zondag 22 februari 2009

Week 7 – Effe vlot in 4 daagjes heen en weer

maandag
En na een kort weekend (waarin toch wel weer van alles kan gebeuren!) is het vandaag ook wel weer erg vroeg dag… Het wekkertje loopt om 4.30 alweer af. Ik moet even een volle vracht wijn gaan lossen in Geldermalsen, en daar heb ik om 8.00 een losafspraak… Net een beetje een rottijd dus. Ga je voor de files die kant op, ben je veel te vroeg. Maar ga je weer wat later, dan kom je muurvast te staan. Toch om 5.30 maar rijden dus! Nu ben ik de grote drukte allemaal aardig voor, en meld ik mij keurig om 7.45 aan het loket in Geldermalsen. Ik moet hier 25 pallets met Toscaanse wijn lossen voor de Appie Heyn. Ik mag hem gelijk voor het dock zetten. En ze zijn in een bijzondere goeie bui, want normaal moet je hier zelf altijd even lossen (waar ik overigens helemaal geen hekel aan heb, hoor.) Maar ik mag nu een bakkie gaan doen, en de heren hier trekken hem wel even leeg! Het is toch nog hartstikke rustig hier. Nou, dik voor elkaar! En zo heb ik om 8.15 de koffie net op, en hebben de heren de trailer al leeg! En kan ik alweer richting polder.

Nu is het toch al aanzienlijk drukker geworden op de Hollandse wegen, maar echt grote problemen kom ik gelukkig niet tegen. Ik kan nu naar Rutten om een volle vracht kaas te gaan laden voor 1 adresje (!) in Noord Italië. Ook in Rutten is het hartstikke rustig, en bij aankomst om 10.45 kan ik ook al gelijk voor de ramp. De 27 pallets met Hollandse kazen heb ik er ook zo ingeschoven, even de papieren halen, en ik ben al klaar voor vertrek! Nog ff langs de zaak, en om 12.00 gaan we dan maar op pad.

Ik maak ’s middags even een keer pauze op het Duitse Siegburg, waar ik even een bakkie koffie zet. De tweede pauze voor vandaag maak ik op Geiselwind, waar ik om 20.00 aanschuif voor een warme hap. Aangezien ik eigenlijk morgen ook al even wil lossen, rijd ik nog even mijn uren vol voor vandaag. En om 22.30 is het op Greding mooi geweest, en zoek ik mijn mandje op.

dinsdag
Om 7.30 zitten keurig de 9 uurtjes rust er weer op, en mag ik dus weer verder. Om 10.00 nog eventjes aftanken op Kufstein, en dan gaat het weer Oostenrijks Tirol door. Toch kijk je nou wel wat anders naar de pistes om je heen… Ik moet steeds denken; ‘om maar dat kan ik ook hoor!’ ‘dat naar beneden skiën. Heus wel.’ Om 12.15 maak ik dan bij de 1e pomp in Italië, net na Vipiteno even m’n verplichte 3 kwartier pauze.

Daarna gaat het verder de ‘Brenner-route’ af. Bij Trento verlaat ik dan de snelweg, en ga ik binnendoor via de Valsugana richting Bassano del Grappa, waar ik moet lossen.

Om 15.45 bereik ik de grote kaasboer hier. Even de weegbrug over, en dan mag ik naar achteren om te gaan lossen. Ik moet nog wel even wachten, want ze zijn nog even een beetje druk. Maar goed, dat maakt niet uit. Ik kom in ieder geval leeg, en daar gaat het om. Voor de rest ben ik toch uitgewerkt voor vandaag, dus de druk is weer van de ketel. Ik heb intussen ook al te horen gekregen dat ik morgenochtend hier vlakbij bij een vaste klant van ons een volle vracht terug kan laden voor Nederland, dus daar is niks mis mee!

Uiteindelijk heb ik hem om 17.45 dan toch leeg. Ik rij nu eerst nog even langs een grote supermarkt. Even wat rondstruinen, wat water inkopen, en nog wat kleine dingetjes voor thuis, en dan gaat het richting het restaurant. Nou zaten we eerder altijd heel vaak in dit hoekje om terug te laden. En dan aten we vaak bij het ‘Van Wieren clubhuis’ op Scaldaferro. Maar omdat er wat werk weggevallen is hier in deze buurt, is het voor mij alweer behoorlijk lang geleden dat ik hier ben geweest. Maar vanavond komt het eindelijk weer eens mooi uit! Op naar het clubhuis op Scaldaferro dus!

Tegen 7-en sta ik er al, en wil dus eerst even lekker op het gemakje onder de douche door. Als ik de bar binnenloop komt de zoon van de eigenaar al naar me toe gelopen, ik krijg netjes een hand, en het is ‘Ciao Niels!’ Ze kennen me gelukkig dus nog wel! Zo lang is het nou ook nog weer niet geleden. Na een heerlijke douche doe ik even een aperitiefje aan de bar, en dan ga ik overheerlijk zitten smikkelen! Ook de rest van het personeel lacht allemaal nog, en komt even praten; ‘ben je er ook weer eens..’ en zelfs de vaste klanten hier uit de buurt komen even een hand geven, en een klein praatje maken. Het is nog steeds dik voor elkaar hier dus!

woensdag
’s Morgens doe ik even lekker fris wassen binnen, en begin de dag dan maar met een cappuccino aan de bar. Vanaf hier sta ik ook binnen een kwartier op m’n laadadres. Als ik hier tegen 8-en aankom, staat er al een Hongaarse vrachtwagen voor me… Ai, dat was niet helemaal volgens mijn planning. Ze laadden hier maar 1 auto tegelijk namelijk. De Hongaar is hier niet helemaal bekend kennelijk, want hij komt gelijk met een papiertje naar me toe lopen. Er staan wat krabbels op, wat het adres moet zijn. Hij spreekt (uiteraard zoals iedere oostblokker!) geen enkele taal, maar hij wil van mij weten of hij hier goed is. Ik bekijk het briefje even aandachtig en vertel de man heel hulpvaardig dat hij helemaal aan de andere kant van het dorp moet zijn! Of dat ook zo is is een tweede… Maar ik leg zelfs nog even keurig netjes uit hoe hij moet rijden. Zo, heb ik tenminste niemand meer voor me, en wordt ik als 1e auto geladen! ;-) En voor die Hongaar er met al z’n talenkennis achter is, dat hij misschien toch hier moet wezen, dan is Niels al vol!

Ik ga zelf even met de pompkar in de auto, dan heb ik mijn ochtend gymnastiek ook maar weer gehad. En zo laden we de 24 grote pallets met lege papieren zakken er mooi vlot in. En om 9.00 ben ik weer vol, met de papieren op zak! Alweer klaar voor de terugreis. En nog geen Hongaar te zien..

Dan gaat het terug ook weer over de altijd mooie, maar nu wel erg grauwe (hoewel het zonnetje er vergeleken met gisteren toch al een beetje doorkomt!) Valsugana.

Dan bij Trento de autobahn weer op, en richting de Brenner. Boven aan de Brenner maak ik tussen de middag even pauze. Effe een bakkie met een broodje.

Dan eind van de middag nog even een bakkie op het Duitse Nürnberg Feucht. En dan zitten ’s avonds om 20.30 op Wertheim de uren er ook alweer op. En zoek ik hier op het autohof een plekje voor de nacht. Ik ga binnen in het restaurant even een hapje eten. En ben er dan al vrij snel achter dat ik het niet echt getroffen heb met m’n plek in het restaurant… Ik zit net in een hoekje tussen een aantal Duitsers die het gevoel hebben elkaar iedere keer te moeten overtreffen. Dit met hun ‘kennis’, hun ervaringen, hun ‘stoere’ verhalen, maar spijtig genoeg ook in hun stemvolume! En nou is het Duits niet echt een taal, dat je zegt ‘het klinkt lekker gezellig, het brengt sfeer…’ en zeker niet, als ze ook nog beginnen te klagen! Kortom; ik heb m’n bord snel leeg, en lig vanavond op tijd in m’n mandje! Ik reken af, en loop weg als ik ineens m’n naam hoor… En dan blijken er verderop in het restaurant nog 2 Noord Hollanders te zitten die ik wel ken. Ook op de terugweg vanuit Italië. Ik schuif nog ff bij hun aan, en kan toch nog ff op ’n normale manier kletsen! Ik drink even 1 biertje met de mannen, en zoek dan toch de auto maar op.

donderdag
Om 7.30 stuur ik m’n hele spulletje de baan weer op. Ik heb een vracht lege papieren zakken geladen, en die is bestemd voor Emmeloord. Dat komt prachtig uit dus! Maar die wil ik vandaag nog wel even lossen eigenlijk.. Gelijk eerst maar eens strak een 4.5 uur doen dus. Dan zet ik tussen de middag even een bakkie, en smeer een broodje op de Hünxe. En dan rijd ik op donderdag begin van de middag Holland al in! Dit is ook wat… Dit is allemaal wel erg vlot zo hè. Om 14.45 rijd ik Emmeloord al in, even langs de zaak om wat papieren op te halen, en om 15.00 sta ik op het losadres in Emmeloord. Hier gaan ze net eerst even om ’n bakkie. Nou, dat past mij ook wel! En ook bekende Hielke, die hier werkt, kom ik tegen. Even een bakkie, en dan lossen we achter elkaar de 24 pallets ook weer, en heb ik hem alweer leeg!

De trailer die ik er nu achter hebt, heeft weer wat problemen met de koelmotor. Even overleggen met de planning en de werkplaats dus, maar die mag ik dan ook gelijk nog wel even wegbrengen naar de ‘carrier’ garage in Drachten. Daarna ben ik tegen 19.00 met de losse trekker weer terug in Emmeloord. Ik koppel nog even vast een trailer aan voor morgen, en dan ga ik lekker naar huis! En dat op donderdagavond!!

vrijdag
Vandaag vrijdag, dus weer een drukke dag met het afhalen van de export voor Italië. Ik ga vanmorgen eerst even een trailer volzetten in Heerenveen. Hier staat een volle vracht klaar voor 1 adres in Italië. Om 7.30 rijd ik uit Emmeloord weg. In Heerenveen staat mijn vracht al klaar. Je mag het er hier zelf altijd ff inrijden, dus dat is ook zo weer gebeurd. Ik rijd nog even via Rutten, om even te wegen, en dan ben ik met de koffie ook alweer in Emmeloord.

Nou kan deze trailer in de hoek, en kan ik mijn eigen trailer weer aankoppelen. Ik moet eerst even een trailer vol groupage af gaan halen op Urk. Om 13.30 heb ik hem dan voor de 1e keer vol. Ik ga nu eerst samen met collega Eelke die ook druk aan het afhalen is hier op Urk, even naar de haven om een visje te eten! In de haven aangekomen blijkt Onno van de firma Maters er ook te staan, en met z’n 3-en zitten we even gezellig te kletsen.

Na de middag (of na de kost..) los ik de 1e vracht vast bij de Coldstore. Hier gaan we vanavond weer met div. auto’s overladen. Dan ga ik nog een keer naar ‘Bertus’ toe om nog een vracht export af te halen. Collega Willem staat hier ook. Wat ouwehoeren met elkaar, wat geinen, en zo vliegt de middag ook om. Tegen 18.00 ben ik voor de 2e keer op de Coldstore. 3 van de andere 4 auto’s zijn intussen ook al gearriveerd, en we maken vast een begin met het hergroeperen en overladen. Uiteindelijk komt ook de laatste auto binnen, en om 19.45 hebben we alweer 5 trailers vol en startklaar staan voor weer een nieuwe giro d’italia! Nog even over de weegbrug, even aftanken, en dan is het om 20.30 eerst weer weekend!

Geen opmerkingen: