maandag 6 december 2010

Week 32 – Met Bloembollen naar Stockholm Zweden




maandag
Ja, begin Augustus, de bloembollen race naar Zweden gaat weer van start! Ieder jaar doe ik altijd een aantal ritjes naar Zweden. In het najaar, hebben wij het altijd een paar maanden achter elkaar erg druk met het bloembollen rijden, naar een paar grote broeierijen rond Stockholm. Een leuk ritje om te doen, en een welkome afwisseling!

En ik heb de eer om het 1e vrachtje van dit seizoen te doen. Om 6.30 rijd ik vanuit Emmeloord richting het Noord Hollandse. Ik heb 3 adressen om ‘mijn’ tulpenbollen te verzamelen. Ik begin in Berkhout, hier krijg ik de eerste 12 kisten erin.

Vervolgens haal ik nog 10 kisten op, in het iets verderop gelegen De Goorn, en dan ga ik helemaal boven in de kop van Noord Holland bij de handelaar afladen. En zo heb ik hem keurig mooi op tijd, al om 11.30 vol. Ik sta geboekt voor de boot van vanavond 22.00, vanuit Travemünde naar Zweden. En dat moet nu geen enkel probleem moeten zijn.

Via de afsluitdijk, en de noordelijke provincies schiet ik Duitsland in. Dat is alweer een mooie poos geleden dat ik op deze route zat! Ik weet nog dat er hier tussen Bremen en Hamburg een enorme baustelle zat, en zit! Maar dat loopt allemaal goed. En met keurig de pauzes tussendoor, sta ik om 20.45 op de kade in Travemünde.

Ik kom pas vrij laat aan boord, maar goed ik sta erop. Nog even een hapje eten in het restaurant gedeelte, en dan gauw m’n hut in, tukkie doen.


dinsdag
s Morgens even lekker onder de douche door, en dan een ontbijtje. Inval collega Herman zit ook op de boot, en we zullen vandaag samen naar Stockholm rijden. Om 7.00 leggen we aan in het Zweedse Malmö. Het duurt even voor we allebei echt de boot af zijn, dan Malmö nog even door, en dan draaien we het baantje weer op, richting het noorden.

Omdat het in het begin van het seizoen altijd nog een beetje warm is, willen ze in Stockholm graag eind van de middag nog even lossen. Zodat de bollen die warme auto maar weer uit zijn. Ik wil dus vandaag met maar 1 stop naar de klant bij Stockholm rijden. Dat kan precies.


We rijden het 1e stuk dus gelijk maar strak 4.5 uur, en maken tussen de middag onze 3 kwartier pauze op Ödeshög. Even een bakje koffie en een broodje, en dan weer verder. Via de stad, rijden we door de avondspits van Stockholm (gekkenhuis! Hier in het rustige noorden.. Als je de hektiek van het chaotische zuiden van bijvoorbeeld Napels of Rome gewend bent..)

Om 16.15 bereiken we dan de grote broeierij op het eilandje Ekerö. Aangezien ik hier op ditzelfde adres ook weer terug laad, en Herman ergens anders moet laden, lost hij eerst. En als hij dan leeg is, heb ik intussen de spanbanden er vanaf, en kunnen mijn kisten eruit.


Na het lossen zet ik hem aan de achterkant mooi lekker rustig aan het meer neer. Dat wordt lekker rustig slapen vannacht! Maar ik wandel eerst nog even naar het dorp toe, om zoals ieder jaar een lekkere pizza naar binnen te gaan schuiven bij het kroegje in het dorp.

woensdag
’s Morgens weer even een vracht leeg fust erin, dan even lekker binnen onder de douche door, een lekker bakje koffie, en dan ga ik om ’n uur of half 9 maar weer aan de hobbel!

Ik ga nu niet via de weg door de stad, maar ga nu mooi met het pontje het eilandje af. Dat heeft ook altijd wel wat. Het is maar een klein stukje varen, maar het hoort toch een beetje bij het Scandinavië rijden.


Eenmaal aan de andere kant, hoor ik dat collega, neef en amigo Gijs ook onderweg is in Zweden. Hij is vanmorgen van de boot gekomen, en komt deze kant nog op. We spreken af op Ödeshög. En als ik hier tussen de middag kom aanrijden, heeft Gijs de koffie al klaar! We doen gezellig samen even een bakkie hier in het Zweedse, en gaan dan allebei onze eigen weg weer.

Ik heb mooi alle tijd om het 22.00 bootje vanavond in Malmö te halen. Ik stop dus onderweg nog even 2 keer op mijn gemakje om een bakkie te doen, en bereik dan ’s avonds om 19.00 de haven in Malmö. Even mijn ticket halen, en dan is het wachten tot ik de boot op kan. En om 22.00 varen we dan weer richting het Duitse Travemünde.


donderdag
En ook hier aan de Duitse kant leggen we netjes om 7.00 aan. Ook nu loopt het redelijk door door de baustelles tussen Hamburg en Bremen. Ik mag met deze trailer naar de zaak heen komen heb ik te horen gekregen. En ik besluit maar mooi weer eens over ‘de 213’ te schieten. En eind van de ochtend stop ik mooi bij raststätte Eltern, want een ritje Scandinavië is natuurlijk niet compleet als je niet op Haselünne geweest bent!

Na een ontbijtje hier, en even wat bijpraten met ’n paar bekenden, gaat het weer verder ri. NL. Begin van de middag ben ik dan in Emmeloord. Ik krijg te horen dat ik de trailer in de hoek mag zetten, en dat ik er weer gewoon een koeler achter mag hangen.

Met de koeler kan ik dan eind van de middag een vrachtje aardbeiplantjes gaan laden in een bekend hoekje van de polder. Om 16.30 sta ik bij de kweker in Luttelgeest. De laatste plantjes moeten nog worden verpakt, dus ik moet nog even wachten, maar om 17.45 heb ik het er dan in.

Het is een vrachtje voor Huybergen, tegen de Belgische grens aan. Door de drukke Hollandse avondspits wurm ik me naar het zuiden van het land toe. Om 20.30 bereik ik het restaurantje op Wouw, waar ik het mooi geweest vind voor vandaag.


vrijdag
Vandaag weer een druk dagje. Nadat ik de aardbeiplantjes gelost heb, hier in Huybergen, ga ik eerst export afhalen in Bergen op Zoom, vervolgens schiet ik België in, om in Brecht wat pallets voor Italië op te halen, Vervolgens nog een rondje langs Oss, en langs Veenendaal, en dan ga ik richting Urk. ’s Avonds hier met z’n allen weer overladen, en dan zet ik hem om 19.00 in de hoek. Weekend! En na een weekje Zweden, staat hij nu gewoon weer geladen voor een ritje Zuid Italië. Niets mis mee.

Geen opmerkingen: