zondag 5 december 2010

Week 25 – 8 adresjes langs Adriatische kust, tot onder Lecce

zondag
Nadat ik gelijk na mijn 10 dagen vakantie op Rhodos, alweer dapper 2 weken onderweg ben geweest, is het nu ook nog niet echt een lang weekend. Weer helemaal uitgerust en opgeladen zullen we maar zeggen! Vrijdagavond heb ik hem op Urk weer vol gezet, en dus is het vanmorgen op de zondag net 7.30 als ik de sleutel weer in het contact steek.

Maar goed, ondanks dat normaal op de zondagmorgen bij het vertrek, de zin nog even moet komen, wil het vandaag best. Ik vertrek samen met amigo Hanzz en amigo Robbie, dus dat is wel gezellig. En we komen vandaag de dag wel door!

Na nog even getankt te hebben, draaien we hem om 8.00 de snelweg op. En gezellig de hele dag een beetje ouwehoerend toeren we door het Duitse landschap heen. Het is lekker rustig, en loopt mooi. Met tussen de middag een uurtje pauze, en een bakje koffie op Sessenhausen, en eind van de middag nog even 3 kwartier pauze net voorbij Nürnberg, bereiken we ’s avonds om goed 19.30 de Griek op Eching al.

Een mooi dagje, en we schuiven gezellig met zijn 3en aan tafel, waar we een lekker hapje eten.

maandag
En dan is het zoals altijd op maandag, weer vroeg dag. We hebben afgesproken om om 5.00 weer te gaan sturen. En dit lukt keurig. Voor de drukte zijn we München voorbij, en Oostenrijk grotendeels door. Met z’n 3-en tanken we boven aan de Brenner de auto’s nog even af, en denderen dan Italië binnen.

In Noord Italië maken we met z’n 3en nog even 3 kwartier pauze. Drinken een cappuccino aan de bar, en gaan dan weer verder. Verder in Italië scheiden onze wegen weer, en gaan we allemaal ons toertje doen. Begin van de middag moet ik nog even een keer pauze maken bij Cesena. Ik schiet gelijk even lekker onder de douche door, hebben we dat maar vast weer gehad.

Om 15.45 bereik ik dan, hier bij Cesena, mijn 1e klantje. Deze klant heeft aan de voorkant een winkeltje, en het lossen moet aan de achterkant gebeuren. Alleen is het achter eigenlijk alleen maar ingericht voor kleine busjes. Voor ons geldt dus altijd, dat we even achteruit langs het gebouw moeten steken naar achteren toe.


Gelukkig is het hier allemaal lekker ruim! Staan er totaal geen geparkeerde auto’s precies overal in de weg, en gelukkig komen er geen gestreste busjes van achter, die er nu dus niet langs kunnen, en even geduld moeten opbrengen… Maar goed, een half uurtje later ben ik toch mijn 1e 2 pallets kwijt.

Op naar de 2e! Rimini voorbij, en dan bij Riccione even de binnenlanden in, zit mijn 2e klant. Hier kunnen we altijd nog wel wat later terecht, dus die ga ik ook mooi nog even lossen. Om 17.30 kom ik bij deze visboer aan. Auto even tegen het dock aan, eventjes wachten, maar goed 18.00 heb ik ook deze 4 pallets weer keurig afgeleverd.

Aangezien de uren er nu ook wel goed op zitten, rijd ik terug naar Riccione, waar ik hem om 18.30 gelijk bij ’n restaurantje aan de kant zet. De dag weer goed benut, en de 1e 2 klantjes kwijt. Keurig op schema, dus ik kan met recht gaan genieten van een heerlijke vismaaltijd! En daarna mooi een klein beetje op tijd het mandje in.

dinsdag
Om 5.30 weer van bed af, en om 6.00 ben ik weer aan het rubberen. Ik heb hier nog halverwege de Adriatische kust nog een klantje of 4 te gaan, en die wil ik er eigenlijk een beetje vlot uit hebben. Zodat ik dan mooi door kan, naar het zuiden. Om 7.30 sta ik bij het 1e klantje voor vandaag, in Monte Roberto, net achter Jesi. Een keurige loods, met keurige docks, met eigenlijk alleen net een beetje weinig ruimte voor het dock, voor een trekker met oplegger. Maar goed, het past precies. En ze zijn hier gelukkig al op tijd aanwezig, dus om 8.00 ben ik ook dit ene palletje weer kwijt.

Dan is de volgende stop, bij mijn vrienden in Corridonia. Dit adresje komen we heel regelmatig, hij is al diverse keren verhuisd binnen dit stadje, maar hier loopt het altijd wel goed. 6 pallets heb ik voor hem. Als ik om 9.15 aan kom, zet ik hem gelijk tegen de ramp aan. Even melden, even lossen, even alle verschillende soorten vis bekijken, een krabbeltje, en ik heb iig ook mooi mijn 3 kwartier pauze er weer op, en om 10.00 ga ik weer verder!

Ik zak weer iets verder af langs de Adriatische kust, en dan schiet ik weer het land in, voor de volgende klant. Een verse vis boertje. Ook hier mag ik gelijk mijn ene palletje eruit trekken. Dus hier zijn we ook met een kwartiertje alweer klaar!

En zo kom ik nog precies mooi voor de middag bij mijn volgende adres, bij Ascoli Piceno. Ook hier weer een bekend klantje waar ik veel kom. Hier los ik 6 pallets totaal, van 2 verschillende afzenders. Omdat het tegen de middag loopt, zijn ze lekker vlot, en om 12.30 ben ik ook hier weer klaar.

Ik zet de auto nu eerst even aan de kant, om even ’n half uurtje ’n bakje koffie te zetten en een broodje te smeren. Het is perfect gelopen tot zover. Dat is het mooie van dit hoekje van Italië, het zijn grotendeels leuke en vlotte klantjes. Zo kun je nog eens wat doen op ’n dag! Ik heb er toch mooi even achter elkaar uit geknikkerd vanmorgen. En nu hoef ik hier niet de 2 uur durende middagpauze af te wachten, maar heb ik mooi de tijd aan mezelf, en kan ik mooi de hele middag op het gemakje naar het zuiden toe toeren, de hak in.


Het is mooi rustig rijden hier langs de oostkust, het enige waar je hier nog wel eens last van hebt, is de ‘paardrijlaarzen brigade’.. De polizia stradale, met hun (vinden ze zelf..) indrukwekkende enorme paardrijlaarzen aan! En ook vandaag ontkom ik niet aan ze, een Hollands kenteken, dus dat is altijd interessant.. Ik krijg controle van mijn digitale tachograaf, maar dat blijkt allemaal keurig in orde. Maar aangezien je hier nooit weg komt zonder te betalen (ze besteden namelijk een deel van hun kostbare tijd aan jou!) gaan ze toch een proces verbaal uitschrijven, dit omdat ik niet het originele kentekenbewijs van de trailer bij me heb… Kosten €38,00 en een boel tijd!

Maar goed, het zonnetje schijnt, en verder lig ik keurig op schema, dus ik laat me hier maar niet meer door uit het veld slaan. Ik toer mooi verder richting Bari. En dan na Bari, de hak in. Een leuke wereld altijd weer, met het typische landschap hier.

Om 19.00 zet ik hem bij op de bewaakte parking, bij het restaurant op Polignano a Mare, aan de kant. Het is weer mooi geweest voor vandaag. De uren zijn weer op, dus het wordt weer tijd voor een lekkere welverdiende maaltijd.


woensdag
Ik heb vandaag nog 2 klantjes in de hak van Italië te gaan. Omdat ik waarschijnlijk toch weer naar het noorden moet om terug te gaan laden, besluit ik om vandaag eerst het verste adresje (onder Lecce) te gaan lossen. En dan weer omhoog te komen om de andere te lossen. Zodoende ben ik net zo laat leeg, alleen sta ik dan alweer in Monopoli in plaats van onder Lecce!

Om deze tijdwinst te halen, moet ik dan alleen wel wat vroeger weg vanmorgen! Maar dat is geen probleem. Om 6.00 zitten mijn 11 uurtjes rust erop, en rol ik dus van de parking af. Het rijdt nu mooi vlot, ik ken het klantje, en rijd er dus in 1 keer heen. Om 8.00 sta ik voor de deur. Ze zijn eerst nog even druk met het laden van hun eigen busjes. Als ze daarmee klaar zijn, mag ik bij het nieuwe magazijntje tegenover, achteruit de smalle poort in, en langs het gebouw naar achteren tegen het dok aan zetten. Dan zijn de 2 pallets er ook zo uit, en om 9.00 heb ik het er hier weer uit!

En dan gaat de neus weer richting het noorden. Tussen Brindisi en Bari, heb ik dan het laatste klantje. Ook dit is een klant waar ik veel kom. Ook hier weer even aan straat wachten, maar dan mag ik het steegje inkomen, naar het binnenplaatsje toe. Hier gaan de laatste 9 pallets eruit. En dan heb ik hem om 12.30 weer leeg!


En inderdaad, zoals verwacht krijg ik te horen dat ik richting het noorden mag komen. In het zuiden is helemaal niets te halen, dus kom maar omhoog sturen. Daar ben ik eerst nog wel even een dagje mee zoet, dus dan hoor ik eind van de middag wel een keer wat ik precies moet gaan doen.

En zo is het mooi langs de Adriatica rustig omhoog sturen. Met de verplichte pauzes ertussendoor, bereik ik dan ’s avonds tegen een uur of 8 het restaurant Rivamare (tussen Pescara en Ancona) Hier ga ik even heerlijk onder de douche door, en dan lekker eten.


donderdag
Tja, en dat is nog eens wakker worden.. Zodra ik de gordijnen open schuif, kijk ik recht tegen een vanuit de Adriatische zee opkomende zon aan! Wat hebben we het mooi soms, niet?! En na een bakje cappuccino aan de bar, trap ik hem om 6.30 weer an.

Ik ga beginnen in de tegelhoek. En dat is nog steeds wel even een stukje sturen vanaf hier. Maar ik kan het precies in 1 keer doen. Dus ik gooi het 1e adres er iig nog voor de middag in.

Na de middag laad ik bij Parma dan nog even een meter of 4, bij Fidenza nog een palletje, en dan nog 2 adressen tussen Cremona en Brescia. En zo schiet de middag weer rap voorbij! Maar nog steeds heb ik hem niet vol..

Voor morgen staan er dan in 1e instantie nog 2 adresjes rond Piacenza op het programma. Maar goed, dat zijn weer zorgen voor morgen. Ik zoek vanavond eerst het restaurantje op Piacenza nord maar eens op! En als ik hem daar de parking op draai, zie ik de 1e bekenden al staan. Ik ga eerst snel nog even lekker douchen. Als ik dan mijn tas weer opgeborgen heb in de auto, en ik kom aan de bar, staat er al een leuk clubje Hollanders. Waaronder een paar goede bekenden. En het wordt een gezellige avond.

vrijdag
Ja, en zo is het alweer vrijdag.. Ik hoef vandaag niet zo heel vroeg, want mijn 2e adres was sowieso pas na 10.00 te laden. Dus ik schiet eerst weer even terug ri. Fidenza, waar ik weer even 1 palletje oppik. Alle kleine beetjes helpen zullen we maar zeggen!

Dan weer terug naar Piacenza. Op zich wel leuk, want ik moet hier in opdracht van een oud werkgever gaan laden. Bij een fabriekje waar ik voor deze oud werkgever ook wel regelmatig kwam! Intussen is het alweer jaren geleden dat ik hier geweest ben, dus dat is wel even leuk. Om 10.00 zet ik hem hier aan de ramp. En het blijkt allemaal mee te vallen, mijn lading staat intussen klaar, en ik kan gelijk laden. 3 zendingen krijg ik erin, en nou lijkt de trailer intussen toch eindelijk een klein beetje vol te raken.

Maar goed, ik heb nog steeds een meter of 4 ruimte! Dus eerst nog maar even weer bellen. Ik mag richting Brenner gaan sturen! En even later krijg ik een bericht binnen op de boordcomputer dat ik nog een lading met grote rollen tapijt mag gaan laden, bij Rovereto in de bergen. En daarmee kom ik precies vol.

Niet verkeerd dus. Onder de middag schiet ik er bij Rovereto af, en stuur het span de bergen in. Ik word nog even getrakteerd op een schitterend uitzicht, vanaf de Noordkant, vanuit de bergen over het Gardameer heen! Het is hier ook altijd een prachtige wereld, hier in de Dolomieten.

Tussen de middag sta ik bij de tapijtfabriek. Na de middag worden de juiste rollen bij elkaar gezocht, en vanaf de achterkant zo mijn trailer ingeprikt. Alles nog een klein beetje vastzetten, en dan heb ik hem op vrijdagmiddag om 16.00 dan toch eindelijk vol. Gas erop, en op de keet an dus!


Ik rij vandaag nog precies even 1 blok van 4.5 uur vol, en dan zitten mijn uren er ook op. Met een half uurtje tanken in Oostenrijk, sta ik dan om 21.00 op Reischenhart. Nog even ’n lekker hapje bij de Griek, en dan rap het mandje in.

zaterdag
Vandaag om 7.00 maar weer verder. Een rijdagje Duitsland door. Gelukkig is het vrij rustig op de weg, en loopt het allemaal lekker door. In de loop van de middag rijd ik Edwin en René van de bevriende firma uit Heeg nog achterop, en samen gezellig pratend gaan we dan het laatste stuk Duitsland door, en NL weer binnen. ’s Avonds om 19.30 nog even aftanken en afkoppelen etc. En dan is het weekend!

Geen opmerkingen: