zondag 11 januari 2009

Week 51 – Twee keer heen en weer naar Boulogne-sur-Mer, France

dinsdag
Deze week begin ik met een dagje vrij! Ik ben gister (maandag) lekker thuis geweest. We beginnen nu natuurlijk tegen de kerstdagen aan te lopen. En zoals het nu lijkt, moeten er vlak voor de kerstdagen toch nog even een paar vrachten naar Italië toe. En nou wilden we jou eigenlijk ook nog die kant op hebben. Mocht er nog een hele dikke rit naar Zuid Italië moeten gebeuren, dan krijg jij die rit. En dan gaat collega (amigo) Bert met je mee. Dan gaan jullie dat samen (dubbelbemand) nog even doen. Als het niet nodig is om met 2 man te gaan, dan krijg je nog een ritje Noord Italië, en ga je gewoon alleen. Je moet dus sowieso van het weekend weg. Dus dan neem je eerst maandag maar een dagje vrij, en dan houden we je de rest van de week een beetje in de buurt.

En zodoende staat er voor mij vandaag een vrachtje naar Boulogne sur Mer (Frankrijk) gepland. Ik ga vanmorgen eerst even naar Kampen toe, waar ik om 9.30 een vrachtje ‘medische benodigdheden’ moet laden voor Zoetermeer. Aangezien ‘mijn’ vrachtje vis voor Frankrijk in Rotterdam staat, is dit een mooi vrachtje om die kant op te komen. Net na de middag los ik mijn vrachtje medische pruttel in Zoetermeer, en dan kan ik richting Rotterdam. Om 14.15 meld ik mij aan bij Euro Frigo, en ik mag vandaag nog mooi vlot aan de ramp ook. Mijn vracht wordt net klaar gezet, en als alles gecontroleerd is kan ik het mijn trailer inrijden. Dit gaat mooi vlot! Dat is ook wel een anders hier… Het is een vracht vis uit Noorwegen wat ik hier geladen heb. En die vracht is nog niet ingeklaard in Europa. Dat wil dus zeggen dat ik die vracht nog moet inklaren bij de douane in Frankrijk. Ik moet dus eerst hier in Rotterdam bij de douane langs. Papieren laten maken, afstempelen, auto verzegelen, en dan kan ik die kant op. Dit kost normaal gesproken niet zoveel tijd. Maar vandaag lopen we natuurlijk tegen een klein probleempje aan, en de douane doet gelijk weer moeilijk. En weg is mijn enthousiasme over het ‘mooi op tijd wegrijden uit Rotterdam’.. Uiteindelijk is het om 16.30 dan toch allemaal voor elkaar, en ga ik richting Frankrijk. Nu zit ik natuurlijk wel precies in de drukte Rotterdam uit, maar toe maar.

Op de Nederlands – Belgische grens gooi ik de tanks nog even helemaal vol. Aangezien ik vanavond eigenlijk wel aan een Frans hapje wil zitten, gaat het nu vlot België door. Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen 2 restaurants als einddoel voor vandaag, maar besluit om maar eens naar de Routier bij Bergues te gaan. Dat is al een hele tijd geleden dat ik daar ben geweest, dus dat lijkt me wel weer eens wat. Alleen… Als ik daar ’s avonds aankom blijkt het restaurant hartstikke dicht te zijn. En de parking is helemaal afgesloten… Deze tent bestaat dus niet meer! Dat is mooi shit dus. En zo loop ik mooi kostbare tijd te verdoen hier. En ik was al niet zo heel vroeg. En dan wordt het dus toch maar optie 2. De routier in petite Synthe! Deze is gelukkig wel open, en ik vind ook nog net een mooi plekje om te parkeren. En zo zit ik dan toch om goed 21.00 aan een Frans wijntje!

woensdag
Om 7.00 ga ik weer verder. Om 8.30 is het dan eerst naar de douane in Boulogne sur Mer, de vracht inklaren en vrij maken, en dan kan ik lossen bij het grote vrieshuis. Het is hier vandaag stikdruk met Spaanse auto’s, dus het lossen gaat niet zo vlot. En de ochtend is dus ook al helemaal om voordat ik leeg ben. Even bellen met Emmeloord.. En ze hebben hier verder geen terugvrachten liggen op het moment. Kom dus maar langzaam richting Nederland rijden, en bel in België nog maar eens. Als we wel wat vinden, hoor je ons. De middag gaat langzaam voorbij, en ik hoor niks. Dan gaat halverwege de middag de telefoon. Je kan gewoon in 1 streep terug naar Rotterdam. Er ligt daar nog een vracht die naar Boulogne sur Mer moet. Morgenochtend dus weer laden in Rotterdam, en gelijk weer terug naar Frankrijk.

Als ik zo doordeweeks eens in Nederland of België ben, dan stuur ik een aantal ‘zwaar transport collega’s’ ook vaak wel even een berichtje. Heb ik ook eens kans om deze collega’s te treffen, anders zie ik die nooit onderweg natuurlijk. En zo blijkt amigo (papa) Blaakie ook in de buurt te zitten! We spreken af, om vanavond samen op Moerdijk maar een hapje te gaan eten, en hier te blijven staan. Blaakie is samen met onze Rotterdamse collega Ronald. En met z’n 3-en maken we er een gezellige avond van. En zelfs de kroegeigenaar komt er nog even bij zitten. ‘Zo ben jij er ook eindelijk weer eens een keer’ krijg ik gelijk te horen… Volgens hem is het al bijna 2 jaar geleden dat we elkaar gezien hebben. En dan zit hij er niet zo heel ver naast denk ik! De zwaar transport collega’s van Van Wieren zijn hier heel regelmatig te vinden, maar voor mij is dat natuurlijk toch een speciaal geval, dat ik een keer een avond in NL sta.

donderdag
Na een bakkie koffie rijd ik om 6.45 weer uit Moerdijk weg. En om 7.30 meld ik mij voor de 2e keer deze week aan in Rotterdam. Het is nog mooi rustig hier, en ik mag weer gelijk aan de ramp. Het vrachtje bevroren zwemmers zit er rap in, en ook de douane is vandaag geen probleem. En zo laat ik om 9.00 het Rotterdamse alweer achter mij, en ga ik voor de 2e keer deze week richting Frankrijk. Begin van de middag duik ik het gat weer in richting de stad Boulogne sur Mer. Even vrijmaken bij de douane, en dan weer ‘even’ lossen… Nou ja, ‘even’... Het is weer hartstikke druk. En zo sta ik hier nu weer de hele middag voor ik van mijn vrachtje af ben. Bij dit zelfde vrieshuis kan ik ook alweer een partij diepvries vis laden voor IJmuiden. Dat valt alweer niet tegen dus. Maar ik zou vanavond ook nog een vrachtje bijladen in de buurt van Lille. Dit had vannacht ook aansluitend nog weer gelost moeten worden in Zuid Nederland. Maar doordat het hier allemaal zo is uitgelopen kan ik dat nu nooit meer halen, en vervalt dat vrachtje dus. En ga ik alleen met de zending voor IJmuiden weer richting Holland. Ik heb even contact met amigo/collega/neef Bas, en we komen allebei vanavond aardig in de buurt van het Belgische Gent uit. Laat daar nou net toevallig ook nog een goed restaurantje zitten! Dus de afspraak in Gent is snel gemaakt. Zo tref ik Bas ook nog eens. Het is niet vroeg dat we er zijn, maar om 21.30 laten wij het eten ons nog goed smaken! En ook nu wordt het weer een zeer gezellige avond.

vrijdag
We doen samen nog even een bakkie, en dan gaan we om 7.00 allebei onze weg maar weer. Voor mij is het op naar IJmuiden. Om 10.30 rijd ik hier de visserijhaven in. Intussen is het duidelijk dat ik (ja het transport blijft ook met de minuut veranderen…) dat ik nu toch ineens het weekend niet meer weg hoef. Ik los dus op het gemakje m’n patij vis hier in IJmuiden, en ga dan richting de polder. Zo ineens toch de laatste loodjes van het jaar dus! Aangezien ik zo rond 13.00 op Urk kan zijn, besluit ik om dan eerst hier maar eens een visje te gaan halen. Ik heb nog geen pauze gehad vandaag, dus dat kan wel even. In de haven tref ik 3 goede bekenden van de firma Maters. We zitten even gezellig met z’n 4-en te ouwehoeren, en het jaar af te sluiten. Als ik dan weer in de auto kom, staat er een berichtje op de telefoon. Ik moet toch nog even naar Rutten, om een partijtje kaas op te halen, maar als ik dit er om 15.45 in heb, kan ik dan toch naar Emmeloord. Ik los nog even, en dan haal ik m’n truckie leeg! Het is mooi geweest voor dit jaar!

1 opmerking:

Kieft en Klok Vintage Volkswagens zei

Zoek transport.
Gaat om een auto een oude dodge.
van Is 7.10M lang , weegt 5 ton en is 2.40M hoog
Staat in Nantes
Frankrijk en met naar Nederland naar de plaats Renkum.
Met vriendelijke groeten,
Patrick Klok
pklok@hotmail.com