijken ze dan ook al op hun horloge… ‘Zo, jullie zijn laat vandaag, Holland.’ Ja, we weten het. Breng ons dan ook maar snel een lekker hapje eten!!
En om 6.00 worden de motoren weer gestart. Zo zijn we nog mooi voor de drukte de ring van
En dan gaat het weer verder. En het telefoontje dat ik dan vervolgens krijg is iets minder schitterend… Collega Robbie belt. Hij is de Brenner af gekomen, en heeft daar in het


En dan via Venetië, op verder richting het zuiden. Bij Ferrara nog even een half uurtje pauze, en dan het gas er weer op. Om 19.00 houdt het dan toch echt op met mijn uren, maar heb ik gelukkig mijn geplande einddoel voor vandaag bereikt. En zet ik hem bij het restaurant op Riccione aan de kant. Even lekker onder de douche door, en dan ga ik eens even lekker genieten van een heerlijk bordje pasta!
dinsdag
Om 6.00 heb ik keurig mijn 11 uurtjes rust erop zitten, en gaan we dus weer verder. Het eerste klantje van vandaag zit bij Macerate. Ik zak dus eerst nog een eindje langs de Adriatische kust af naar het zuiden. En daarbij mag ik weer genieten van 1 van de mooiste schouwspellen van de dag. Het aanbreken van de dag. Vanuit de Adriatische zee, komt de zon langzaam omhoog, en breekt de dag aan. En dat blijft toch prachtig om te zien!! De ochtendstond heeft goud in de mond… En zachtjes mompel ik in mezelf; wat hebben we het toch mooi soms, niet?!
Om 8.00 ben ik bij de klant in Corridonia. Ze beginnen hier om 8.30, maar nu heb ik in ieder geval niemand voor me. Ik zet gelijk even een bakje koffie, en smeer een broodje. En om 8.30 gaat dan inderdaad het hek open, en kan ik naar binnen. Ik mag hem er gelijk tegenaan zetten. Hier moet ik 2 pallets diepvries lossen, dus ik trek gelijk met m’n pompkar de 3 pallets ‘vers’ vast aan de kant, de wand open, en dan kunnen ze zo bij hun 2 palletjes diepvries vis. Ideaal zo’n
Verder langs de Adriatische kust naar beneden. Intussen is de zon ook al dapper bezig geweest, en al een mooi eind uit de zee omhoog geklommen. En schittert nog steeds prachtig in het water.
In principe staat er nu vervolgens een klant in Campobasso op het programma. Maar omdat dit een klant is die diepvries krijgt, en ik hier ook een aardig stukje de binnenlanden voor in moet, stel ik voor om eerst door te gaan naar Bari. Onder Bari heb ik namelijk nog een klantje die vers vlees van me krijgt. Aangezien ik toch nog maar 1 klantje los vandaag, wil ik dan deze eigenlijk toch het liefste het eerste kwijt. En dan los ik op de terugweg bij het oversteken van Bari naar Napels het klantje in Campobasso wel. Dit wordt in Emmeloord ook een goed idee gevonden, dus het gas gaat erop richting het zuiden.
Bij Bisceglie maak ik halverwege de middag dan nog even de verplichte pauze. Bari voorbij, en dan schiet ik er tussen Bari en Taranto vanaf de binnenlanden in. Om 17.00 bereik ik dan het dorpje Noci. Deze klant hier ken ik niet, dus ik ga eerst maar eens op zoek naar iemand bij wie ik de weg kan vragen. Aan de rand van het stadje vind ik een benzinepompje, hier maar even vragen dus. Als ik de man de naam en het adres van mijn klant laat zien, begint hij bevestigend te knikken. Ik moet eerst de auto maar even een beetje aan de kant zetten. Als ik dat gedaan heb, en dan het kantoortje van de man binnenloop is hij al druk aan het bellen. Hij is mijn klant aan het uitleggen waar ik sta. Na het telefoontje krijg ik te horen dat de klant eraan komt. Volgens de pompbediende is het adres namelijk absoluut niet te vinden, en daarbij is het nog allemaal hartstikke smal ook.
Intussen heb ik begrepen dat ik vanaf hier het beste gelijk richting Salerno/Napels kan, en daar mijn rondje lossen. Ik ga namelijk beginnen terug te laden bij Vasto. Dus ik kan het beste eerst het hele rondje Salerno/ Napels lossen, en dan Campobasso als allerlaatste doen. Zo gezegd, zo gedaan dus. En ik rijd via Taranto, langs de ‘Jonico’ (de Ionische kust) naar Metaponto. En vanaf Metaponto schiet ik dan het binnenland in richting Potenza. En aangezien de uren er ook alweer aardig op zitten, ga ik maar mooi naar het restaurantje hier tussen Metaponto en Potenza. En om 19.15 zet ik hem hier dan op de parking neer. Ik raak buiten al aan de praat met een Italiaanse chauffeur die hier ook staat. Hij leent nog even wat gereedschap, en ik help hem nog even een beetje, en dan gaan we samen naar binnen om een hapje te gaan eten.
’s Morgens zou ik samen met de Italiaan nog even een bakkie doen. Maar ik ben al vroeg wakker, en als ik me gewassen heb, en een bakkie gedaan heb, zit er nog steeds geen beweging in de Italiaanse auto. Maar om goed 6 uur ga ik gas geven. Mijn 1e klant voor vandaag zit tussen Salerno en Cosenza. Via Potenza en Tito, ga ik binnendoor richting Atena Lucano. Hier kom ik nog een paar spannende en niet al te ruime dorpjes tegen, maar verder loopt het lekker door.
En om 8.00 sta ik bij de klant op de stoep. Even wachten tot ze beginnen, en dan ben ik mijn palletjes diepvries ook zo weer kwijt, en kan ik weer verder. De volgende 2 klantjes die op het programma staan, zitten allebei bij Salerno. Ze krijgen allebei 2 pallets. En dit is leuk werken, ik vlieg er mooi bij langs! Beide klantjes kosten me niet meer dan een kwartiertje.
En dan gaat het verder omhoog richting Napels. Door de typische Napolitaanse omgeving hier. De kleine dorpjes, de chaos, de bende.
Voor vanmiddag heb ik dan nog 1 adres op het programma staan. Ik heb nog 1 dikke partij van
donderdag
Vanaf hier is het nog maar een klein stukje naar het klantje in
Nu moet ik hier vanuit de binnenlanden, naar de pastafabriek, ook weer helemaal in de binnenwereld. Hemelsbreed niet eens zo ver. Alleen is het nogal een bergachtig gebied hier in het zuiden van Italië. Dus is het nog een aardige onderneming. Vanuit Campobasso schiet ik eerst helemaal de binnenlanden weer uit, naar de Adriatische kust. Dan ga ik langs de Adriatische kust een eindje omhoog, en net voorbij Vasto schiet ik dan weer de binnenlanden in.
Het is dan alweer 11.15 voor ik bij de grote pastafabriek hier sta. Ik moet eerst nog even wachten, want ze zijn de laatste pallets nog aan het klaarmaken. Van deze tijd maak ik gelijk
De laatste 4.5 meter in mijn trailer kan ik vol gaan maken in Spoleto, waar nog 12 pallets met o
En om 19.15 vind ik het hier bij een Hotel in een klein dorpje hier binnendoor wel weer mooi geweest voor vandaag. Om 19.15 zet ik hem hier aan de kant. Hier tussen de bergen is het gelukkig ook al weer wat afgekoeld, dat is niet verkeerd voor het slapen straks! Ik neem even een aperitiefje in de bar, en ga dan weer heerlijk zitten eten!
vrijdag
Om 6.45 maar weer verder. Het is alweer vrijdag, de week schiet alweer een mooi eind op, en ik moet nog 12 pallets met olijfolie gaan laden in Spoleto, voordat ik ri. huis kan. Het laatste eindje nog even binnendoor slingeren, en dan vanaf Foligno over de superstrada naar Spoleto. Om 7.45 sta ik dan bij de olijfolieboer op de dam. Als om goed 8.00 het kantoorpersoneel dan ook aanwezig is, breng ik het vrouwtje eerst even aan het verstand dat ik niet net als normaal moet laden voor Geldermalsen, maar dat ik vandaag 12 pallets kom ophalen voor Tiel. Ze vind het allemaal best, maar ik moet eerst maar even wachten, want ze moeten het allemaal nog even uitzoeken, opzoeken en klaarzetten. Maar na een paar keer heen en weer lopen om te vragen hoe het allemaal lijkt, mag ik dan toch om 9.15 de auto gaan wegen, en hem voor de ramp zetten. Als ik dan het magazijn in kom lopen staat de chef hier me een beetje raar aan te kijken. Wijzend naar de vracht pasta die ik er al in heb staan; ‘en moet dat er allemaal uit??’ Nee, dat hoeft er niet uit. Ik krijg 12 pallets van je, en die passen er nog precies achter. ’12 pallets?? Nee, een volle vracht!!’ Nee, 12 pallets, 12 pallets voor Tiel… ’12 pallets voor Tiel, nee, 26 pallets voor Geldermalsen..!!’
Met wat file is het dan alweer halverwege de middag dat ik op Campogalliano bij mijn vriend stop, om nog even wat inkopen te gaan doen. Ik maak mijn 3 kwartier pauze hier gelijk vol, en trap hem dan naar Vipiteno toe. Als ik hier om 19.30 de parking opdraai, staat er nog een Van Wieren. Collega Bertus staat hier ook net. Hij zit aan zijn uren, en blijft op Vipiteno staan. Ik kan nog wel een eindje verder komen, en wil Oostenrijk dus nog even door. We gaan wel samen even een hapje eten, maar na 3 kwartier trap ik ‘m toch weer aan! Ik kan nog precies voordat om 22.00 het rijverbod ingaat, Tirol doorkomen, dan ben ik daar maar weer vanaf! Dat scheelt morgen weer. En om 22.15 zet ik hem op Reischenhart dan aan de kant.
Na de verplichte 9 uurtjes rust, ga ik om 7.15 verder Duitsland in. In strak 4.5 uur schop ik hem naar het autohof op Wertheim, waar ik even lekker onder de douche door ga. Vanaf hier schiet ik het laatste stuk dan toch nog maar even over naar de 61 naar Venlo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten