Ja, en toen hing er zo’n ‘wapper-kar’ achter.. Normaal gesproken niet echt mijn hobby, maar ach ik vind het nu niet zo erg. Even een keertje naar Zweden is ook niet zo verkeerd. En aangezien ik vrijdag vakantie krijg, is dit net een mooi ritje om de week even vol te maken.
Het weekend onderweg geweest, en nu eerst even lekker op het gemakje thuis gegeten. Maar ik ga vanavond toch nog maar vast even een stukje doen. Het 1e adres dat ik morgenochtend moet laden is in Noordwijkerhout. En dat is natuurlijk net een K-hoekje om morgenochtend heen te moeten. En ik wil daar morgenochtend eigenlijk wel een beetje op tijd laden, want ik moet nog een adres laden, en ik moet wel ’s avonds om 22.00 op de boot in Travemünde. Ik rijd vanavond dus mooi Amsterdam nog even voorbij, dan heb ik het morgen allemaal in de macht, en kan ik het mooi op het gemakje doen. En zo zet ik hem ’s avonds tegen 22.00 bij Schiphol aan de kant. Ben ik de drukte van morgenochtend i.i.g. maar voorbij.
dinsdag
Om 7.00 gaan we weer verder. Ik moet eerst in Noordwijkerhout 29 pallets met Amaryllis bollen gaan laden. Bollen voor een prachtige Zuid Amerikaanse bloem. Om 8.00 is het met de Noord-Hollanders eerst maar even om een bakkie. Mijn pallets zijn natuurlijk weer niet helemaal klaar.. Maar het valt mee, we beginnen toch nog vrij vlot met laden, en om 9.45 heb ik de amaryllissen er toch in.
En dan gaat het dwars door heel Noord Holland helemaal naar boven. Ik heb nog precies genoeg ruimte achterop voor de 4 kuubskisten, die in ’t Zand nog voor mij klaar staan. Ik laad de 4 kisten met tulpenbollen bij, maak hem weer netjes dicht, en dan staat hij weer startklaar voor Zweden. Ik doe nog even een bakje koffie bij de vriendelijke mensen hier, en draai hem dan om 11.30 de baan weer op. Even telefonisch contact met amigo Bert, die ook richting Zweden moet. Bert heeft vanmorgen op 1 adres in Venhuizen een volle vracht bloembollen geladen, en is via de dijk Enkhuizen – Lelystad. Aangezien ik al helemaal boven in de kop van Noord Holland zit, ga ik via de afsluitdijk. We spreken af bij de pomp net voorbij Joure, dan kunnen we mooi samen richting de boot.
Als ik om 13.00 bij de pomp aankom staat er nog een ‘Van Wieren’. Special collega Henk moet ook vanavond op de 22.00 boot. Gezellig, zo zie ik die ook nog eens onderweg. Met z’n 3-en gaan we die kant op. Als we via Nieuweschans net een stukje Duitsland in zijn, wordt Henk al aan de kant gezet door de Duitse verkeersinspectie (BAG). Bert en ik wachten op een parkeerplaats verderop, en met 20 minuten is Henk ook alweer bij ons. Alles was keurig netjes voor elkaar. We maken hier gelijk onze pauze maar even vol.
Voor we naar de boot gaan, moet Henk eerst nog even een klein shoveltje lossen in Lübeck. Omdat het toch op de route ligt, vliegen Bert en ik mooi even met Henk mee. Wij zetten de auto’s op de parking, en gaan dan met 3 man in 1 cabine het haventerrein op. De portier wil nog even roet in het eten gooien, maar met wat praten bereiken we weer een hele hoop. Dan gauw met 3 man en een hoop kabaal, dat shoveltje eruit, en binnen 10 minuten zijn we ook weer weg. Als we ons dan om 20.00 aanmelden in de haven van Travemünde, blijkt de Nordö, onze boot, 2 uur vertraging te hebben… Een technisch mankement aan de boegklep, begrijpen we. Dat is mooi shit, want we hadden eigenlijk bedacht mooi met z’n 3-en even gezellig aan boord te kunnen eten. En nou staan we hier op de kade maar een beetje te hangen. Maar goed, ik maak zelf wel even een klein warm hapje voor ons, en een beetje ouwehoeren met z’n 3-en, en dan zijn die paar uur ook zo weer om. De auto’s de boot op, en uiteindelijk varen we dan toch om 0.30 de Duitse haven uit. Op naar het Zweedse Malmö.
woensdag
De boot heeft aardig gas gegeven vannacht, en toch nog een klein beetje van de vertraging ingehaald. Henk staat ergens anders op de boot, en is er al snel vanaf. Omdat Henk in Zuid Zweden moet lossen, en Bert en ik naar Stockholm moeten, wensen we Henk een goeie reis. Bert en ik staan vlak bij elkaar, en komen als 1 van de laatste auto’s van de boot af. Om 9.00 rijden wij dan ook de haven van Malmö uit. Het is het eerste stukje nog een beetje druk met het verkeer, maar daarna hebben we ook gelijk weer de, voor Zweden zo kenmerkende rust. Het is hier wel prachtig rijden hoor. De wegen zo heerlijk rustig, de mensen allemaal kalm en rustig. Haast moet hier volgens mij nog worden uitgevonden. Hoewel het (zelfs hier) nu de laatste jaren toch ook wel een klein beetje begint te komen hoor.
Net voor Jönköping maken we bij de pomp bij Lovsjö even pauze. Even een bakje koffie zetten. En even genieten van de heerlijke Zweedse rust… Totdat !! Er een Hollandse Daf de parking op komt, en met een boel geweld tot stilstand komt. En voordat Bert en ik weten wat er gebeurd staat er een Fries met lichtelijk (nou ja, lichtelijk…) met behoorlijk ADHD! Naast ons te schreeuwen! Gelukkig zit onze pauze er bijna op, en voordat onze gehoororganen echt overspannen worden, gaan we gauw weer verder! Bah, wat een wrede verstoring van de stilte en rust in de Zweedse natuur! J
Dan gaat het langs het grote meer. En komen we de 1e ‘Van Wierens’ ook alweer tegen, die vanmorgen bollen hebben gelost in Stockholm. De hele dag gezellig kletsend over de bak, met amigo Bert, schieten de kilometers lekker op in dit land. Bert moet lossen bij een klant aan de ene kant van Stockholm, en ik moet lossen bij een klant op een eilandje aan de andere kant van Stockholm. Omdat de klant van Bert vanavond nog wil lossen, staan we vanavond niet samen, en gaan we straks uit elkaar. Dus we gaan voor die tijd nog mooi even gezellig samen eten. Nou is de Zweedse keuken niet echt om over naar huis te schrijven.. Maar bij Järna kan je toch heel fatsoenlijk eten. Hier zetten we hem dan ook om 16.45 eerst maar eens aan de kant. We eten allebei een ‘biff med lök’… Een biefstukje met ui! En eerlijk is eerlijk, het is echt lekker!
Na een uurtje gaat het dan weer verder. Stockholm is alweer in zicht. Maar eerst komen we nog even langs DE Scania fabrieken in Södertälje. De plek waar de helse Scania’s geboren zijn. Dan komen we nog langs het allereerste filiaal van het welbekende Zweedse Ikea! Ja ja, dat maken wij allemaal mee vandaag. En dan woelen we ons door de avondspits van Stockholm. Mijn adres (op het eilandje) is te bereiken met een pontje, maar als je iets omrijdt kan je er ook over land komen. Je moet dan even een stukje door de stad. Omdat ik nu toch de tijd wel heb, ga ik langs deze kant heen, en dan ga ik morgen met het pontje weer terug. Zo doe ik het meestal hier. Dan heb ik toch beide kanten weer even gezien. En zo over land kom je nog langs een groot mooi kasteel. Nou wat willen we nog meer. Bij Stockholm nemen Bert en ik afscheid. We hebben al te horen gekregen dat we morgen allebei op hetzelfde adres moeten terugladen. We spreken af dat als Bert straks leeg is, dat hij nog even een stukje terugrijdt, en bij de 1e pomp (Syllekrog) gaat slapen, daar pik ik hem morgenochtend dan weer op.
Om 19.00 sta ik dan bij de klant in Ekerö op het erf. Mooi op tijd. Ik maak de zijkanten vast los, de spanbanden er vast af, de planken er vast uit. Dat scheelt morgenochtend mooi weer. Hoef ik dan met m’n duffe kop alleen het kleed nog maar even open te schuiven! Het is nog vroeg, dus ik besluit ook nog maar even een eindje te lopen. Normaal ga ik hier in het dorpje altijd bij een kroegje eten. Vandaag hebben we natuurlijk al gegeten, maar ik besluit toch nog even naar het kroegje toe te lopen. Even een glaasje bier halen dan maar! Daarna wandel ik weer terug naar de auto, en ga een lekker tukkie doen.
donderdag
Om 7.00 beginnen ze hier altijd. Dus voor zevenen ben ik weer uit, en zet eerst maar eens een lekker bakje koffie. Om stipt 7.00 komen de heren er idd aan. Even een klein praatje (vriendelijk volk, die Zweden) de kleden open, en dan rijden ze de bollen er ook vlot uit. Met een kleine 3 kwartier ben ik alweer leeg, en heb ik alles dicht. De auto staat niet in de weg, dus ik ga me eerst even wassen. ‘Weet je waar de toiletten zijn chauffeur?’ Jazeker weet ik dat! Dan moet ik namelijk heel de kassen door! En de volgende kassen, en dan is er een kantine, en een washok. Waarom ik daar zo bij moet lachen??? Nou… Er werken in die kassen nogal wat dames.. En daar moet je dan allemaal bij langs. Good morning, good morning, good morning. En ja, het is waar hoor! Wat ze altijd zeggen; Zweden: allemaal prachtige, blonde, Zweedse vrouwen!! Dus dat is niet echt een straf. En ze zijn nog vriendelijk ook. Na het wassen doe ik onder de Van Wieren kalender (!) nog even een bakkie Zweedse koffie. Dan de kassen weer door. ;-) ‘Bye bye’ Ja, tot volgend jaar! En dan naar het pontje. Het is jammer genoeg alleen een beetje druilerig weer, maar goed je kan niet alles hebben natuurlijk. Ik sta ook zo weer aan de andere kant, en om 9.00 sta ik weer bij Bert, op Syllekrog.
We moeten allebei een vracht staal gaan laden in Boxholm. En allebei voor Drachten. Niks mis mee dus. Om 11.30 zijn we in Boxholm. De grote staalfabriek is zo gevonden. Het gaat eerst nog even mis met de ordernummers. Maar na even flink schreeuwen door de telefoon, weet de ‘planner’ dan toch de juiste nummers door te geven. Het zijn bundels met strippen ijzer die we moeten laden. Bundels van 6 meter lang. Het laden gebeurd met een kraan, door het dak. Weer even het hele circus open dus, en dan om de beurt de fabriekshal in. We vullen allebei even wat ruimte op met lege europallets, en dan de vloer vol, en we hebben er zomaar allebei 25 ton in liggen. Alles even netjes afknopen natuurlijk, het hele circus weer dicht, en dan zijn we om 13.45 ook alweer klaar! Wat een goedlopend team he!
We rijden 3 kwartier, en dan gaan we eerst maar eens even naar de Preem op Ödeshög. We gaan eerst maar eens een hamburger halen! Dat hebben we wel verdiend. En bovendien kan je natuurlijk niet in Zweden geweest zijn, zonder een hamburger te eten. We genieten met z’n 2-en mooi even een uurtje van een hamburger talrykk. Daarna gaat het weer op het gemakje verder. We hebben vanavond ook weer de 22.00 Nordö. En dat moet geen probleem zijn. Begin van de avond maken we nog even een half uurtje pauze bij Örkelljunga. En dan rollen we om 20.30 in Malmö de haven weer in. De boot is dit keer wel mooi op tijd. En Bert en ik staan nog precies in de goede rij ook! Je mag ook wel eens geluk hebben. En zo staan we mooi als 1 van de eersten op de boot. We zoeken allebei onze hutten op, gaan even gauw fris onder de douche door. Doen even een biertje in de bar, genieten dan van het uitzicht als we onder de enorme indrukwekkende brug van Denemarken naar Zweden door varen. En gaan dan lekker eten. Het is allemaal buffet natuurlijk op zo’n boot. Maar toch smaakt het aardig. We lopen nog even een klein rondje over het dek, en zoeken dan mooi de hut op, en gaan lekker slapen.
vrijdag
Nog even een ontbijtje op de love-boat, en dan is dat ook weer voorbij. Om 7.00 rubberen we in het Duitse Travemünde de boot weer af. Als we nog willen lossen, moeten we eigenlijk voor 13.00 in Drachten zijn.. Dat gaan we niet redden, maar Bert en ik willen de auto’s eigenlijk wel even leeg krijgen. Het is namelijk wel erg zonde om op vrijdagmiddag om 15.00 met een nog volle auto op de zaak te komen. Gas erop dus. We hebben een klein beetje drukte bij Hamburg, maar het loopt eigenlijk boven verwachting. Als het zo door blijft lopen kunnen we om 13.00 in Drachten zijn. We laten even bellen, en als we er om 13.00 zijn worden we allebei nog gelost. Dat is mooi!
Intussen zitten we allebei in spanning aan de radio gekluisterd. Collega ‘goh-jeetje-prima-Hans’ is vandaag jarig, en wordt 40! Nou hebben we gister even een berichtje naar de Wereldomroep gestuurd, of ze Hans vandaag wel even willen bellen om hem te feliciteren. Dit moet dan tussen 10 en 12 gebeuren. Nou moeten Bert en ik helaas ook nog een keer pauze maken.. Om 11.15 zetten we hem bij Zuidbroek bij de pomp aan de kant. Bert komt gauw bij mij in de auto, en ik zet zelf wel even een bakkie. Dit mogen we niet missen natuurlijk. En ja hoor! Tegen 12-en is het zover. De jarige Hans is ineens op de radio! Leuk, en Hans kan het wel waarderen.
Strak volgens planning staan we om 13.00 in Drachten. Als we de kantine binnenkomen, blijken de vrouwen nogal in overhand hier. Er zit een heel clubje vrouwen in de kantine, en 1 man. Nou ja… Vrouwen… Bert en ik weten nu in ieder geval ook, hoe een vrouw zich voelt als ze wordt nagefloten door een hele club bouwvakkers!! Het zijn vrouwen met spierballen zeg maar.. En we krijgen aardig wat opmerkingen naar ons hoofd. Iets over kontjes, en over wassen enz. We worden er bang van zeg maar! Waar we hier nou weer belanden op de vrijdagmiddag… Niet best. Maar gelukkig gaan we vrij snel lossen. Het blijkt een fabriekje van hoefijzers. Al die strippen staal die we hier lossen worden in stukjes geknipt, omgebogen, en daar worden hoefijzers van gemaakt. Het lossen gaat hier gewoon via de zijkant. En Bert en ik raken intussen ook aardig in de vrijdagmiddag stemming. Het gaat dus weer met een boel kabaal, geouwehoer en gelach.
Als we hem om 15.15 leeg hebben, gaan we mooi nog even koffie drinken in het kroegje hier op het industrieterrein. Ook de bediening hier mag even meedoen in onze gezellige bui. Ze kan er wel om lachen.. ;-) En dan gaat het toch maar weer richting Emmeloord. Om 17.00 gaan we even tanken, en dan is het voor mij vakantie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten