woensdag 22 oktober 2008

Week 40 - Bari-Taranto-Napoli

maandag
Vandaag hoef ik niet zo heel vroeg te beginnen, ik moet namelijk eerst even naar de tandarts. Een afspraak die ik eigenlijk al een tijdje staat, die ik tijdens mijn rit Turkije (juni..) al voor het eerst moest afzeggen… Tja, het is een druk leven hè. Maar vandaag gaat het eindelijk lukken. Als ik dan om 9.00 op de zaak kom (met nog steeds alles van mezelf..) ga ik nog even tanken. De bedoeling vandaag is dat ik zelf al mijn vorige week opgehaalde spullen (de wijn, pasta en olijfolie) even ga uitlossen. Ik ga eerst even naar IJsselmuiden om m’n 2 palletjes wijn te lossen. Deze zijn bestemd voor een winkeltje, een winkeltje in exclusieve sieraden, parels, uurwerken, in decoratieve sierglaskunst, in nostalgisch speelgoed, in chique businesstassen en lederen dameshandtasjes.. en wat exclusieve wijnen dus. Hier aangekomen is er niemand in het magazijn aanwezig. Vanuit de winkel komt er al een mannetje aangelopen. Nou ja, mannetje.. Hij past precies bij dit winkelte. Het ‘h#m# zijn’ ligt er NOGAL dik bovenop!! Het arme ventje is lichtelijk in paniek.. Er is niemand in het magazijn, en hij heeft geen idee hoe we die 2 grote pallets wijn nou ooit van boven uit die grote auto, beneden in zijn magazijn gaan krijgen. Op de vraag of hij geen heftruck heeft, begint hij haast te jammeren.. Jawel, er staat wel een heftruck, maar hij heeft geen flauw idee hoe dat werkt. Nou, dan gaat Niels zelf wel even op de heftruck hoor. Hij gaat maar gauw even een bakje koffie zetten voor Niels, dan red ik mezelf wel even. De wijn staat vlot in het magazijn. Even gauw een bakje koffie, en dan moet ik ook nodig weer verder! Niels voelt zich namelijk toch niet helemaal op z’n gemak hier…

Tussen de middag kom ik aan bij het grote distributie centrum van Appie Heijn in Geldermalsen. Hier moet de pasta en de olijfolie eruit. En uiteraard moet het hier allebei aan een andere kant van de loods gelost worden.. De olijfolie is er zo uit. Als ik daarna aan de andere kant van de loods de pasta begin te lossen, komen we tot een klein probleempje… Van de 14 pallets pasta zijn er 3 met Gnocchi, en de barcode op deze pakken klopt niet helemaal. De scanner doet het er niet op. En als de scanner hier ze niet pakt, dan pakt straks de scanner bij de kassa in de blauwe supermarkten het ook niet. Met andere woorden, ik moet die 3 pallets maar weer mee nemen, die mogen retour naar Italië!

Eind van de middag ben ik weer terug op de zaak. De pallets pasta gaan tijdelijk bij ons de loods in. Intussen staat er hier ook al een trailer met een paar partijtjes vis voor mij. Die laden we gelijk even over. En dan gaat Niels eerst nog even een lekkere oer-Hollandse maaltijd (boerenkool!) halen bij Moeders. En ’s avonds kan ik dan bij dat hele grote bedrijf op het andere industrieterrein aan de andere kant van Emmeloord nog even 2 partijen bijladen voor Zuid Italië. Ik heb hier een afspraak om 19.00, maar uiteraard zijn ze hier weer wat uitgelopen, ik moet even geduld hebben dus. Als ik dan tegen het meisje achter de balie zeg dat ze niet zo’n hele beste indruk maakt zo..; dat ze me bij het 1e afspraakje gelijk al zo laat wachten.. begint ze wel wat te blozen, maar voor de rest veranderd het weinig. Uiteindelijk is het al 21.45 voor ik Emmeloord achter me laat. Dit lag niet helemaal in mijn planning. Ik was eigenlijk van plan nog even 4.5 uur te rijden vanavond. En omdat ik er niet zo van houd om mijn planningen bij te stellen, schop ik hem nu ook nog maar een mooi eind weg. Om 02.00 vind ik het op het Duitse Heiligenroth mooi geweest, en vind ik hier nog net ’n plekje.

dinsdag
Als ik hier ’s morgens weg rijd is de schade weer ingehaald, en zit ik weer op m’n eigen schema. Nu heb ik het mooi allemaal weer in de macht, en kan ik op het gemakje die kant op. Mijn 1e klant zit net boven Bari, dus de 1e 2 dagen zijn rij-dagen. Begin van de middag ga ik even onder de douche door op het Duitse Hilpoltstein. Daarna gooi ik eind van de middag de tanks nog even helemaal vol op het Oostenrijkse Kufstein. Hier maak ik ook gelijk mijn pauze maar even. Dan de Brenner weer over, en zijn we alweer in het Italiaanse. En keurig volgens plan rijd ik om 19.30 de betaling bij Klausen door. Omdat er net een bakwagentje en een autootje wat raar geparkeerd staan, kan ik vanavond helaas niet op mijn vaste plekje staan.. Dat komt niet vaak voor. Maar goed, ik raak hem wel weer kwijt. En dan zal ik eens even binnen kijken in de Tiroler toko. Binnen aan de bar tref ik gelijk al een bekende; Ha die Niels! Het is Cor (±halverwege de 50). Cor heeft zijn vrouw een reisje mee. We doen even een aperitiefje, en gaan dan gezellig met zijn 3-en aan tafel. Als we het eten op hebben, en betaald hebben, gaan we richting uitgang. Hier tref ik aan een ander tafeltje nog 2 hollanders, waaronder een bekende; eigenrijder André Stoel, die er even uit is geweest vanwege wat aan te leggen omleidingen in het lichaam.. Ik schuif toch nog even aan, om bij te kletsen, en zoek daarna ook m’n mandje op.

woensdag

Vandaag om een uur of 7 op het gemakje (na een lekkere cappuccino) maar weer verder. Tirol weer uit, de Dolomieten door, en dan over de Po-vlakte richting Adriatische kust. Bij Faenza maak ik even pauze. Even een broodje smeren en een bakkie zetten. Dan verder langs de Adriatische kust. Ik heb er niet zo’n zware vracht in, dus het schiet lekker op. Het loopt herlijk zelfs. Zonnetje erbij, wat willen we nog meer. Eind van de middag sta ik zelfs alweer bij Vasto. Nog even de verplichte 3 kwartier rust op de schijf zetten, en dan richting het bewaakte restaurant een uurtje boven Bari, op Cerignola! Dat was ook alweer 7 dagen geleden dat ik hier ben geweest, dus het werd ook wel weer hoog tijd. Bewaker Pistolen Paultje is weer enthousiast, en ik krijg weer een mooi plekje waar de koeler mooi kan blijven draaien. Er staat nog een Hollander, die zijn vader een ritje mee heeft, en we gaan lekker zitten eten.

donderdag
En dan gaan we vandaag maar weer eens beginnen met lossen. Mijn 1e klant zit in Barletta, hier net een klein stukje voor Bari. Ik moet ff zoeken, maar ik heb het loodsje snel gevonden. Bij deze handelaar (in allerlei kleine pruttel) ben ik mijn 1e palletjes snel kwijt. Mijn 2e klant zit tussen Taranto en Lecce. Deze man moet ik van tevoren even bellen over wanneer ik bij hem ben. Ik bel hem, en vertel hem dat ik om 12.00 bij hem op de stoep sta. Dat is geen probleem.

Onderweg die kant op, krijg ik ook nog telefoon vanuit Emmeloord. Eh Niels.. ‘Ja.’ Weet jij nog die klant in Terracina vorige week… ‘Eh, je bedoelt die klant waar ik een beetje een raar gevoel bij had??’ Ja, die.. Collega Willem zou daar ook een volle vracht lossen, maar ze kregen een inval van de Finanza! (politie) Het blijkt dat de ‘Marr’ op wiens naam ik daar moest lossen, helemaal niets van die vis af weet! Die klant van ons is bedonderd. De maffia heeft uit naam van de Marr een paar vrachten vis besteld, en omdat de Marr goed bekend staat zijn die vrachten gewoon die kant op gestuurd. Alleen de Marr weet dus nergens van! En nou zijn die vrachten (van die Noor, en die 19 pallets van mij) natuurlijk weg! Alleen Willem heeft nog niet gelost, die mag nu gelijk met dat spul weer terug naar Holland. ‘Ik heb de planning vorige week nog speciaal laten bellen met de verkoper van de vis, of het wel allemaal wel klopte daar waar ik moest lossen. En dat was allemaal goed.’ Ja, dat klopte dus ook wel, alleen is de vis nooit betaald! Maar nu wil die klant zoveel mogelijk informatie over dat bedrijf waar je gelost hebt. ‘Nou, dat treft. Omdat ik er al niet helemaal een goed gevoel bij had, heb ik een visitekaartje gevraagd van dat bedrijf, en heb ik ook nog foto’s gemaakt, dat ik daar voor de ramp sta, met de naam van dat bedrijf en al erop. Nou, daar is de klant erg blij mee, ze willen het graag allemaal van me hebben. Het is toch niet te geloven. Italië is in al die jaren nog weinig veranderd. En zeker daar in het zuiden. Maar eerlijk is eerlijk, ze hebben het slim aangepakt!

Intussen hobbel ik Taranto voorbij, de brug ‘punta penna’ weer over, en dan richting Lecce. Bij het dorpje waar ik moet lossen is het nog even zoeken, maar dan sta ik toch precies volgens afspraak om 12.00 voor de deur. Ik was hier eigenlijk op zoek naar een bedrijfje, maar ik blijk hier te moeten lossen bij een pizzeria/ristorante. Ik blijk een compleet nieuwe inrichting bij me te hebben voor dit restaurant. Allemaal nieuwe tafeltjes en stoelen. Er moet natuurlijk nog even een heftruck en een pompkar geregeld worden ergens bij de buren. Maar dan kan het lossen beginnen. Met een goed uur heeft Mario zijn nieuwe interieur op de stoep staan. Ik krijg nog een fles bier mee, en een lunchpakketje. Er wordt goed voor Niels gezorgd! De fles bier gaat eerst de koelkast maar eens in. In het lunchpakketje zit een broodje met de heerlijkste kazen, ham en mortadella van het platteland hier in het zuiden. Echt heerlijk!

Mijn volgende klant (1e vis-klant) zit in Pulsano, hier ook onder Taranto. Deze man heb ik al even laten bellen, hij gaat normaal om 14.00 pauze houden tot een uur of 17.00! En dat past mij eigenlijk helemaal niet. Het zijn maar een paar pallets, dus hij wil wel even tot 14.00 blijven wachten op mij. Nou heeft deze man een klein viswinkeltje in het dorp zelf, maar meestal moeten we lossen bij een magazijntje aan de rand van het dorp. Ik rij dus gelijk maar naar het magazijntje toe. Hier is alleen nog niemand. Maar binnen 5 minuten komt er al een scooter aangescheurd. De buurvrouw (70+!) had mij al zien staan, en had al even gebeld met het viswinkeltje. Natuurlijk moeten ze het net deze keer niet in het magazijntje hebben, maar gelijk in de winkel. Draaien, en maar achter de scooter aan dus! In het dorp is bijna iedereen al aan het siësta houden, lekker rustig dus. En dat past wel, want je staat hier, zoals bijna overal, gewoon op straat te lossen. De mannen willen naar huis, dus ik heb het er mooi vlot uit! Niks mis mee.

Nog 1 klant te gaan, en die zit bij Napels. Dat wordt dus morgenochtend. Vandaag alleen nog maar wel even aan de andere kant, een eind richting Napels zien te komen. Ik heb intussen ook al begrepen dat ik, als ik morgen leeg ben, bij Napels weer een vrachtje pizza’s kan gaan laden voor NL. De meeste drukte is dus wel van de ketel. Thuis komen doe ik dit weekend toch niet, dus daar hoef ik niet tegen aan te rijden. Ik maak nog even een uurtje pauze bij het Jonico Hotel, en steek dan via Potenza naar de andere kant van het land. Einddoel voor vandaag; Sicignano. Ik krijg ook al telefoon van collega Yke. Yke komt van Sicilië af, en moet morgenochtend een stukje boven Napels gaan laden. Als ik dat bereken, dan komt Yke ook mooi zo’n beetje tot Sicignano. Dat zegt Yke niks, maar een klein beetje uitleg, en dan vindt Yke het restaurant ook wel! Ik ben er om 19.30. Ga mooi nog even onder de douche door, en als ik de tas weer bij de auto breng staat Yke ook al op de parking. We nemen een aperitiefje aan de bar, en gaan dan gezellig eten.

vrijdag
Omdat ik het weekend toch niet thuis kom is de meeste druk van de ketel. Toch ga ik vandaag om 6.00 wel weer weg. Ik wil wel een beetje op tijd leeg en vol zijn vandaag. Op zaterdagmiddag gaat om 15.00 het rijverbod in Oostenrijk weer in… En dat wil ik toch eigenlijk wel voor zijn! Want een weekendje Oostenrijk (Wörgl…) zit ik niet (weer) op te wachten! Om 7.45 sta ik bij de visboer i Cardito op de stoep. Om 8.00 beginnen ze hier, en om 8.30 heb ik de karre weer leeg!

Ik woel me door het ‘gezellig’ drukke verkeer van Napels. En met een half uurtje sta ik ook alweer bij de pizzafabriek bij Caserta. Meestal is het hier de lege pallets inleveren, de papieren laten maken, en dan laden bij het koelhuis een half uurtje verderop. Maar vandaag mag ik op de fabriek zelf laden! Daar is niks mis mee, dat gaat normaal een stuk vlotter! En vandaag ook, ik heb om 12.00 mijn pizza’s er alweer in zitten! Dat komt mooi uit, nou ga ik het nog redden ook, morgen voor 15.00 Oostenrijk weer door. Alleen is dat nog wel zo’n 1100 km weg, dus er moet nog wel even wat gebeuren. Bij Anagni Terme doe ik nog even een bakkie bij de pomp. Halverwege de middag ga ik even aan op Orte. Ik moet nog even pauze maken. En dan ga ik hier mooi in de supermarkt nog even wat water halen. Als ik hier de parking opdraai staat Bertje S. van de fa. Maters er ook. Hij heeft al weekend… Dus we doen eerst maar even een bakkie in de bar dan. We zitten gezellig te kletsen, en dan moet ik ook gauw zien dat ik even de supermarkt door kom, en weer verder ga. Ik wilde vanavond eigenlijk een beetje op tijd op Barberino zijn, dan kan ik morgen ook op tijd weer weg.

Op de ring Firenze (Florence) loopt het vandaag boven verwachting lekker door! En om 19.00 sta ik op de parking bij het restaurant op Barberino. In de tot restaurant omgebouwde oude schuur doe ik eerst even een borreltje aan de bar, en ga dan lekker eten. Ik zit bij een Italiaan aan tafel waar ik mee in gesprek raak. Hij heeft vroeger ook wel buitenland gereden, en is ook wel in Holland geweest. We kletsen even wat door, en uiteraard heeft hij ook wel eens aardappelen geladen in Emmeloord! Hij kent de ZOS wel, en begint zelf al; oh, Emmeloord. Dan rijd jij zeker bij Van Wieren.. Hij is aardig op de hoogte deze beste man. Zelfs de kleine boerendorpjes boven in Friesland in Groningen komen er achter elkaar uit. Even gezellig zo. Maar ik zoek vandaag mooi op tijd m’n mandje op.

zaterdag
Ik ga vandaag weer een beetje op tijd weg. Officieel mag je volgens de rijtijdenwet maar 6 dagen achter elkaar werken, en moet je dan 24 uur ‘weekendrust’ maken.. Een beetje onzin natuurlijk, maar ik heb de tijd nu wel, en wil dus toch maar proberen om er dit weekend ergens keurig netjes die 24 uur rust tussen te prutsen. En nou was mijn plan om vandaag tot Zuid Duitsland te rijden, tot Reischenhart. Daar ben ik vanmiddag om een uur of 3 al. Maar dan heb ik vandaag nog een mooi eind kunnen werken, en dan kan ik morgenmiddag om een uur of 3 weer verder. Kan ik morgen ook nog een groot deel van de dag werken.

De appenijnen lopen zo op zaterdagmorgen vroeg hartstikke best. En dan gaat het met een heerlijk zonnetje erbij prachtig door de Dolomieten heen. Ik rijd vandaag in strak 4.5 uur naar de pomp net voorbij Bolzano. Het liep zo mooi maar het verkeer wordt nu steeds drukker. Het zijn allemaal terugkerende Duitsers. Ik heb m’n pauze er bijna opzitten, als er een combi van VTS Boxmeer de pomp op komt rijden. Het is goeie bekende ‘canada’- Mario! Dat is alweer een tijd geleden, dus toch eerst samen nog maar even een bakkie doen dan. Maar dan ga ik wel vlot weer verder. Ik moet tenslotte wel zorgen dat ik voor het rijverbod Oostenrijk door ben!

Ik zie al de hele tijd verderop in de Alpen dat de toppen alweer goed wit zijn geworden. En hoe dichter ik bij kom, hoe mooier ik de witte toppen zie. En nu de Brenner omhoog kom ik toch steeds dichter bij het witte. En ja hoor! Daar zit ik alweer in de 1e sneeuwbui voor dit seizoen! Zat ik vanmorgen in de Dolomieten nog heerlijk in een brandend zonnetje, nu zit ik alweer midden in een winters decor! Het heeft toch ook altijd wel weer wat hoor, dit witte landschap.

Ik tank nog even een beetje bij op Kufstein, en ben dan precies op tijd Oostenrijk weer uit! Geheel volgens plan sta ik om 15.00 op de parking op Reischenhart. Tijd om hem eerst maar eens 24 uur stil te zetten. Weekendrust heet dat volgens de geleerden… Ik sta net een goed half uur stil, en daar komt ineens Mario aanwandelen. Mario zou eigenlijk via een andere route, maar hij zegt, ik wist dat jij hier stond, dus ik dacht dan kan ik daar ook nog wel even een bakkie gaan doen. Ik zet gauw de koffiepot aan. We doen nog even samen 3 kwartier een bakkie, en dan gaat Mario weer verder. Ik ga de cabine even een beetje opruimen en poetsen. Even al mijn administratie bijwerken. Dan nog even onder de douche door, en dan is het ook alweer etenstijd! Ik ga mooi even naar de Griek toe! Ze zijn nogal een tijd dicht geweest, maar als ik binnenkom zijn ze nog even hartelijk als altijd. Het is gelijk weer even handjes schudden, en hij weet ook nog precies wat ik wil drinken! Idd, Retsina ja, en uiteraard krijg ik er een ouzo bij van het huis. Het is druk, maar halverwege de avond komt hij zo ineens nog een ouzo van het huis brengen. Als de drukte iets afneemt komt hij even een praatje maken. Ik vraag hem gelijk maar even waarom hij zo lang vakantie heeft gehad, waarom ze zo lang dicht zijn geweest. Maar het blijkt dat toen ze na de vakantie weer open gingen dat ze problemen in de keuken hadden, dus ze zijn gelijk weer dicht gegaan om de hele keuken te vervangen. Ik krijg nog 2 ouzo’s van hem, en hij drinkt er zelf ook 1 mee. Bij deze is de lange vakantie hem weer vergeven!

zondag
Vandaag even heerlijk uitslapen! Uiteraard toch wel weer vroeg wakker natuurlijk.. Maar dat geeft niet. Maar even een bakkie zetten. Even lekker wassen, en dan ga ik eerst maar eens even een eindje lopen! De hele dag bij die auto hangen is ook maar niks. Daarna de cabine nog maar even verder schoonmaken en poetsen. Stukje lezen, nog eens een bakkie, en dan is het ook haast alweer 15.00 !! Ik moet/mag ook haast alweer verder! Had ik gister nog bedacht dat het vandaag dan heerlijk zou lopen zo op zondag… Helaas. Het blijkt heel anders vandaag. De Duitsers hebben allemaal lang weekend gehad, en keren allemaal weer huiswaarts. En dat kan uiteraard weer niet zonder ongelukken… Het is werkelijk overal file! Het maakt niet uit wat voor alternatieven ik bedenk, het staat echt overal vast. En na 4.5 uur sta ik om 19.30 nog maar op Ellwangen. Hier maar even een hapje eten, en dan weer verder. Maar de ellende is nog niet op. Zelfs op zondagavond om 23.00 sta ik nog in de file. Bah, ik ben het nu toch wel flink zat. Had ik nog hele strakke plannen om in 2x 4.5 uur mooi naar de grens bij Venlo te rijden om daar te slapen, het is nu 01.00 uur voor ik eindelijk op het Duitse Ransbach ben! Er staan hier nog 2 Van Wierens te slapen, collega’s Hans en Anton zijn eind vd middag uit Emmeloord weg gereden, en liggen al heerlijk te slapen. Dat vind ik ook een goed plan, en de gordijnen zijn rap dicht!

maandag
Als de rusturen er weer op zitten, gaat het weer verder ri. NL. Ik ben nu i.i.g. mooi achter de ochtenddrukte aan. De pizza’s zijn bestemd voor Liessel, in Brabant. Maar als ik hier om 13.00 aankom blijken ze net vanmorgen besloten te hebben dat deze vracht in Venlo gelost moet worden… Hij is fijn! Mooi dat ik dat dan ook weet. Terug naar Venlo dan maar weer. En om 15.00 ben ik dan toch eindelijk weer van m’n pizza’s af. Even bellen, en ik mag naar Emmeloord komen. Mijn koelertje mag in de hoek, en er gaat een zeilen-trailer achter! Ik moet morgenochtend op 2 adresjes in Noord Holland bloembollen gaan laden voor Stockholm, Zweden. Maar eerst maar eens richting Emmeloord. Om 17.30 koppel ik hem om, en ga dan eerst maar even lekker thuis eten.

Geen opmerkingen: