zaterdag 12 april 2008

Week 15 - Via CH op, en over de Tauern terug

zondag
Om iedereen maar gelijk even gerust te stellen (of teleur te stellen natuurlijk...) Nee, ondanks mijn fiets-tocht(je) van gister geen spier-pijn!! Valt mij alles mee. Na een gezellige verjaardag gisteravond zet ik vanmorgen om 10.00 mijn helse machine weer in beweging. Tot net voor Frankfurt rij ik vandaag samen met Rob. Rob moet over Oostenrijk, en ik ga via Zwitserland. Ik moet beginnen bij Milaan. Ik was 40.250 kg op de weegbrug, en aangezien ik er nog wat diesel uit rij, moet ik voor de zwitserse grens precies binnen de maximaal toegestane 40 ton komen. Ik maak samen met Rob nog even een keer pauze in het duitse land, waarna we ieder onze weg gaan. Ik rij vandaag tot net onder Freiburg, waar ik morgenochtend m'n douane-papieren kan laten maken.

maandag
De spediteur begint helaas niet eerder dan 7.00, gauw m'n papieren naar binnen, en om 8.00 draai ik met m'n transit-documentje ri. de zwitserse grens. Ik ga grens-overgang 'Rheinfelden' over. Maandagmorgen wil het nog wel eens druk zijn aan de grens, en hier kan Niels altijd mooi de hele rij wachtende trucks voorbij! Het loopt verder vandaag goed in Zwitserland. En de parkings waar bij drukte het vrachtverkeer regelmatig wordt stil gezet, mag ik vandaag allemaal voorbij. Het is schitterend weer vandaag! Strak blauwe lucht, en een heerlijk zonnetje erbij. Bij het klimmen naar de Gotthard is er ook nog eens een best pak verse sneeuw gevallen. Dit is helemaal prachtig natuurlijk. Alles wit, strak blauwe lucht, en een zonnetje. Genieten! Wat hebben we het mooi soms he! Aan Chiasso (grens Zwitserland - Italie) is het wel weer hartstikke druk. Hier moet ik een half uur aansluiten voor ik op de grens sta. Maar begin van de middag rijd ik het Italiaanse land weer binnen. Mijn 1e klantje bij Saronno (Milaan) lost normaal eigenlijk alleen 's morgens, maar we hebben vanmorgen met hem gebeld, en ik gooi hem er na de middag toch nog vlot uit. Mijn 2e klant zit bij Acqui Terme. Deze man werkt tot 16.30 weet ik, en ik kan er ook precies om 16.30 zijn. Dat komt dus ook weer precies goed! Nog even een bakkie bij een barretje hier op het industrie-terrein, en dan de neus ri. de middellandse zee! Ik zet hem vanavond in Vado Ligure, bij Savona neer. Ik ben aardig op tijd, dus ik maak nog ff lekker een wandelingetje! Mooi over de boulevard, langs het strand, uitkijkend over de middellandse zee! Wat hebben we het soms mooi, niet?! Na even lekker uitgewaaid te zijn, schuif ik aan tafel bij Trattoria del Camionista. De indianen-tent zoals we die ook wel noemen. Een leuk restaurant vlak aan de boulevard, voor chauffeurs, bikers, en ook veel buurt-volk komt daar wel om te eten.


dinsdag
's Morgens weer op tijd weg, zodat ik het drukke verkeer in Genua (Genova) een beetje voor ben. Hier in Genua moet ik bij een klant lossen die de catering verzorgt voor de cruise-schepen die hier in Genua aanleggen. Het is druk bij deze klant, maar hij is me goed gezind, en ik rij toch vlot weer weg. Nu door de bergen, tunnels, slingers ri. Parma! Hier in Fidenza moet ik bij een gigantisch koel-huis een dikke partij lossen, dit duurt allemaal wel ff. Maar goed, uiteindelijk raak ik ook dit weer kwijt. Nog 1 klant te gaan. Bij deze klant (ook bij Parma) is het erg druk. Dus even wachten. Er zit hier een supermarkt bij, dus daar struin ik ook gelijk maar even doorheen. De gasten hier van de los-ploeg ken ik onderhand wel een beetje, dus net terug bij de auto, mag ik er ook al voor. En zo heb ik hem op dinsdag halverwege de middag alweer leeg! Hier vlakbij, bij Reggio Emilia kan ik vandaag m'n 1e adresje ook alweer laden. Ik laad hier bij een fabriekje waar ze 'koel-vitrines' maken. Niels met de pomp-kar in de auto, en het vrouwtje op de heftruck schept de vitrines echt zeer behendig mien trailer in. Een half uur later, 8 vitrines rijker, rij ik dit dorp Poviglio weer uit. Op naar het clubhuis op Scaldaferro! Hier draai ik tegen 8-en de parking weer op. Even lekker badderen, en als ik mijn tas weer naar de auto breng, staat onze Sjimmie ook al naast me. Samen even zeuren aan de bar, en dan gezellig aan tafel. Mooi aan het kletsen, en zo is de avond ook zo maar weer om.

woensdag
Sjimmie in ik beginnen de dag eerst maar eens met een grote cappucino aan de bar op Scaldaferro, waar een stralend zonnetje ons/de dag alweer toelacht ;-) Vandaag eerst maar weer eens bij mijn grote vriend Claudio in San Pietro in Gu langs. Hier krijg ik vandaag maar 2 palletjes mee. Maar de grote bedrijfs-gek ('heb je bloemen mee voor de meisjes?? Nee, vandaag geen bloemen mee voor de meisjes...') maakt wel gelijk even gebruik van mijn hulp om alle vlaggen even te vervangen voor nieuwe. 'Dank je wel Niels, volgende keer bloemen mee voor de meisjes?!' Ik zal proberen er aan te denken. Ouwe gek! Nu binnendoor op naar Pordenone. Hier kan ik bij de Zanussi nog 9 meter horeca apparatuur bijladen, en dan heb ik hem om 13.00 alweer vol! Niks mis mee, en op het gemakje zet ik maar weer koers ri. Holland. Ik kom vanmiddag weer vlak langs het dorpje Provesano. Ik heb nu toch wel even de tijd, en na alle ophef de laatste tijd met die Geert Wilders, besluit ik om maar weer eens even een keer bij het graf van Pim Fortuyn langs te gaan. Die hier in dit italiaanse dorpje Provesano begraven ligt. Na deze korte onderbreking rubber ik halverwege de middag mijn geliefde (..) Oostenrijk binnen. Ik tank hier altijd in het 1e dorpje. Alleen is sinds een jaar of 3 deze 1e afslag verboden voor vrachtverkeer, en moet je via de 2e afslag rijden. Hier weet ik alles van (..) Maar ze zijn nu druk met de weg bezig, en de 2e afslag is afgesloten staat aangegeven. Iedereen moet via de 1e afslag rijden. Mooi, kan ik dat stukje toch nog eens rijden, lach ik nog.. Ik tank even een beetje bij zodat ik Emmeloord kan halen, en ga weer ri. de snelweg. Tuurlijk.. Ik kom precies op het 'verboden voor vrachtverkeer-stukje' een polizei tegen.. Haha, maar jij kan mij niets maken! Nou... daar denkt hij toch heel anders over! Blauwe lichten aan, en een HALT! Oke man, wat jij wil. Dus Niels zet hem midden op de weg op de handrem. Nou moet hij zijn auto toch ff wegzetten, anders kan er helemaal niemand meer langs! En dit achteruit wegrijden en parkeren gaat de man niet echt heel best af! Haha. En nou moet hij ook nog een eind lopen op bij mij te komen, want ik kom natuurlijk niet naar hem toe. HALT ist HALT. Wat ik daar moet?! Eh, nou ik heb ff getankt. Hoezo? Ik mag daar helemaal niet komen, blaft hij. PASPOORT! Ik probeer de man uit te leggen dat de volgende afslag is afgesloten. Hij briest nog een keer FOLGEN, en marcheert met mijn paspoort ri. politie-auto. GVD, dat heb ik weer. Altijd hetzelfde in dit pokke-land. Nou gaan ze ook nog eens helemaal de autobahn weer op, en nog ri. Italie ook, die kant moet ik heel niet op! Op de grens zet hij me aan de kant. Waar ik heen moet.. Nou, de andere kant op dus! VRACHTBRIEF! Netjes overhandig ik hem mijn papieren. Ja, dat valt niet mee he.. Na 2 minuten heel interessant op mijn papieren staren komt hij er niet uit! Haha. Wat ik geladen heb?! Nou.. dat staat daar op he.. Waar ik dat dan geladen heb?! Nou.. dat staat daar ook op he.. De stemming wordt er niet echt beter op, en wij worden vandaag geen vriendjes.. Hij smijt mij m'n papieren terug, en blaft onder het weglopen nog een keer dat me dat 60 euro kost. Eh, nou dat denk ik niet! Tijd om ook maar eens die auto uit te komen, en ik loop hem achterna. Hij staat al bij zijn collega (die intussen waarschijnlijk al heeft ontdekt dat Niels toch gelijk heeft!) Ik vraag hem wat dat laatste was wat hij zei, maar het enige dat hij mompelt is, dat ik m'n paspoort terug krijg... Haha, 1-0 voor Niels! Pokke-volk. Ook de rest van Oostenrijk kom ik weer heelhuids door, en 's avonds vind ik het op Reischenhart weer genoeg geweest. Ik loop hier vanaf het autohof altijd even naar een grieks restaurant een stukje verderop. Hier kan je heerlijk eten. Als ik na het eten weer ri. de auto loop, zie ik dat er net nog een 'Van Wieren' de parking opdraait. Dus ook nog maar even een afzakkertje gehaald in de 'stube' en daarna lekker slapen.

donderdag
Vandaag rubber ik op het gemakje duitsland door. Beetje druk bij Wurzburg, maar verder weinig bijzonderheden. En volgens plan draai ik 's avonds samen met collega Sjors de parking op bij chauffeurs-cafe 'De Sluis' in Keldonk, langs het kanaal net voor Veghel.




vrijdag
Vanmorgen los ik even een paar palletjes in Veghel, en zet hierna weer koers ri. de polder. Ik moet horeca apparatuur lossen bij een bedrijf in Emmeloord waar ik al een aardige tijd kom, en hier zeuren ze zeker al een jaar of 5 standaard om saucijzenbroodjes... 'Ja anders lossen we je niet hoor Niels..' En vandaag besluit ik om eindelijk mijn goede daad maar eens te verrichten. Dus ik trakteer de hele ploeg op saucijzenbroodjes. Iedereen weer blij, en Niels mooi vlot leeg. 's Middags is het weer export afhalen, en auto weer volzetten. En vandaag is het mooi op tijd weekend!

2 opmerkingen:

W!lm@ zei

HALT ist HALT, dat vind ik ook.

Ze blijven het proberen hoor in houthakkersland. Ze weten precies wanneer jij weer in het land bent hoor!

Yogi zei

Hey
Je hebt niet hard genoeg gefietst... plaats ?? durf het niet eens neer te zetten. Ha ha. Ik heb niet eens hoeven fietsen voor de 2de plek. Ben je maar weer goed van af gekomen. Ach en wat is nou 60,- ik heb al hogere boete's langs zien komen.