Vandaag een rustig dagje op het programma. Ik ga vandaag alleen even een rondje uitlossen in NL (oh nee, stiekem toch nog even een klein stukje de grens over, Duitsland in!) Verder staat er voor vandaag nog geen export voor mij gepland. Het is nog even een beetje een groot vraagteken wat de week gaat brengen.
En nu gaat het hier binnendoor door het Duitse rijk naar Nijmegen. Ik heb er alleen nog 4 pallets vers vlees in staan. Deze zijn afkomstig uit Italië, en zijn bestemd voor Engeland. Van Wieren heeft ze opgehaald uit Italië, en ik ga ze nu lossen bij een transportbedrijf in Nijmegen, die het dan verder zullen brengen naar Engeland. Ik kom hier nog net voor de middag aan, en mag hem er gelijk voor zetten, zodat ze ze er nog mooi even voor de middag uitpakken!
Even bellen met Emmeloord, en ik mag al richting de zaak komen! Er valt hier in de buurt nog niks geen export af te halen, dus kom gelijk deze kant maar op. En zo sta ik tegen 2-en alweer op de dam, en is het verder klaar voor vandaag!
dinsdag
Vandaag dan toch weer gewoon een vrachtje voor Italië op het programma. Weet ik in ieder geval de rest van de week weer waar ik aan toe ben! Ik vul vanmorgen eerst op de zaak mijn palletkist nog even aan. En dan ga ik om 8.00 op Urk 20 pallets diepvriesvis ophalen, bestemming Italië. Om 9.15 heb ik deze erin staan, en kan ik richting België. Hier staan in Ieper nog 10 pallets diepgevroren groenten, bestemd voor dezelfde klant in Italië. Vanaf Urk kan ik volgens mij precies in de maximaal toegestane 4.5 uur aaneengesloten rijtijd in Ieper komen… Dit lukt, en ik meld me dus om 13.45 aan het loket bij het Belgische vrieshuis. Ik ben keurig netjes aangemeld voor 14.00, en dus mooi op tijd. Alleen is het ergens in België niet helemaal goed gegaan met de communicatie… En de laad afspraak van 14.00 is hier in Ieper niet bekend… Ze moeten de goederen nog even opzoeken en klaar zetten dus… Even wachten maar dus! Nou ja, even een bakje koffie zetten, en dan mag ik na 1.5 uur dan toch aan de ramp. De 10 pallets met spinazie en champignons erin, en dan rijd ik na bijna 2.5 uur dan toch om goed 16.00 weer weg. Ik heb hem vol, en kan dus richting Italië!
Ik moet lossen tussen Milaan en Turijn, en hier vanaf Ieper / Kortrijk is dus de kortste en snelste route mooi over Frankrijk, en dan via de Mont Blanc Italië in. Daar is niks mis mee, dit blijft altijd een prachtige route! En zo ga ik al voor de 2e achtereenvolgende week over Frankrijk op. Lekker relaxed rijden!
Ik gooi in België nog even de tanks vol, en schiet dan bij Rekkem Frankrijk in. Nou reden wij een paar jaar geleden zomers nog wel heel veel met fruit van Italië naar Engeland. En dan ging ik eigenlijk ook altijd over de route via Reims. Zodoende kwam ik toen nog wel eens bij een routiertje (klein Frans restaurantje!) vlakbij Reims. Ik bereken dat ik daar vandaag ook zo’n beetje om etenstijd ben. En ik weet dat ik vanaf daar morgen mooi binnen mijn uren op Quincinetto kan komen. Dat komt allemaal mooi uit, dus zo gaat ik het maar eens doen! Om 20.00 draai ik dan bij ‘Le relais Sainte Marie’ aan de RN44 in La ville aux Bois les Pontavert (ja, je moet het effe weten natuurlijk!) de parking op. Vanavond lekker op zijn Frans eten, en dat smaakt me vandaag best!
woensdag
Ik zet vannacht gelijk maar even een mooi nachtrust van 11 uur op de schijf. En ga om goed 7.00 maar weer aan de rol. Een lekker relaxed rijdagje vandaag! Het weer werkt niet echt mee, maar ja je kan ook niet alles hebben. Ik tour op het gemakje rustig door het Franse land. En in de loop van de middag komen dan de Alpen alweer in zicht.
Bij Bonneville ga ik nog even onder de douche door, en dan gaat het op richting de prachtige en indrukwekkende Mont Blanc, oftewel de Monte Bianco, de witte berg!
Boven aan de Mont Blanc moet ik eerst weer aan de kant. Koelers zijn volgens de heren nog steeds VEEL te breed, dus we moeten nog steeds onder begeleiding de tunnel door. Nou ja, dan neem ik hier eerst toch ff lekker een bakje koffie! Vlak na mij komt er ook een Ier met een koeler aangereden. Vol trots staat er bij deze mannen altijd met grote letters ‘Ireland’ op de cabine. Noem dus zo’n Ier ook absoluut geen Engelsman! Dan beledig je hem diep, en maak je niet echt vrienden. Als je deze fout niet maakt, vind ik het altijd vriendelijk volk. We maken even een praatje. Het is voor hem voor het eerst sinds jaren dat hij weer eens in Italië komt, en heeft dus geen flauw idee hoe het allemaal werkt hier. Ik leg hem nog even wat dingetjes uit, en voor we het weten staan de begeleidingsauto’s er al, en mogen we met 5 auto’s onder begeleiding de tunnel door.
Aan de Italiaanse kant van de Monte Bianco sneeuwt het dan toch een beetje, maar het levert
donderdag
Vanaf het restaurant op Quincinetto sta ik ook met een half uurtje bij het dorp waar ik moet lossen. De klant voor wie de goederen zijn ken ik wel. Daar los ik wel vaker wat voor. Alleen los ik dat normaal bij een koelhuis bij Turijn. En nu moet ik naar hem zelf toe. Op kantoor hadden we van tevoren het volgende bericht al gehad;
Please note the following instructions for your driver, when he arrives near discharge place;
As it is a small village, you have to instruct your driver, to take the exit SAN GIORGIO, then he has to turn right up until the gasoline point AGIP. He has to stop here in this point and sleep here. Then the morning you have to call me, so I advise one person of the company, to send somebody with the car to take your truck and follow until the discharge place.
Het is dus allemaal wat krap! Maar ik wordt bij de AGIP opgehaald. Dat slapen daar, dat doe ik maar niet natuurlijk, dat doet Niels mooi bij een restaurant! Maar
Maar de beste man blijft maar doorrijden, dus het zal allemaal wel goed komen. En de man heeft er nog aardig de sokken in ook! Ik doe het zelf maar even rustig aan… Want dat gestuiter en gehobbel hier door de gaten en kuilen heen op dit zandpad, dan heb ik straks de spinazie, de
Dan gaan we de woonwijk in. Een krap bochtje, en dan een helling steil omhoog. En halverwege deze helling (nog steeds in de woonwijk) moet ik dan links achteruit het terrein (de tuin..) op van onze grote vriend. En dat gaat allemaal precies! Je houdt weinig ruimte over, maar het gaat! Eenmaal op zijn binnenplaatsje heeft hij dan 2 keurige rampjes! Je hebt amper ruimte om er voor te komen, het past allemaal maar precies in zijn tuin, maar het gaat! Verder zijn het zeer vriendelijke mensen. Ik krijg keurig een bakje koffie, en het lossen is ook zo gebeurd.
Daarna krijg ik nog even de instructie mee, dat ik via de zelfde weg terug moet, want dit is echt de enige weg die te doen is met zo’n auto! En dan nemen we weer afscheid. Missie weer geslaagd.
Intussen heb ik de berichten voor m’n retourlading ook al binnen. Ik moet beginnen te laden bij
’s Avonds laat ik nog even een T2 douane documentje opmaken op Como, heb ik die maar vast op zak. Het heeft verder weinig zin om Zwitserland nog in te rijden, dus ik besluit om maar richting de bewaakte parking op Chiasso te rijden, en een lekker hapje te gaan eten in het restaurant van Giovanni.
vrijdag
Vandaag op het gemakje door Zwitserland naar huis. Gister is het een aardige puinhoop geweest in Zwitserland door de sneeuw. En ook voor vandaag verwachten ze nogal wat sneeuw. Het wordt nog slechter dan gisteren voorspellen ze… Nou, we gaan het wel zien.
Vanaf de bewaakte parking kan/mag je eigenlijk niet het douaneterrein op. Maar met een beetje praten en moeilijk kijken lukt het bij de douanier via het im- export spoor na wat gemopper toch. De handelingen aan de grens zijn zo weer verricht, en dan gaat het het Alpenlandje in. Het loopt lekker door, en de voorspelde sneeuw blijft uit.
En als het dan zoals nu gewoon allemaal loopt, dan is het altijd een prachtige route. ‘Via de Zwitser terug, de kroon op de rit…’ was eerder altijd een vaste uitdrukking tussen de ‘Creiler almanak’ en mij! En vandaag gaat het wel op.
Binnen 4.5 uur sta ik vanaf Chiasso op het Duitse Hartheim. Even fris onder de douche door, en dan gaan we weer verder. Bij de Moesel ga ik nog even een keer aan de kant om de verplichte drie kwartier rust erop te zetten. En dan sta ik ’s avonds om 20.30 aan de grens bij Venlo. Ik rijd naar het Gasthof ‘de Burgemeester’ zoals we het hier altijd noemen. Een lekker hapje eten, en een koud pilsje, en dan kruip ik lekker op tijd tussen de lakens!
zaterdag
Vandaag nog aardig wat plannen in het vooruitzicht in Emmeloord, dus om 6.45 rijd ik Nederland binnen. Een beetje op tijd thuis, dan heb ik nog wat aan mijn dag. Om 9.15 tank ik de auto nog even af, en dan gaat hij in de hoek! Weekend. En voor volgende week weer een ritje Griekenland in het vooruitzicht! Niks mis mee.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten