maandag 11 augustus 2008

Week 30 - Milaan, Turijn, Genua

zondag
Ja, ja.. Een verrassend weekend, en nu week 30.. Laatste weekje voor m'n vakantie. Erik zijn zakgeld is op, dus ik ga weer gewoon alleen op pad. Het is gezellig met zijn 2-en, maar het is ook wel weer fijn om lekker alleen te zijn hoor. Ik heb 2 adresjes 'drooggoed' achterop staan, en daarna 4 klantjes diepvries. Mijn 1e losadres is het belangrijkste. Omdat deze goederen eigenlijk vorige week al geleverd hadden moeten worden, moet deze er maandag wel uit. Mijn 1e klantjes zitten bij Milaan, en qua gewichten heb ik alles netjes voor elkaar. De rit gaat via Zwitserland dus. Omdat Zwitserland nog altijd niet bij de Europeese Unie zit, moet ik morgen eerst douanedocumenten op laten maken, voordat ik Zwitserland in kan/mag. Daardoor hoef ik vandaag niet zo heel vroeg weg. Omdat ik al redelijk op tijd de slaap uit heb, sta ik toch om een uur of 10 te tanken, en ga ik die kant maar op. Einddoel voor vandaag is het Duitse Hartheim, net onder Freiburg. Dit is normaal altijd te doen met een 1-stop-strategie. Ik maak mijn uurtje pauze op Limburg Lahn, en draai 's avonds om 20.00 keurig volgens plan de parking in Hartheim op.

maandag
's Morgens is het de douanedocumenten op laten maken, en om 7.00 ga ik, met keurig mijn 1e 11 uurtjes alweer op de schijf, richting de Zwitserse grens. Er staat al een kleine rij wachtende vrachtwagens voor de grens, maar zoals altijd gaan we daar maar gewoon langs! Daar heeft Niels allemaal geen tijd (en zin..) voor. Ik ben dus zo weer van de grens af. Bij Luzern staat er (ondanks beloftes vrijdagavond..) niemand te zwaaien, maar Zwitserland loopt voor de rest verrassend goed! Ik hoef zelfs de parking bij Biasca niet op. Nou moet ik van narigheid nog pauze maken in dit land ook. Bij Bellinzona gaat het even lekker relaxed met de pootjes omhoog in de bijrijdersstoel, en dan op naar Chiasso. Het is vandaag genieten van de altijd prachtige route door Zwitserland. De Italiaanse grens heb ik ook zo weer gedaan, het is bijzonder rustig overal.

Keurig netjes sta ik net na de middag in een heel klein boerengat in de buurt van Lodi, net onder Milaan. Ik maak ze hier blij met hun palletje melkpoeder, en ben met een half uurtje weer weg. 2e 'drooggoed klantje' zit aan de ring van Milaan, vlakbij het vliegveld 'Linate'. Een bedrijf vol met hardwerkende kleine chineesjes. Dus ook hier ben ik mijn 5 palletten zo kwijt. Dit loopt beter dan gedacht. Dan ga ik ook nog maar ff proberen mijn 1e visklant eruit te gooien. Deze zit natuurlijk weer precies helemaal aan de andere kant van Milaan. Maar omdat het zo heerlijk rustig is overal, vlieg ik de ring over! En dat eind van de middag, niet te geloven. Maar ik sta nu nog mooi precies op tijd bij de klant. Ik moet nog even wachten omdat ze druk zijn met wat bakwagentjes laden, maar ik heb hem er uiteindelijk toch mooi vandaag nog uit. Het loopt weer als een trein! Ja, en dan is het nu maar naar Carisio. Niet helemaal mijn tent, maar ja het komt weleens zo uit. Eten doe ik mooi even in een klein tentje iets verderop. En na het eten doe ik bij de grote nog even een afzakkertje met een clubje Hollanders.

dinsdag
En dan gaan we richting Turijn. Ik heb hier een klant midden in de stad, gewoon midden in een woonwijk. Weer een adresje met bijzonder veel ruimte... Alles behalve dus. Maar goed, het lukt weer om er te komen. Alleen kan ik hier vanwege de geparkeerde auto's aan de zijkant van de weg, nergens staan. Ik sta dus gewoon midden op de weg, alles te blokkeren. Gelukkig hebben ze hier ook nog een ingang een straatje verderop. Maar gauw even aanbellen, en zeggen dat ik daar heen rijd dus. Hier sta je ook midden op de weg, maar het verkeer kan er in ieder geval (met wat moeite) gewoon langs. Ze moeten nu wel even een stukje rijden op de heftruck, maar dat is niet anders.

Hierna moet ik een stukje onder Turijn de binnenlanden in naar Alba. Bij deze klant is het zoals altijd; Ja eh, ik wil graag 1 palletje van die soort, en 1 palletje van die soort hier in het magazijn, en dan de rest ergens anders op het industrieterrein in het andere magazijn. Dat heb ik de laatste keren iedere keer keurig voor hem gedaan, maar ik blijf niet bezig natuurlijk! Ik zeg hem, dat hij dat dan de volgende keer maar zo moet bestellen (maar ja, 2 losadressen kost hem natuurlijk extra..) Ik los of alles hier, of alles in het andere magazijn. Nou oke, alles dan maar in het andere pand.

Hierna heb ik nog 1 pallet over. Deze is voor een klant in Genua. Nou vind ik Genua altijd een enorme pokkestad. Waarom? Nou, het is hier altijd zo enorm smal, en klein, en vreemd opgezet. Laten we zeggen; er zijn makkelijkere steden om in rond de rijden en om in te zoeken. En zeker met een ietwat buitenmaatse auto. De klanten hier zitten op de meest onmogelijke plekjes. Het adres waar ik nu heen moet is voor mij een onbekend adres. Omdat ik er niet zo heel veel vertrouwen in heb, laat ik de planning eerst maar eens bellen met die mensen. Of het inderdaad wel op dat adres gelost moet worden, en of het uberhaupt wel mogelijk is om daar te komen met zo'n auto. Het moet idd naar het opgegeven adres, en dat moet mogelijk zijn volgens de geleerden. Alleen... Tussen 12.30 en 16.00 is er (vanwege de pauze...) niemand aanwezig! Ik moet dus na 16.00 komen. Shit... Nou liep het zo goed en vlot, maar de gang is er dus nu uit. Omdat volgens de kaart de straat echt in de stad zit, weet ik dat ik er ook echt nog niet heen hoef te rijden. Parkeren zal hier wel niet mogelijk zijn, en ik moet toch nog een paar uurtjes wachten voor ik kan lossen. Maar even ruim van tevoren een pomp opzoeken dus, om de tijd door te komen. Ik ga even onder de douche door, doe even een bakkie, lees een stukje etc. En zorg dat ik om 16.00 Genua in rijd. Na even zoeken en vragen heb ik het toch gevonden. Het blijkt een soort van overdekte markt te zijn. Waar ze bij 1 van de standjes mijn visjes graag willen hebben. Een heftruck of pompkar hebben ze hier uiteraard niet, dus midden op straat staan we alles met het handje te lossen. Ik moet nog even met de mannen koffie drinken in het barretje (die uiteraard ook aanwezig is op de markt) En dan om 16.45 is het weer proberen te stad uit te komen. Ik kan morgen (eind van de morgen pas...) beginnen te laden vlakbij het Lago Maggiore. Daar vlakbij weet ik een goed restaurantje waar ik al heel lang niet meer geweest ben. Dus ik besluit toch nog maar een heel eind die kant op te gaan vandaag. En tegen 8-en schuif ik aan tafel.

woensdag
Omdat ik vandaag niet eerder dan een uur of 11 terecht kan op m'n 1e laadadres, en ik door de warmte toch alweer vroeg naast de auto sta, besluit ik de dag maar eens goed te beginnen. Omdat ik dit al een beetje vermoedde ben ik gister express naar een restaurantje gereden, pal aan het Lago Maggiore. Achter de parking loop je zo een veldje op, en het meer in! Ondanks het vroege tijdstip brandt het zonnetje alweer best. En zo komt het dan Niels om 8.30 al heerlijk in het Lago Maggiore ligt te spartelen! Dit is de dag nog eens goed beginnen, een heerlijke 'morning swim'. Even lekker afkoelen, een paar baantjes trekken, dan na 1.5 uur badderen even een cappuccino aan de bar, en dan ga ik maar eens wat doen.

Tegen 11-en sta ik volgens afspraak op het laadadres. Ik moet hier voor een handelaar in de polder een aantal motoren ophalen. Deze jongen komt iedere week naar Italie om hier gebruikte motoren op te kopen. Hij haalt ze hier overal uit noord italie op met een aanhanger, en slaat ze dan hier vervolgens bij een transportbedrijfje op. Waar wij ze dan weer ophalen en naar Emmeloord brengen. Het is even puzzelen hoe ik ze ga laden, en vooral hoe ik ze ga vastzetten. Zodat ik ze ook weer keurig netjes zonder schade in Emmeloord kan afleveren. Maar het lukt allemaal, en binnen een uur staan er 6 snelle motorfietsen in mijn trailer. Het is een mooi vrachtje, maar ik rijd helemaal niet op mijn gemak. Ondanks dat we ze bijzonder goed vastgezet hebben, en er eigenlijk absoluut niks mee kan gebeuren, ben ik ieder bocht en hobbel bang dat ze omdonderen!

Ik mag nu eerst weer even een paar uurtjes sturen. Mijn volgende klanten zitten bij Verona. Als ik daar om goed 15.00 bij het 1e adres sta, blijkt dat er hier helemaal geen vracht staat voor Nederland... Nou, ik moet hier toch echt laden. Een paar telefoontjes later is iedereen in de war, maar zijn we er achter. Voor deze klant in NL laden we op meerdere plekken in Italie. En hij heeft deze week wel wat besteld in Italie, maar niet bij het bedrijf waar ik nu sta! Hij heeft ons het verkeerde adres doorgegeven. Dat schiet weer lekker op dus.
Op naar het volgende adres dan maar. Ik moet in Verona zelf nog 2 pallets met bevroren citroenconcentraat laden. Met de motoren voorin komt de dubbele verdamper nu goed uit. De tussenwand erin, en de concentraat helemaal achterop. Het complete magazijn moet natuurlijk eerst bij mij in de trailer kijken bij de motoren, maar om 17.00 rijd ik hier dan toch weg. Mijn laatste laadadres is morgen tussen Vicenza en Treviso. Dat komt mooi uit, want dan is het nu vol gas richting het Van Wieren clubhuis op Scaldaferro! Niks mis mee. En als ik daar 's avonds de parking op draai zie ik dat ik niet het enige 'vleugeltje' ben vanavond. Collega Alex staat ook al in de hoek. Het wordt een gezellige avond.

donderdag
Als om 8.30 het hek open gaat in Gazzo, ben ik de 1e die binnen rijdt. Ik moet hier nog even 12 pallets lasdraad bijladen, en dan zit ik goed vol. Omdat ik de diepvries achterop moet houden (ivm de 2e verdamper) moeten deze 2 pallets er eerst een uit. Dan de wand aan de kant, en ja... dan moet natuurlijk de hele fabriek weer ff bij de motoren kijken.. Maar dan gaan we toch laden. Ik blijf er even met de neus bovenop, om te zorgen dat de heftruckchauffeur de motoren niet in elkaar duwt! Hij wil niet echt luisteren naar mijn manier van laden. Hij doet het altijd anders zegt hij. Ja, maar we hebben nu niet zoveel ruimte, dus je moet het even op mijn manier doen, anders gaat het niet passen.. Ook heb ik na de 1e pallet ook al niet zo veel vertrouwen meer in de stuurmanskunsten van de Italiaan. Ik haal dus maar snel de pompkar uit het magazijn. Als jij ze nou aanrijd, dan rijd ik ze de trailer wel in. Onder het mom van; 'ik doe het zelf wel!' Hij sputtert nog een beetje tegen, maar ik krijg toch mijn zin. De wand er weer in, de pallets concentraat weer achterop, en strak tot de achterdeuren vol! Zie je wel 'Mario'! Dat was anders niet helemaal goed gekomen he.. Snel de papieren halen, en op naar Holland!

Collega Alex heeft vlakbij een vracht zakken geladen, en we zijn ongeveer gelijktijdig vol. Ik wacht ff 10 minuutjes op hem bij de 1e pomp, en dan gaan we samen richting NL. We maken nog even een uurtje pauze op Vipiteno. Eten 's avonds een hapje bij 'die vetklep' op Greding, en komen in onze uren tot het Duitse Schlusselfeld. Doen nog even 1 biertje, en dan mooi op tijd het mandje in.

vrijdag
Om 7.00 draaien we samen de autobahn weer op. Alex moet vanmiddag nog even lossen in Veghel, en ik wil het lasdraad eigenlijk nog wel even lossen in Emmeloord. Na Koln maken we samen nog even pauze, en dan gaat Alex ri. Venlo, en ik ga via Bergh (Arnhem) het land weer in. De lasdraad boer wil zijn spullen maandag pas hebben, dus ik mag rechtstreeks naar de zaak. Ik trek de trailer nog even leeg aan de loods. En dan verschijnen de motoren weer. Allemaal nog keurig rechtop! Tot mijn grote opluchting... :-) Deze gaan ook voorzichtig de loods in, waar de handelaar ze met zijn karretje weer komt weghalen. En dan heeft Niels.... Jawel, VAKANTIE!! Even 2 hele weken in NL, 2 weekjes Emmeloord!

Geen opmerkingen: