zaterdag 9 januari 2010

Week 50 – Even 4 dagen met huif; Ritje Noord Italië.

dinsdag
Gisteravond even lekker thuis geweest, en vanmorgen ga ik op het gemakje richting Meppel. Om 9.30 meld ik me bij het magazijn. Ze zijn nog even bezig met een auto, en als die klaar is, dan mag ik naar binnen.

Het zijkantje open, en dan worden de 30 pallets er achter elkaar in geschept. Daarna de planken er weer in, gordijntjes weer dicht, papieren halen, en om 11.00 kan ik weer terug richting Italië.

Bij Staphorst bij de pomp ga ik eerst even aan de kant. Even een krantje halen en ‘n bakje koffie drinken. Ik sta er eigenlijk nog maar net, wanneer ik ineens wel heel erg bekende kleuren in de spiegel voorbij zie flitsen. Het was niet mijn eigen zijkant, maar het waren wel degelijk Van Wieren kleuren. Collega Willem komt net de parking op. Ook hij heeft er een weekje een huiftrailer achter. En is ook net vol voor Italië.

We drinken even samen een bakje koffie. Willem heeft 2 adresjes te lossen in Italië. En moet eigenlijk via Zwitserland op. Dan eerst lossen bij Varese, en dan Bergamo. We discussiëren even over het feit, dat Zwitserland wel een grote puinhoop zal zijn deze week. Aangezien het vandaag feestdag is in Italië, werkt de Italiaanse douane niet, en blijft al het vrachtverkeer dus hangen in Zwitserland, met als gevolg dat het hele land vol loopt. En de ervaring leert dat het in de week van een feestdag, het de hele week een drama is in Zwitserland. Ik moet richting Reggio Emilia, dus ik ga sowieso via de Brenner.

Willem belt voor de zekerheid nog maar eens even met Emmeloord. Even overleggen, of het voor Willem misschien toch ook niet verstandiger is om ook via de Brenner te gaan, en de 2 adressen dan andersom te lossen. Dit vinden ze ook geen probleem. En als we de koffie op hebben kunnen we dus mooi samen die kant op.

Eind van de middag maken we op het Duitse Medenbach nog even een keer een uurtje pauze. Als we hier de parking opdraaien, zien we nog een Van Wieren staan. Collega Sjors staat hier ook net pauze te maken. Ik zet dus een grote pot koffie, en dan gaan we na de pauze dus met z’n 3-en verder.

We rijden onze uren nog vol, tot aan Geiselwind. Hier gaan we om 20.30 aan de kant, en dan gaan we binnen een lekker hapje eten, en even gezellig zitten.

woensdag
Om 7.30 gaan we met z’n 3-en weer verder. Een beetje kletsend en ouwehoerend schiet het lekker op. Tussen de middag gaan we op Reischenhart even aan de kant. Even lekker onder de douche door, een broodje, een bakje koffie, en dan maar weer verder.

Als we dan de Brenner afzakken, Italië in, krijg ik een telefoontje van collega Japio. Waar ik zit, hoe het loopt, en wat het plan voor vanavond is… Ik vertel Jaap dat ik met Willem en Sjors oprijd, en dat het plan is om vanavond naar ‘De Siciliaan’ in Verona te gaan. Jaap rijdt samen met (nieuwe) collega Jochem, en die zitten een uurtje achter ons. En Jaap is ook wel voor het plan van ‘De Siciliaan’!!

Als we dan later ook nog telefoon krijgen van collega Anton… En Verona voor hem ook wel goed uitkomt… Belooft het weer een bijzonder gezellige avond te worden! Om 19.00 zetten Willem, Sjors en ik hem op de parking. Anton staat er al. En een uurtje later komen Jaap en Jochem er dus ook nog bij. 5 vleugeltjes op de parking, en een zeer gezellige boel binnen aan tafel!!

donderdag
Om 6.45 laat ik Verona dan toch eerst maar weer voor wat het is. Ik zal hem eens effe gaan lossen! Maar eerst ga ik nog even wat inkopen doen.. (kerst is weer in aantocht hè..) Even wat wijn inkopen, voor o.a. een collega die sinds kort in de VUT zit. Maar uiteraard ook nog wel even wat voor mezelf.. Voor een andere collega schiet ik nog even bij een kaasfabriekje aan, waar ik toch bij langs kom. Nog even wat kaas inkopen, en dan naar het losadres.

Bij de fabriek waar ik moet lossen weten ze even niet zo goed, wat ze met mijn vrachtje aan moeten. Er wordt wat heen en weer gepraat en gevraagd, tot de chef er gelukkig aan komt. Er is effe wat weinig ruimte hier. Dus ik moet maar even gaan lossen bij een magazijntje een kilometertje verderop. Nou, mooi. Geen probleem.

Bij dit magazijn, het zijkantje open, en dan kan het feest weer beginnen. Alles eruit, trailertje weer opbouwen, en dan heb ik hem om 10.30 leeg!

Tussen Brescia en Bergamo ligt er alweer een vrachtje op mij te wachten, zo luidt het bericht. Weer een complete vracht terug. Niet verkeerd zeg ik! Onderweg nog even een keer een bakkie. En onder de middag vind ik dan het fabriekje waar ik volgens de gegevens moet laden. Ze hebben nog pauze tot 14.00 uiteraard, dus eerst maar weer ff wachten. Na de middag mag ik hem gelijk met de kont naar binnen zetten, en dan gaan we laden. Een vrachtje koekenpannen.

En de gegevens luidden dat het vrachtje pas in het nieuwe jaar aangeleverd mag worden in NL. Dus als ik om 15.15 vol ben, dan kan ik mooi richting Emmeloord. Het vrachtje gaat zo lang bij ons de loods in. Niks mis mee dus! Een mooi relaxed reisje zo.

Eind van de middag maak ik even een douane documentje op Como. En ja, ik maak hier gelijk maar weer even gebruik van de wachttijd, om vast een hapje te eten. Dan naar Chiasso, de douane doen, en tegen 18.00 rijd ik Zwitserland in.

Mijn plan was om naar de grote (kontrolle) parking op Erstfeld te rijden, en hem daar aan de kant te zetten om mijn uren te maken. Maar als ik de afslag Erstfeld neem, komt er gelijk al een sheriff aan te zwaaien… Vanwege de feestdag (afgelopen dinsdag!) in Italië, is het opgaand nog steeds een puinhoop. En de hele parking staat al bom en bomvol… Ik moet dus gelijk maar weer rechtdoor, en de snelweg weer op. Als ik dan zeg, dat ik aan m’n uren zit (wat ze anders zo belangrijk vinden, als ze ons erop kunnen bekeuren..) Nu maakt het ineens allemaal niets uit, en ik moet maar door, om een parkeerplek te vinden.

Uiteindelijk lukt dat om 21.15 bij de pomp Gunzgen. Hier vind ik met een beetje fantasie nog net een plekje. Gordijntjes dicht, en tukken!

vrijdag
Vandaag maar mooi op het gemakje richting Emmeloord dacht ik zo. Om 6.30 laat ik het brok geweld, onder in het ruim, maar weer tot leven komen. Het laatste stukje Zwitserland. Dan het Germaanse rijk door, nog een klein stukje meemaken van de Hollandse avondspits. En dan sta ik om 18.30 bij de pomp. Tanken, en naar de zaak. Iedereen weer blij, met de boodschappen, en dan is het weekend!

Geen opmerkingen: