zaterdag 31 mei 2008

Week 22 - Rondje Milaan

maandag
Een weekje vakantie gehad, personeels-feestje gehad, dus we moesten deze week maar eens even rustig aan beginnen had ik zo gedacht.. Nou, nadat ze toch eerst nog even dapper probeerden of ik niet gelijk zondagmorgen weer kon vertrekken, kwam het uiteindelijk toch nog aardig uit. Vandaag eerst maar eens een rondje uitlossen, en gewoon in Emmeloord beginnen, dus hoef ook niet extreem vroeg. Ik los eerst een grote las-tafel, en hierna weer terug naar de zaak. Hier gaan er ook nog een paar klusjes uit, en hier pik ik mijn hulp/gezelschap voor vandaag op. Vervolgens maak ik mijn ‘horeca-vrienden’ achterop het industrie-terrein nog even blij. EN nieuwsgierig.. En dan gaat het op naar Urk. Hier moet ik nog wat vis lossen. Maar de klant zelf heeft niet genoeg ruimte, dus ff bellen, en ‘zet het dan maar op de coldstore neer..’ En zo hebben we het trailertje alweer leeg. Op naar Rutten om een volle vracht koelgoed te laden voor 3 klantjes rond Milaan. Om 11.15 melden we ons netjes aan, en zodra er een plekje vrij komt mag ik voor de ramp. De mannen nemen nog even pauze tussendoor, maar om 12.30 rijd ik dan toch onder ‘streng toezicht’ mijn 1e palletten de trailer in. Nu gaat het vlot, en om 13.30 heb ik hem vol, en de papieren op zak. Intussen zijn er nog 2 ‘van wierens’ gekomen, maar deze moeten toch via oostenrijk en ik via zwitserland, dus ik ga die kant maar op. Nog even via de zaak, mijn hulp van vandaag weer afzetten, nog even een afspraakje maken dat mijn truckie zaterdag de garage maar eens in kan en dan laat ik de polder weer achter mij. Om 18.30 hap ik even een schnitzeltje weg op Koblenz-Metternich, en dan zijn ’s avonds tegen 11-en de uren weer op, en vind ik tussen Karlsruhe en Freiburg nog een mooi plekje achter de pomp. De 1e werkdag zit er weer op.

dinsdag
Ik heb 's morgens nog een uurtje werk naar Hartheim toe. Hier laat ik even een T2-document (voor de douane in zwitserland) opmaken, en duik gelijk maar even onder de douche door. Hoef ik daar niet meer voor te stoppen vandaag. De spediteur heeft er zin in vandaag, en met 3 kwartier draai ik de autobahn alweer op. Ik heb het document op grensovergang Rheinfelden laten zetten, en daar heb ik weer niet verkeerd aan gedaan, want voor de grote grens Basel staat alweer een flinke rij. Daar ros ik nou mooi omheen, en draai dan overal langs ri. Rheinfelden. Hier is het toch ook al aardig druk. De 1e parking staan ze al stil, daar gaan we maar mooi omheen dus.. Dan voor de grens zelf staat er ook al 2 km op de vluchtstrook, en shit.. Ook op het 'transit-spoor' staat al een flinke rij. Derde baantje dan maar?? mompel ik in mezelf.. En dat besluit is snel genomen! Over het 3e baantje alles voorbij, en de grens op. Ja hoor, de hele parking vol, maar niemand bij het kotje! Dus met 2 minuten rijd Niels, keurig in het bezit van alle stempeltjes, 'die schweiz' alweer in! Tja kom... Ik heb nog meer te doen! Ik wil het 1e klantje vandaag eigenlijk nog ff lossen! Zwitserland zelf loopt verder wel aardig. Ook naar de Gotthardt loopt het aardig door. De kontrolle-stelle op Erstfeld moet ik wel even af, maar ik hoef niet naar de parking. Dan de Gotthardt weer naar beneden. De verplichte parking op Biasca (hier wordt al het vrachtverkeer tegengehouden, en om de zoveel tijd in groepjes 'losgelaten' naar de grens toe. Dit om lange files aan de grens te voorkomen) sta ik ook maar een half uur dit keer! Ik heb gvd amper tijd om een bakje koffie te zetten, en een broodje te smeren... Dus ook nog maar even een half uurtje pauze maken op Bellinzona, zodat de schijf ook netjes blijft. Het blijft een pokke-land, dat zwitserland. Maar donders, de omgeving blijft toch prachtig hoor! Dat is iedere keer weer genieten.

De grens Chiasso, van zwitserland italie in heb ik met een klein half uurtje ook weer gehad, zodat ik hem tegen 4-en in Lomazzo bij m'n 1e klantje tegen het dock aanzet. Niet verkeerd, die kan er maar weer uit zijn! Mijn stuur-pomp begon nu wel een beetje herrie te maken.. Das niet goed.. Op jacht dus maar naar stuur-olie! Na bij een pomp de juiste olie gevonden, en alles weer een beetje op peil gebracht te hebben, draait hij weer als een zonnetje. Op naar het restaurant! Als ik hier rond Milaan zit, ga ik meestal naar het restaurant 'Alcatraz' op Arluno. En wanneer ik hier vanavond de parking op draai, zie ik gelijk al een paar bekenden (hollanders) staan. We kletsen wat voor de auto, en gaan dan met een hollander of 7 het restaurant in. En de avond wordt nog best gezellig.

woensdag
Ik heb gister al telefoon gekregen dat ik waarschijnlijk vandaag bij Vicenza alweer een volle vracht kan laden, voor 3 adresjes Nederland. Het zou natuurlijk mooi zijn, als ik die er vandaag ook nog weer ff in krijg.. En aangezien de 2 klantjes die ik nog moet lossen allebei totaal aan een andere kant van milaan liggen (varese & lodi) start ik hem alweer op tijd. Ik ga eerst naar Varese (vlakbij het lago maggiore) Deze klant zit aardig in de stad. Ook hier hebben ze er vandaag al aardig zin in, en om 8.15 rijd ik alweer weg. Er zijn nu 2 mogelijkheden van hier de stad uit.. De 1e die ik tegenkom heeft een hoogte-beperking van 3.20 mtr. Dat lijkt me dus geen strak plan, en ik rijd door. Dezelfde weg als waarlangs ik gekomen ben. Alleen mag ik vanaf deze kant op de meest drukke en kromme kruising niet linksaf de stad uit.. Ze willen me eigenlijk alleen maar verder de stad IN hebben.. En dat wil Niels dus niet! Dus toch maar ff lekker tegendraads toch linksaf proberen te gaan. En dat midden in de ochtend-spits op een kruising die hartstikke vol en vast staat, das niet echt het aller-makkelijkste, maar goed na een heleboel getoeter en stress van alle kanten is het weer gelukt, en laat ik Varese weer achter mij. De ring Milaan die ook nog wel eens behoorlijk vast wil staan, loopt nou ook best. Dus om 10.00 sta ik al bij mijnheer Ferrari. (ja, zo heet deze klant echt) En terwijl elders in Europa iemand ruzie staat te maken met kleine kinderen... ;-) Heb ik hem alweer leeg! Op naar San Pietro in Gu. Nog ff een bakkie onderweg en halverwege de middag draai ik het hek in op mijn laad-adres. De man die hier normaal op de heftruck zit, is er vandaag niet. Dat komt goed uit, want deze man wil altijd precies het omgekeerde als dat ik wil.. Vandaag dus geen discussies. Zelf even zoals altijd aan de pompkar, en ik heb mijn vrachtje er keurig netjes, op mijn eigen manier, in. De neus maar weer ri. Brenner! Ik kom nog in een aardig stukje file bij Trento. Zonde van de tijd. Bij Bolzano kom ik nog een hollander tegen die mij over 'de bak' waarschuwd dat er verderop nog een dikke file staat. Mijn einddoel van vandaag is Klausen, dus ik schier het laatste stukje vanaf Bolzano dan maar mooi even binnendoor. Het is hier mooi rijden, en ik rij zo deze hele file voorbij. Wat later dan gepland, maar om 20.00 zet ik hem toch bij de 'tiroler toko' neer. Er staan nog een paar hollandse vrachtwagens, en op het terras zie ik de 1e bekenden al zitten. Ik ga nog even snel onder de douche door, en ik schuif net aan op het terras, en daar komt nog een 'van wieren' aanlopen.. Je komt ze ook overal tegen he, die mannen.. Het is een aardig 'fries' onderonsje, maar het wordt een gezellige avond op het terras.


donderdag
Om 7.00 laat ik de tiroler toko achter mij, en daai ik de autobahn weer op. Het laatste stukje Italie, en dan.. oostenrijk weer zien door te komen. En ja hoor, het is WEER raak. Bij de kontrolle-stelle bij Worgl, weet ik weer precies waarom ik zo'n hekel aan dit land/volk heb.. Deze kontrolle-stelle is een hele grote parkeerplaats/terminal aan de snelweg. Aangelegd door de polizei speciaal om het vrachtverkeer te controleren (of treiteren??) Met borden boven de weg wordt aangegeven dat het vrachtverkeer niet verder mag, en allemaal over de parking moet rijden. Na over een weeglus gereden te hebben worden er op de parking bepaalde auto's uitgepikt die nog verder gecontroleerd wordt. Een goudmijntje voor de houthakkers! En dat er gecontroleerd wordt vind ik alleen maar goed hoor, maar zoals het hier altijd gebeurd.. Vandaag dus ook weer. We moeten allemaal vol in de remmen, en er staat al een beste file. Het enige wat ze nu doen is gevaarlijke situaties, en file creeeren.. Bah. Maar goed, als ik in de file sta, zie ik 1 van de borden (die aangeven dat je eraf moet) dichtklappen, en ik bedenk me geen moment, en ros gelijk de rij uit. Gas erop. Dit vinden er meer een goed plan, en het is gas, de parking voorbij. Daaag pokke-volk. De dag verder verloopt naast af en toe een beetje file aardig. En 's avonds bij het duitse Ransbach de parking op. Hapje eten, even douchen, nog even wat prutsen in de auto, en dan op tijd het mandje in!

vrijdag
Om 5.30 stap ik de auto weer uit, en... Jawel, vandaag toch de lange broek maar weer aan. En onderweg begint het me toch te hagelen! Tering... Ik heb het idee dat de deuken in m'n cabine staan. Nog ff, en ze komen dwars door de voorruit heen! (achteraf viel het gelukkig mee.. heb geen deuken kunnen ontdekken. pfieuw...) Mijn 1e losadres is op een landgoed in Ottersum (Gennep) Het is een mooi stukje limburg hier, en ik sta te lossen 'in the middle of nowhere'. Heerlijk wat een rust. Hierna toog ik naar het brabantse Veghel. Hier moet het meeste eruit. Ik zou eigenlijk zelf ook nog een deel doorbrengen naar Barneveld, maar aangezien ik ook alweer druk export moet 'afhalen' voor italie, mag ik dit ook gewoon in Veghel lossen. Dat komt alweer mooi uit. Op hetzelfde industrie terrein in Veghel begin ik te laden. Diepvriesgroente voor italie. Daarna laad ik nog in Uden en in Beneden-Leeuwen. En dan is het weer; op naar Urk! Eind vd middag / begin vd avond verdelen we hier met een aantal van wieren auto's alle export weer onder elkaar, en zo zet ik hem vrijdagavond alweer startklaar op de zaak in het rijtje.

1 opmerking:

W!lm@ zei

Het klinkt allemaal als een vlot weekje!