zondag 20 april 2008

Week 16 Latina-Napoli-Taranto-Bari

zondag
Gisteravond een gezellig etentje gehad, dus het nachtje is nog niet zo heel erg lang, als zondagmorgen de wekker alweer op tijd afloopt. Even een bakkie, auto aftanken, en om goed 8 uur draai ik samen met collega's Frank en Willem de neus ri. het zuiden. We kletsen en ouwehoeren wat over de bak, en de dag vliegt weer om. Met 2 keer een pauze doorkruisen we vandaag mooi vlot het duitse rijk. Zodat we 's avonds om 21.00 de parking opdraaien op Reischenhart. Hier staat collega Anton ook, die heeft hier noodgedwongen het weekend doorgebracht. En met z'n 4-en schuiven we vervolgens aan tafel in het griekse restaurantje hier. We hebben een gezellige avond, en het is zomaar weer laat voor we de auto's weer opzoeken.
maandag
Om 6 uur worden de helse machines weer in beweging gezet. Oostenrijk door, de brenner over, en italie weer in. In noord italie scheiden onze wegen, en gaan we ieder onze eigen rondje doen. Mijn 1e klantje zit een stukje onder Rome, dus voor mij is het vandaag nog gewoon een rij-dag. Ik maak 2x een pauze, en begin van de avond bereik ik mijn geplande eind-doel van vandaag en draai ik de parking op bij het restaurant van 'ouwe Carlo' op Orte. Vlak voor Orte was ik Willi van de fa. Maters ook nog voorbij gereden, en na een snel praatje over de bak over waar ik heen ging, had Willi besloten om ook nog maar even door te rijden. Dus ik sta nog maar net stil, en daar komt hij ook al aangereden. Ik ga nog even onder de douche door, we drinken er 1 aan de bar, en gaan dan gezellig eten. En voor 'die ouwe' (Carlo) weer eens op het terras in z'n stoel in slaap valt, betalen we en gaan we ri. auto.

dinsdag
Omdat Carlo op dit tijdstip natuurlijk nog mooi op 1 oor ligt, pruttelt om 5.30 het koffiezet apparaat in mien eigen Hotel Scania. Willi en ik gaan op tijd rijden. Ik neem de ring van Rome maar even rechtsom, dat loopt op dit tijdstip tenminste nog een beetje door. Om 8.00 sta ik bij mijn 1e klant bij Latina, hier los ik grondstoffen voor de medicijn-industrie. Hierna rij ik langs de middellandse zee via Gaeta naar Napels. Mooie route, alleen hangen er vandaag donkere wolken, en spettert het af en toe. Om 12.30 los ik mijn 1e klantje vis bij Napels. Omdat het italiaantje hier er niet uitkomt, moet ik zelf de gewichten maar even na-rekenen en controleren of het overeenkomt met het gewicht op mijn vrachtbrief.. Na enige uitleg lijkt hij het te snappen.. :-) Via het onder een meters dikke laag lava verborgen dorp Pompei (na de uitbarsting van de vulkaar de vesuvius in 79 na christus, ken uw geschiedenis!) rijd ik ri. Salerno naar mijn volgende klantje. Hier ben ik begin van de middag. Bij deze klant kan je het terrein niet opkomen met een vrachtauto.. Dus moet je de auto altijd midden op de weg laten staan, en dan komt hij met de heftruck tussen het verkeer door om je te lossen. Ook dit lukt weer, en met 'd'n poot op 't gas' steek ik via Potenza het land weer dwars over ri. 'de hak' van italie, waar mijn volgende klantjes zitten. 's Avonds strijk ik neer bij het restaurant 'Sala Azzurra' net een stukje boven Taranto.


woensdag
Mijn 1e klant voor vandaag is het vis-winkeltje 'Bellavista' in Taranto. Dit is een winkeltje op het eilandje in het oude stads-centrum van Taranto. Hier is het natuurlijk weer verboden voor vracht-verkeer. Dus ik ga op tijd weg, zodat ik in ieder geval een beetje voor de drukte ben. Na me overal weer een beetje langs en door gewurmd te hebben, sta ik bij de winkel. Hier is het altijd eerst maar ff gauw een espresso doen aan de bar, in het kroegje naast de winkel. Daarna stappen de chef en een hulp samen op een scooter en gaan we naar een duister achteraf straatje waar hij in een verlaten garage-box een vries-celletje heeft. Gauw zijn palletten eruit, en weer verder. De volgende klant in Francavilla Fontana is altijd een pokke-klant.. De chef hier is een ras-echte galbak. En die laat je eerst altijd ff een paar uur wachten. Maar met wat geduld raak ik ook deze palletten weer kwijt. En ben ik geheel volgens mijn eigen planning nog mooi voor 13.00 bij de volgende klant, bij Brindisi. Deze man heeft altijd pauze van 13.00 tot een uur of 16.00 / 16.30. Maar ik rij hier nu ook mooi voor de middag-pauze weer weg. En 's middags los ik mijn laatste klant alweer in Bari. Hier gaat het vandaag ook niet echt heel vlot, maar we hebben de karre weer leeg! En mooi op tijd sta ik bij Hotel Veronesi in Cerignola. Deze kroeg had ik vanmiddag aan de telefoon al aan amigo Michel van de fa. Boonstra uitgelegd, en deze staat hier dan ook net al op de parking. Ik ga nog even douchen in het hotel. Daarna de parkeer-wacht nog ff 2 euro in z'n handen geduwd, zodat ik vannacht weer veilig m'n ogen dicht kan doen. En dan wachten Michel en ik aan de bar op Johannes van de fa. Maters die hier zo ook nog komt. Dit is voor Johannes het laatste ritje Italie, aangezien hij van baas gaat veranderen. Dus we maken er een gezellig 'afscheids-diner' van.

gewoon wat foto's gemaakt in de hak van italie (puglia) altijd mooi om hier te rijden, tussen de olijf-bomen, sinaasappel-bomen en de druiven, en de adriatische kust natuurlijk.

donderdag
Om 6.00 stuur ik m'n hele span het stadje Cerignola weer door, en de autostrada weer op. Ik moet vandaag een vrachtje diepvries-pizza's laden bij Napels. Om 8.30 meld ik mij netjes aan bij Mario (denk ik toch?) op de pizza-fabriek in Caserta. Hier moet ik mijn lege pallets inleveren en alle papieren vast doen. Daarna moet ik naar een groot vries-huis bij Capua waar ik de pizza's kan laden. Maar.. eerst ff wachten denk. Ze zijn hier niet zo vlot. Maar goed, om 13.00 heb ik 'm toch weer helemaal vol met die ronde schijven, en kan de neus ri. het noorden. Morgen in noord-italie nog een paar doosjes bijladen. Ik ga Rome weer voorbij, en schiet dan via Terni, Perugia ri. Cesena. Een kwartiertje voor Cesena zit even van de weg af, in een klein dorpje een leuk restaurantje, waar ik het weer mooi vind voor vandaag. Hier in het barretje sta ik tussen alle lokale 70-plussers, die druk aan het kaarten zijn, en luidruchtig de laatste nieuwtjes doornemen, en heftig discussiƫren over het feit dat Berlusconi weer aan de macht is. Daarna heerlijk zitten eten. Een leuk kroegje!

vrijdag
's Morgens giet ik aan de bar nog ff een cappuccino naar binnen, en dan gaat ie weer. Ik moet bij VIP catering in Savio di Cervia (bij Cesena) nog ff een palletje retour-vis ophalen voor Urk. Deze doosjes stapel ik nog ff achterop, en dan kunnen de deuren weer dicht, en gaan we weer ri. Olanda! Ik maak nog ff pauze in de dolomieten, en hier rij ik collega Frank in de wielen. We gaan samen terug. Tanken nog een klein beetje in Oostenrijk, zodat we Emmeloord weer kunnen halen. We rijden Munchen nog ff voorbij, en zetten hem 's avonds op het industrie-terrein op Eching neer. Hier wandelen we even naar (alweer..) een grieks restaurantje.






zaterdag
We zouden in 1e instantie om 4.00 weer dapper gaan trucken, maar we zaten gisteravond nog wel erg gezellig, dus hadden maar besloten dat 5.00 ook wel vroeg zat is. Doen een keer een bakkie op het duitse Medenbach, en nog een bakkie bij Apeldoorn. En rubberen 's middags tegen 4-en Emmeloord weer binnen. Tanken en weekend.

1 opmerking:

W!lm@ zei

zo dat was weer een lang weekje dus...