zondag 21 maart 2010

Week 10 – Halverwege Maart nog in dik pak sneeuw in Italië

maandag
Vanmorgen eerst even voor een klein APK beurtje langs de tandarts. Het is dus al een uur of 9 voor ik van de dam draai. Ik ga eerst even Friesland in, om een klusje te lossen in Heeg.

Daarna weer terug richting de polder. Om 10.30 schuif ik er daar dan even een vrachtje in voor Fidenza (omgeving Parma). In een uurtje heb ik het er hier in. Ik schiet nog even via Emmeloord om wat papieren op te halen.

En dan gaat het richting Twello. Hier laad ik begin van de middag nog even een pallet bij, en dan heb ik hem vol. Vanaf hier trek ik hem dan in 1 keer door naar de pomp Heiligenroth, tussen Köln en Frankfurt. Daar maak ik eind van de middag even mijn 3 kwartier pauze.

Ik eet vanavond een lekkere maaltijdsalade uit de koelkast, en om 22.15 draai ik hem dan de parking op, op Hartheim, waar ik morgenochtend mijn documentje voor Zwitserland kan laten opmaken. Maar nu eerst een lekker tukkie.

dinsdag
Als om 7.00 de spediteur hier begint breng ik gelijk mijn papieren naar binnen. Terwijl hun mijn documentje opmaken, ga ik gelijk even lekker onder de douche door. Nog even een bak koffie, en dan rijd ik om 8.00 de parking af. Er staat eerst al een aardige rij voor de grens bij Basel, maar daar schiet ik mooi omheen, want ik ga de grens over bij Rheinfelden.

Ook hier staat een aardig rijtje te wachten, maar daar trek ik hem ook maar even omheen. Dan zijn alle douanehandelingen binnen een paar minuten verricht, en rijd ik Zwitserland in.

In Zwitserland zelf loopt het dan niet verkeerd. Ik sta maar 10 minuten op de kontrolle parking bij Erstfeld, en ook de verplichte ‘doseer’parking op Biasca ben ik met een kwartiertje weer weg.


Op Bellinzona maak ik dan mijn 3 kwartier pauze, en dan bereik ik om 13.30 de Zwitsers – Italiaanse grens Chiasso. Hier de hele papierwinkel weer even afwerken bij de douane, en om 14.00 rubber ik Italië binnen.

Vanaf de ring Milaan schiet ik dan een eind de binnenwereld in, richting het dorp waar ik mijn 1e pallet ga lossen. Om 15.30 heb ik het kleine vleeswaren fabriekje midden in het dorp gevonden. Ik heb 1 pallet met grondstoffen bij me. Het fabriekje heeft een klein binnenplaatsje, maar daar kun je onmogelijk met een vrachtwagen op. Ik laat de auto dus eerst maar even aan de weg staan.

Ik krijg te horen dat ik verderop maar even moet draaien. (ik moet namelijk ook via deze kant het dorp weer uit) En dan zullen we de pallet gewoon even op straat lossen. Als ik gedraaid ben, staat de heftruck al te wachten, en ik ben mijn pallet dus ook zo kwijt.

Dan ben ik Milaan nog mooi een beetje voor de drukte voorbij, en ga ik dan eerst maar eens 3 kwartier pauze maken bij een pomp.

Als ik dan verder rijd naar mijn einddoel voor vandaag (het restaurant op Fiorenzuola) begint het zo langzaamaan ook zachtjes te sneeuwen. En de vrachtauto’s die ik tegenkom hebben de voorkant ook wit… Dat zal toch zeker niet, het is half Maart! Maar het zachtjes sneeuwen gaat langzaam over in steeds harder sneeuwen!!

Ik bereik zonder problemen het restaurant op Fiorenzuola, en kan hem nog mooi pal achter het restaurant kwijt.

Er staan en komen nog meer Hollanders, nog een paar bekende gezichten ook, en we zitten vanavond gezellig met z’n allen aan een grote tafel te eten. Intussen is het maar blijven sneeuwen, en flink blijven sneeuwen!! Er ligt al een best pak. Maar goed; zorgen voor morgen zullen we maar zeggen.. En ik duik lekker m’n mandje in.

woensdag
En als ik dan vandaag de gordijnen opentrek dan sneeuwt het nog steeds!! En als ik zo eens om me heen kijk, dan is het ook de hele nacht niet opgehouden met sneeuwen!! Er ligt een best pak… Nou, ik baan me eerst maar eens een weg door de sneeuw naar de kroeg. Daar was ik me, en dan doe ik een cappuccino aan de bar. Op het nieuws zie ik al dat half Italië pat ligt door de forse sneeuwval.

Om 6.30 wilde ik eigenlijk gaan rijden, maar het kost me uiteindelijk een uur (!!) om de parking af te komen… Wat een puinhoop. De parking ligt iets lager. En om de weg op te komen, moet je net een bultje op, en dat is een drama nu natuurlijk!!


Ik ben zelf geladen, en heb redelijk goed banden eronder. Maar er staat een Italiaan, met een lege zeecontainer, in de uitrit, die niet meer voor en/of achteruit komt… Hij is halverwege het bultje gestopt voor het verkeer, en komt nu nooit meer van zijn plaats. En aangezien een Italiaan amper sneeuw gewend is.. Kunnen ze er ook niet mee omgaan.. Mario is alleen maar lomp een heleboel gas aan het geven! Ja, en logisch dat het zo ook niet wil.. Uiteindelijk gooien we de sneeuwkettingen van een andere Hollander een aantal keren voor de wielen, om zo maar een klein beetje grip te krijgen. De Italiaan gaat zelfs op een gegeven moment zijn luchtvering nog helemaal omhoog pompen… (omhoog??? Ja, omhoog…. Pfff…)

Maar goed, na een boel geploeter lukt het hem uiteindelijk om de weg op te komen. Gelukkig krijgen we zelfs nog niet een toetertje als dank, voor de moeite, en het gebeul hier voor hem in de sneeuwbende… (val toch kapot, gestreste K-Italiaan..!!)

Maar goed, hij is weg. Ik blijf samen met de ander Hollander nog even op de weg staan, om het verkeer tegen te houden, zodat de rest in 1 keer de weg op kan denderen. En er dus niet nog eens zo’n handige Italiaan in het klimmetje stil gaat staan… Dan houden we het verkeer voor elkaar nog even tegen, en kan ik na een uur eindelijk eens richting klant.

Als ik hier om 7.45 aankom, blijk ik ook niet veel vroeger hoeven te komen… Meer dan de helft van het personeel is nog niet aanwezig, vanwege de sneeuw. Het hele dagelijkse leven hier in Italië ligt compleet plat. Scholen blijven al dicht etc. etc. En ook het hele plein ligt hier nog bedekt onder een dikke witte deken. Uiteindelijk is het 11.00 voordat ik leeg ben.


Hierdoor kom ik natuurlijk ook precies weer om 12.15 op mijn 1e laadadres aan bij Modena, waardoor ik de middagpauze moet afwachten, en uiteindelijk om 15.15 pas de 3 laadmeter ovens erin heb staan.

Daarna moet ik naar modena zelf. Hier laad ik 5 pallets met levensmiddelen. Ook dit neemt toch 3 kwartier in beslag voor ik ze erin heb.

En dan heb ik nog 2 adressen te gaan. Had ik dit normaal allemaal vandaag kunnen redden, vandaag kom ik zeker niet vol. Ik hoop Verona er nog in te krijgen, maar Vicenza wordt sowieso pas morgen.

Ik laat voor de zekerheid nog even bellen met de klant in Verona, dat het wel 17.30 wordt voor ik er ben, of ze dan nog willen laden. En ik krijg te horen dat dat geen enkel probleem moet zijn. 99% zeker, dat ik ze het er dan nog gewoon even ingooien. Nou, dat zou mooi zijn. Plat op het stuur, en planken dus maar! Maar gelukkig blijk ik na de hele middag stressen en haasten net het geluk tegen de ene % aan te lopen… En zeggen ze als ik met de tong op de schoenen om 17.30 voor de deur sta, doodleuk, dat ze net dicht gaan, en dat ik morgenochtend maar eens terug moet komen… En bedankt he.

Nou bedenk ik me, dat ik dan morgen deze 2 adresjes maar mooi eens omdraai. Ik rijd vanavond wel mooi eerst vast even richting Vicenza, en pik dan morgen op de terugweg Verona wel op.

Dan kan ik vandaag mooi nog wel ff wat doen. Scheelt morgen weer, en dan kan ik vanavond mooi naar mijn vrienden bij het restaurant op Scaldaferro!! Om 20.00 draai ik daar de parking op. Ik ga even lekker onder de douche door, en daarna lekker aan tafel met een hapje en een drankje bijkomen van dit dagje.

donderdag
Als ik vanmorgen de gordijnen open doe, is het weer een heel andere wereld! Nadat het 24 uur onafgebroken gesneeuwd heeft, is het gisteravond opgehouden! En er komt zelfs een stralend zonnetje door nu!

Even wassen, een cappuccino en dan ga ik om 7.30 dit keer zonder problemen de parking af.

Om 8.00 sta ik bij het laadadres hier bij Vicenza. En om 9.00 heb ik mijn 5 pallets met kroondopjes erin, en kan ik weer richting Verona.

Om 10.00 sta ik weer bij het bedrijf hier. En gelukkig duurt het hier ook vandaag nog gewoon 2.5 uur voor ik mijn 13 pallets levensmiddelen erin krijg… Wat een firma. Maar goed, om 12.30 heb ik hem dan toch vol. Lossen wordt nu allemaal niks meer in Holland, en ik mag rechtstreeks naar Emmeloord komen.

In strak 4.5 uur rubber ik naar de laatste pomp in Oostenrijk. Hier maak ik mijn 3 kwartier pauze. Nog even tanken, en dan Duitsland in. Wederom een lekkere maaltijdsalade naar binnen kauwend, en dan vind ik het ’s avonds om 21.30 op Nürnberg Feucht wel weer mooi geweest. Althans.. Dan zitten de uren er weer op.

vrijdag
Aangezien ik alleen naar huis hoef te komen, ga ik mooi om een uur of 7 weer verder. Eind van de ochtend/ tussen de middag doe ik even een bakkie op Ransbach, en dan ben ik om 16.30 in Emmeloord. Weekend.

Geen opmerkingen: