zondag 4 januari 2009

Week 48 – Verona – Modena – Bologna

maandag
Na een lekker weekend sta ik vanmorgen op het gemakje om 8.00 de koets weer in te pakken. Nog even een bakje koffie, en dan draai ik om 8.30 de dam weer af. Op naar Rutten. Als ik me hier om 9.00 aanmeld, is het nog lekker rustig, en ik mag hem dan ook gelijk al voor de ramp neerzetten. Ik krijg vandaag 3 zendingen mee. Ze zetten hier alle kaas netjes klaar, en ik rijd het zelf even in de juiste volgorde de trailer in. En om 10.15 heb ik hem alweer vol, weer startklaar om ri. Italië te vertrekken. Mooi op het gemakje beginnen zo! Helemaal niks mis mee. Omdat ik thuis nog even een paar dingetjes moet regelen, zaken die natuurlijk alleen maar doordeweeks kunnen, en waar het dus nooit van komt.. Ga ik eerst even terug naar Emmeloord, en even langs huis. En om 11.15 ga ik dan toch maar richting het Italiaanse.

Er is verder weinig drukte of apartigheid op de straat, het loopt lekker door dus. Ik rijd in 4.5 uur naar het Duitse Limburg Lahn. Daar zet ik even een lekker bakje koffie, smeer een broodje, en dan gaan we weer verder. Ook het 2e deel vandaag verloopt volgens plan. En om 21.00 vind ik het weer mooi geweest, en zet ik hem bij het kleine schmützige kroegje op Greding aan de kant.

dinsdag
Mijn plan voor vandaag is om de 1e klant alvast te voorzien van zijn kaas. De 1e klant zit in Verona, en sluit op zich niet zo heel vroeg. Dus weinig stress vandaag. En ik besluit dat 7.00 een mooie tijd is om te beginnen. Bij Innsbruck ga ik eind van de ochtend nog even lekker onder de douche door. Dan zullen we even zien de Brenner weer over te komen. De winter begint nu eindelijk een beetje door te zetten. En de skipistes zijn weer wit.

Ik hobbel nu in 1 keer door naar de klant in Verona. Om 15.30 meld ik me hier aan. Keurig op tijd. Ik hoef hier maar een paar pallets te lossen. Maar ik heb al even contact gehad met collega Bouwhuus, en die komt nog achter me aan, met een volle vracht voor deze klant. Omdat Bouwhuus er pas tegen 17.00 kan zijn, meld ik hem ook gelijk maar vast aan. Mijn pallets zijn er vrij vlot uit, en ik wacht hier maar even op Bouwhuus. En tegen 17.00 komt hij er inderdaad aan. Ze wisten dat hij kwam, dus het gaat nou mooi vlot! Hij mag gelijk voor de ramp, en ze hebben zijn volle vracht ook binnen een half uur gelost! Bouwhuus is richting Italië gekomen samen met collega Willem. Willem ging ook alvast 1 palletje lossen net aan de andere kant van Verona, en we hebben afgesproken daarna alle drie naar het restaurant op Nogarole Rocca te komen. Als Bouwhuus en ik de parking opdraaien staat Willem er al. We kletsen even wat, en om goed 19.00 worden we keurig door de eigenaar van het restaurant met de auto opgehaald. (het restaurant zit in het dorpje zelf) We zitten vanavond te eten samen met een chauffeur van Veenstra (Friesland) en een chauffeur van De Waard (Noord Holland) en het wordt een gezellige avond. Als de eigenaar van het restaurant ons eind van de avond weer terugbrengt naar de auto, vraag ik hem gelijk maar even of hij komende zaterdag ook niet even voor taxi wil spelen… Dan hebben we namelijk personeelsfeest! Maar hij is zaterdag vrij, dus dat gaat hem niet helemaal worden… En ik ben bang dat Emmeloord hem misschien ook net iets te ver weg is?!

woensdag
Mijn volgende klant zit bij Mantova. Ik moet hier een vracht kaas lossen bij een grote pizzafabriek. Even ter informatie; over de echte Italiaanse pizza’s zit dus gewoon echte Hollandse kaas gestrooid! Bij deze klant moet je eerst altijd naar het kantoor in het ene dorpje rijden. Hier moet je je aanmelden, en hier keuren ze dan vervolgens de kaas. Ze nemen diverse monsters en dan moet je vervolgens 2 dorpjes verderop naar de fabriek toe om te lossen. Al met al is het dus al snel weer 10.30 voordat ik hier allemaal klaar ben. Nog 1 klant te gaan. Deze laatste klant zit tussen Modena en Bologna. Het gas gaat erop, en om streep 12.00 sta ik bij de portier bij dit bedrijf. Daarna ga ik gauw naar binnen om me aan te melden. Ik hoef hier maar 3 palletjes te lossen, dus ik mag hem er nog wel even tegenaan zetten. 3 palletjes eruit, en hij is weer leeg! Intussen heb ik ook al een berichtje gekregen. Ik kan in Modena een volle vracht wijn laden voor NL. Dat is niet verkeerd. Maar ik ga nu eerst even bij het kroegje tegenover deze klant een bakkie doen, en een broodje eten.

Na de middag ga ik richting Modena. Als ik de klant gevonden heb, is het nog even zoeken naar waar ik precies het terrein op kan, maar dan sta ik ook tegen 14.00 bij het kantoor. Ze beginnen hier om 14.00 weer. Ze moeten de juiste pallets wijn nog even opzoeken en klaar zetten, maar om 15.00 beginnen we dan toch te laden. Ik krijg 22 grote blokpallets met Lambrusco wijn voor onze vrienden van de Appie Heijn. 12 palles rode Lambrusco en 10 pallets witte Lambrusco. Om 16.00 heb ik alles er in zitten, de papieren op zak, en nog 2 flesjes Lambrusco meegekregen voor thuis. Heb ik alleen nog 1 klein probleempje… Het is een pittig zware vracht! Nou hadden we daar al een beetje op gerekend, maar ik moest het maar even laten weten had ik met de planning afgesproken. Dus ik bel maar eens even op. 42.5 ton ben ik nu totaal. Ja, dat is wel een beetje erg zwaar. Dan moet je toch maar even op de trein Oostenrijk door! Ja, daar was ik al bang voor, maar toe maar. Het moet toch maar, anders gaat het ook niet helemaal goed komen. En ik laat ze dan de trein maar voor morgenochtend boeken. Ik ga nog even wat inkopen doen op Campogalliano, en dan gaat het op naar de Tiroler toko op Klausen! Vanavond eerst nog maar even een lekker hapje eten bij mijn vriendjes en vriendinnetjes daar, en nog maar even niet aan de trein denken.

donderdag
Ze hebben de trein van 7.45 voor mij geboekt. Dus om 6.00 maar van Klausen af vertrekken. Boven aan de Brenner meld ik mij aan. Het is altijd een mooi drama hier met die treinen. Hebben ze bij het openbaar vervoer in Nederland nog wel eens vertraging, hier loopt het eigenlijk ook altijd een paar uur uit! Als ik me netjes heb aangemeld krijg ik m’n ticket mee, en krijg ik te horen dat ik misschien geluk heb. Ze zijn net een trein aan het laden, dit is 1 trein eerder dan waar ik op zou,de 6.45 trein. Maar als ik geluk heb, kan ik daar nog bij op, en mag ik daar mee mee. En dat lukt! Ik zet de auto op de trein. Je moet hem dan zelf altijd nog vastzetten d.m.v. keggen. Luchtvering helemaal omlaag i.v.m. de hoogte. En dan mag je langs het hele spoor naar voren lopen (uitkijken dat je je nek niet breekt hier…) waar we nog even een tijdje in de kou staan te vernikkelen tot de coupe komt waar wij in moeten zitten. En om 8.00 vertrekt de 6.45 trein dan toch… Dat scheelt mooi alweer dat ik toch nog een trein eerder heb, want anders wat het dus zo nog maar 1.5 uur later geworden! Nu valt het allemaal mee, en heb ik om 9.45 weer vaste grond onder de wielen in het Oostenrijkse Wörgl.

Zijn we hier ook meer vanaf. Leuk is het nooit, maar ja met deze gewichten moet je toch wat. En is dit eigenlijk de enige oplossing. Dan Duitsland in. Ik pik nog even wat file mee in het Duitse land, er zijn er natuurlijk weer een paar bij elkaar opgevlogen.. En ga dan eerst bij Toni bij het autohof op Geiselwind maar eens even lekker onder de douche door. ’s Avonds om 19.00 ga ik even een hapje eten op Ransbach. En dan besluit ik om ook nog maar even naar de grens toe te rijden. Om 22.30 zet ik hem dan bij de barrière aan de kant. Ik ga nog even naar binnen toe om een pilsje te kopen. Er staat nog een auto van Van Wieren hier. Maar deze heeft de gordijnen al dicht. Dus ik ga ook maar lekker slapen.

vrijdag
Vandaag even mooi op het gemakje binnen wassen, even een bakkie met een broodje. En dan kan de dag beginnen. Om 9.15 sta ik bij het distributiecentrum van Appie H. De dranken staan hier allemaal in een aparte loods. En het is hier aardig druk natuurlijk met de kerst in het vooruitzicht! Maar ik heb gelukkig een afspraak op tijd, dus ik mag vlot voor de ramp. Ik moet hem zelf even lossen, maar dat is geen probleem, gaat het tenminste mooi vlot. En om 10.15 heb ik hem weer leeg! En kan het ‘export afhalen’ weer beginnen. Net voor de middag haal ik alvast even wat koelgoed op uit Twello. Dan gaat het de polder in. Bij een biologische boer in Biddinghuizen laad ik om 12.30 8 big bags met biologische uien. En dan heb ik de eerste handel voor Italië er alweer in. Op naar Urk! Aangezien ze op Urk toch allemaal ‘om de kost zijn’ van 13.00 tot 14.00 ga ik eerst maar eens een visje halen in de haven! Dan na de kost breng ik eerst al mijn koelgoed vast naar de Coldstore toe. Dan vlieg ik Urk nog even over, om op diverse adressen de export af te halen, en om 17.15 ben ik weer terug bij de Coldstore. De rest van de auto’s is er ook bijna allemaal al, dus we kunnen gelijk al beginnen met het overladen. Het loopt mooi vlot vanavond, en om 18.45 heb ik hem alweer vol. Aangezien ik weer een beetje strak zit met het gewicht, trek ik hem in Nagele nog even over de weegbrug heen, en dan naar de zaak. De week zit er weer op. Mooi op tijd, niet verkeerd. We hebben namelijk morgenavond een feestje in het vooruitzicht! Morgenavond hebben we een groots personeelsfeest ter gelegenheid van het officiële afscheid van Harm en Arjen, de 2 directeuren.

Geen opmerkingen: