vrijdag 12 september 2008

Week 36 - Effe een vlot ritje Italië

maandag
Ja, en toen was het weekend zo maar weer voorbij. Na een zeer gezellige (en lange!) zaterdagavond / nacht (heb de dik 25 uur vol gemaakt) is het zomaar weer maandagmorgen. Komende zaterdag gaan we een dagje met gehandicapten rijden, proberen om ze een onvergetelijke dag te bezorgen. Aangezien dit zaterdagmorgen al op tijd begint, moet ik deze week wel een beetje op tijd thuis zijn. Ik krijg dus een kort ritje Italië. Niks mis mee.

Nou had ikzelf vanmorgen nog niet zoveel zin, maar mijn helse machine heeft ook een beetje last van de maandagmorgen-blues... En wil nog niet starten! De auto staat nog niet zo lang stil, en er heeft niks aan gestaan, dus de accu kan nooit leeg zijn. Bovendien hebben ze er net een paar weken geleden nieuwe accu's ingezet. Wel heb ik sinds toen, al een paar keer aangegeven dat hij volgens mij niet helemaal goed massa maakt of iets dergelijks. Hij startte al een paar keer wat moeilijk. De monteurs in de garage voelen gelijk nattigheid.. Ja, we weten al wat er aan de hand is. Om 1 of andere onduidelijke reden hebben ze een paar weken geleden maar 1 accu gewisseld, en niet allebei! Er staat dus nog 1 oude accu in. Snel wisselen, en dan kunnen we toch op pad. Intussen loopt het al wel tegen 8.30.

Ik ga eerst richting Sneek. Ik ga ze bij 'Julius' nog even blij maken met de tegeltjes die ik vorige week heb opgehaald. Vanwege allerlei bouwerij is het een beetje een puinhoop op het terrein. Maar ik kan nog precies voor de brug komen. Dat scheelt alweer, en zo rossen ze de tegeltjes er in no time uit. Dan gaat het nog verder richting het hoge noorden. Boven Groningen kan ik in Bedum een vrachtje kaas gaan laden voor Italië. Collega Alex staat hier ook al te laden voor Italië. Alleen hij moet nog via Emmeloord om bij te laden, dus we kunnen niet samen oprijden. Als ik voor het dock sta, dan is het zoals altijd hier, de witte doktersjas aan, haarnetje op, en dan ben ik klaar voor de strijd. Ik rijd zelf met de pompkar de auto even vol, dus het gaat mooi vlot. Nog een bakje koffie, de papieren en dan draai ik om 13.00 de dam af. Op naar Italy.

Vanaf Groningen ga ik via Zuidlaren en Emmen dwars het Drenthse land door. En bij Klazienaveen / Zwartemeer schiet ik Duitsland in. Dan ga ik via Osnabrück en Bielefeld. Bij Paderborn ga ik er even af, en binnendoor bij de Shell ga ik even aan de kant voor een hapje eten. Dan bij Kassel de beste bulten nog even door, (het gaat hier pittig op en neer!) om 22.30 vind ik het bij de pomp 'Steigerwald' (tussen Nürnberg en Würzburg) wel weer mooi geweest. De gordijntjes maar weer dicht.

dinsdag
Nou had ik eigenlijk gister bedacht dat ik vandaag nog wel even kon lossen in Verona. Dat gaat allemaal wel weer heel erg vlot, maar leeg is maar weer leeg! Het moet allemaal kunnen, maar heel veel speling heb ik niet. Beetje strak rijden dan maar. Dat wordt vandaag een 1-stop-strategie. Het 1e stuk maar gelijk strak 4.5 uur rijden. Het loopt allemaal lekker door, en ik sta in 1 ruk op Vomp in Oostenrijk. Het tanken op Kufstein heb ik maar even overgeslagen, omdat ik wel heel erg strak aan het gewicht zit.. Maar het ging goed op Wörgl. Intussen is de 25 graden ook alweer bereikt, dus als 1e de korte broek maar weer aan. Ik gebruik deze pauze ook gelijk maar even om onder de douche door te wandelen. Na 45 minuten gaat het weer verder. Innsbruck voorbij, de Brenner weer over, de Dolomieten door. En precies volgens planning, rijd ik streep 17.00 het Interporto van Verona op. Ik meld me netjes aan op kantoor, maar het is nogal even een beetje hectisch... En het meisje kan het allemaal even niet aan. Ze doet erg haar best, maar raakt toch lichtelijk in de stress en paniek. Alles komt even tegelijk. Nou, doe maar rustig aan meisje hoor, dan neem ik eerst even een bakje koffie. Uiteindelijk komen we er allemaal best uit, en om 18.00 mag ik voor de ramp. Dan gaat het ook gelijk vlot. Ze vliegen er met 2 pompkarren in, en 3 kwartier later rijd ik het interporto ook alweer af.

Ik heb intussen al te horen gekregen dat ik morgen in de buurt van Bergamo alweer een volle vracht kan laden voor Holland. Dit is wel een erg makkie zo hoor! Alle tijd dus. Intussen heb ik ook al even sms-contact gehad met collega Frank. Frank kan morgen hier bij Verona beginnen met terugladen. De dineer afspraak bij Hotel Ristorante Confine is dus ook snel gemaakt! Als ik daar de parking opdraai staat Frank er al. Het wordt weer een beregezellige avond. En het is alweer stiklaat voor we de mandjes opzoeken.

woensdag
Frank en ik hebben vannacht bedacht dat we vandaag niet zo heel vroeg gaan... 7.30 de wekker vonden we vroeg genoeg! Zo gezegd, zo gedaan. En al is het nog niet van harte, maar ik sta op tijd naast de auto. Ik ga even bij het restaurant naar binnen, en ga gelijk maar even lekker onder de douche door. Je kan de dag maar even lekker beginnen! Nog even een grote cappuccino op het terras, en nog steeds geen Frank... Ik ga maar weer richting parking. Er komt gelijk een hulpeloze Italiaan op me af... Of ik hem ajb wel even wil helpen?? Wat is er allemaal aan de hand dan 'Mario'?? Hij staat zonder stroom! Hulpvaardig dat ik ben voor de medemens.. Jazeker! Maak ik hem blij met de mededeling dat ik wel startkabels heb, en dat ik hem wel even wil helpen. Ik rol de kabels uit naar het VOLVO-tje, en binnen no-time loopt het apparaat weer. Intussen loopt het tegen 8.30. En ik vind het een mooie tijd om collega Frank ook maar eens wakker te kloppen... En dan ga ik maar weer eens wat doen.

Om 10.00 sta ik op mijn laadadres in Grassobbio (bij Bergamo). Ik kan hier een volle vracht met kleine flesjes shampoo, en zeepjes terugladen. Dit zijn allemaal zeepjes en shampootjes voor in Hotels (daar ligt altijd keurig een zeepje en een flesje shampoo met de naam van het Hotel klaar toch?? Nou, die dus...) Het is een hele grote fabriek, maar het gaat hier altijd wat primitief... Je staat tegen een gat in de muur vd fabriek te laden. En voorzichtig wordt de pallet er dan met de pompkar beetje bij beetje over de rand ingezet, en dan kan je hem in de auto op zijn plek rijden. Maar goed; beetje bij beetje kom ik vol. Ik moet nog even zweten; alle lege palletten die ik bij me heb, moeten nog even netjes in de kisten worden gestapeld. Maar dan ga ik mijn papieren ophalen bij de dames op kantoor, en om 11.30 zet ik dan maar weer koers ri. Holland!

Omdat ik niet bijster veel waarde hecht aan het Duitse eten, bedenk ik me dat ik tussen de middag wel vast even warm kan eten. Hoef ik vanavond in Duitsland mooi niks meer. Ik schiet bovenlangs Milaan, bij Monza eraf, en snijd zo even een hoekje binnendoor af. Dan kan ik mooi bij het Restaurant op Varedo even aan de kant. Ik geniet tussen de middag van een heerlijke Italiaanse hap. Ik moet via Zwitserland terug, dat betekend dus weer douane papieren op laten maken (nee, die Schweiz zit nog steeds niet bij de EU) Tegen 14.00 sta ik op Como sud. Ik lever mijn papieren in bij de spediteur 'Migliavada', en terwijl zij een T2-tje voor mij opmaken, schiet ik mooi nog even de supermarkt door. Als mijn papieren klaar zijn, is het gelijk volgende halte 'Chiasso', de Italiaans - Zwitserse grens. Hier even alle loketjes af om alle verplichte stempeltjes te verzamelen, en om 15.00 rijd ik dan die Schweiz in. 'Kroon op de rit; via de Zwitser terug' was ooit eens de vaste uitspraak tussen de Creiler almanak en mij. En het is inderdaad ook altijd een prachtige route hoor! Maar wat een regeltjes en geklooi tegenwoordig altijd in dit land. Het valt dit keer redelijk mee, en ik sta alleen even een half uurtje aan te sluiten voor de 'kartbaan' op Biasca.

Begin van de avond rijd ik het Duitse rijk weer binnen, en om 21.30 vind ik het mooi, en zet ik hem bij het autohof op Hartheim (net onder Freiburg) aan de kant. Eten heb ik dus al mooi gedaan. Ik ga nog even een stukje lezen, en kruip er dan mooi op tijd in.

donderdag
Aangezien ik toch vrijdagmorgen pas kan lossen in Almere, heb ik vandaag ook mooi alle tijd. Ik maak dus keurig mijn 11 uurtjes vol, en ga om 8.30 maar weer eens wat doen. Zoals altijd als je geen haast hebt, loopt het als een zonnetje vandaag. Tussen de middag smeer ik even een broodje, en ga nog even onder de douche door op het Duitse Rheinböllen. Ja, en dan wordt het toch eens tijd om aan een plan voor vanavond te gaan werken.. Het laatste chauffeurscafé dat ik tegenkom richting Almere, is De Tweede Steeg in Amersfoort. Dat moet het dan maar worden denk ik. Ik doe (zoals altijd als ik ergens in NL sta) keurig even mijn gevleugelde vrienden met de platbodems een berichtje, over dat ik hoogstwaarschijnlijk vanavond bij 'Jan van Amersfoort' te vinden ben. Helaas druppelen langzaam de smsjes binnen dat ze bijna allemaal elders in NL of België te vinden zijn. Nou, eind van de middag eerst nog maar even pauze maken bij Venray. Het is een goede tent op Amersfoort, maar ik hoef daar ook om 18.30 nog niet zo nodig te wezen.

En dan krijg ik een belletje van amigo Bas. Tja, hij is vanavond niet zo ver uit de buurt, maar Amersfoort is net wat uit de richting voor hem. We sluiten de boel even kort. Bas moet vanavond in Almere nog even laden. Dat kan hij dan 's avonds nog lossen in Amsterdam, en dan kan hij morgen elders in Amsterdam ook weer laden. Dat is eigenlijk wel een beetje zonde, want Amsterdam ligt voor mij weer uit de richting, maar Almere zit bij ons beiden in het programma. Aangezien het voor Bas eigenlijk niet uitmaakt of hij vanavond nog, of morgenochtend in A'dam lost (hij staat beide keren om 8.30 op zijn laadadres in A'dam) Even overleggen met de planners dus, of hij morgenochtend ook wel mag lossen, en dat is geen probleem. Het plan is snel gemaakt dus! We gaan Almere maar eens bekijken. Daar is ongetwijfeld ook wel iets te eten te vinden. We zetten de auto's op het industrieterrein neer. Even een korte blik in het stratenboek, we weten welke kant we op moeten, en volgens ons moet dat wel lopend te doen zijn. Het is even een gezond en pittig wandelingetje (van een kilometer of 5 / 6!) Maar dat staan we ook in centrum Almere!

Ik vertel Bas dat ik eigenlijk vanavond wel zin heb in een avondje Grieks. Bas is nog nooit bij een Grieks restaurant geweest, maar met de geruststelling dat dat vooral veel vlees is, is hij het er snel mee eens! Voor de zekerheid vraagt hij nog even, of het dan ook GROTE, goed gevulde borden zijn... 'Ja Bas, je krijgt daar over het algemeen genoeg.' Nou, dan zijn we het daar snel over eens. Even een beetje rond vragen, en we hebben eigenlijk ook zo een goed Grieks restaurant gevonden ( www.rhodosalmere.nl ) Een leuke tent, en het eten smaakt opperbest! Na het eten nog even ergens een afzakkertje zien te krijgen natuurlijk.. Nadat ze in het 1e kroegje met flessen beginnen te gooien, gaan we toch nog maar effe ergens anders kijken. En dan treffen we een heel groot plein, met allemaal kroegjes. En allemaal verwarmde terrasjes. Hier is het zeer goed zitten! Maar goed, voor het te gezellig wordt, en we helemaal niet meer terug willen, besluiten we toch maar om weer eens richting auto te gaan. Op de heenweg, zijn we bijna het hele eind langs de busbaan gelopen. Eerst maar eens even kijken tot hoe laat die krengen rijden. En dat blijkt tot vrij laat te zijn. We kunnen dus mooi nog met de bus terug. En zo kruipen we toch nog op een redelijk nette tijd de auto weer in. We hadden beiden van tevoren niet kunnen bedenken dat we zo'n avond zouden hebben. Maar het was zeer, zeer gezellig!! Absoluut geslaagd.

vrijdag
En netjes om 8.00 meld ik mij met mijn goed bedoelde zeepjes en shampootjes aan. Ik krijg een plekje aan de ramp, en mag mezelf redden. Geen probleem. Het vrachtje staat zo op zijn plek. Nou moet het alleen nog even geteld, en gecontroleerd worden... Alleen heeft het personeel hier nog niet zo heel veel zin... Eigenlijk hebben ze bijna nergens zin in. Maar goed om 9.15 heb ik mijn papieren dan toch getekend en wel terug. Op naar Emmeloord. Omdat ik vanmiddag weer diepvries moet gaan laden, doe ik de ventilatieluiken alvast weer dicht. Bij het ventilatieluik op mijn kopschot kom ik tot de ontdekking dat ik op de terugweg vanuit Italië een kamikaze-vogel ben tegen gekomen... Hoe die het voor elkaar heeft gekregen is mij een raadsel, maar dat het hard gegaan is, is duidelijk! Hij zit echt letterlijk en figuurlijk bij mij voor op de trailer vast geplakt!



Ik kan vanmiddag weer een rondje Urk doen, om de export weer af te halen. Omdat ik dan toch niet eerder dan eind van de middag op ons overlaadcentrum op de Coldstore hoef te zijn, ga ik nu eerst maar ff naar Emmeloord. Morgen is ook weer een lange drukke dag, dus dan nu gelijk eerst mijn boodschapjes maar vast doen. Daar kom ik anders morgen toch niet aan toe. En na 'de kost' ga ik mijn rondje Urk doen. Even een praatje met vriend Bertus bij de ene klant. Uiteraard ook een doosje vis voor de chauffeur bij de andere klant, en zo vliegt de middag weer om. Eind van de middag samen met collega's Anton en Jan alles weer verdelen en overladen bij de Coldstore, en dan heb ik hem begin van de avond weer vol.

Geen opmerkingen: