dinsdag
Gister een dagje thuis wegens familieomstandigheden. En dan kom je ‘op de dinsdag’ terecht. Zoals we vrijdags altijd een rondje export afhalen, dat groeperen, en dan zondags vertrekken. Zo hebben we op Dinsdag ook nog ‘een vertrekdag’. Zodoende kunnen we in dit groupage werk voor onze klanten 2 leveringen in de week verzorgen.
Voor vandaag staat er dus ook een ‘rondje export afhalen’ op het programma. Ik ga een rondje Urk afhalen. Aangezien het meeste pas na de middag (na de kost) klaar staat, hoef ik niet zo vroeg te beginnen. Goed 10.00 ben ik op de zaak. Ik zorg even dat de europallets in deze trailer (het jaar begon zo goed, maar ben m’n eigen trailer nu alweer kwijt…) aangevuld worden, want de kisten zijn helemaal leeg! Nog even wat kleine onderhoudspuntjes aan m’n auto, en dan ga ik richting Urk.
Om 11.30 sta ik bij de 1e klant. Ik vermoed dat deze het misschien al wel voor de middag klaar heeft. En dat klopt. Ik moet nog wel even wachten, maar dit zit er dan maar vast in.
Dan naar de 2e. Hier hoef ik maar een paar pallets, en deze heeft het ook meestal wel op tijd klaar. Dan om 13.45 bij de 3e. Deze had al opgegeven dat hij het pas vanaf 14.00 klaar had staan, en dat heeft hij gehaald! De pallets er rap in, en weer verder.
Voor deze laatste moesten de juiste stickers/etiketten nog binnenkomen, maar dat is intussen gebeurd, dus ook hier staat het nu klaar. En om 14.45 heb ik alles er dan weer in. En kan ik richting de zaak.
Op de zaak is intussen de andere export ook gearriveerd. Even alles overladen, op volgorde zetten, de papieren doen, en dan laat ik om 16.30 Emmeloord achter me.
Het gaat in eerste instantie naar Winterswijk. Ook hier staan nog een paar pallets klaar voor ‘verscheping’ naar Italië. Om 19.00 hier tegen de ramp aan. Mijn pallets worden vanuit de vriescel tevoorschijn gehaald. Omdat dit niet de eerste klanten zijn die ik in Italië moet lossen, draai ik gelijk effe een paar pallets. Hier heb ik de ruimte, en dan staat het er gelijk maar goed in ook. Ik maak hier gelijk even mijn 3 kwartier vol. Zodoende kan ik nog zo nog een mooi rukje doen. En dinsdagavond om 20.00 vertrek ik dan toch ri. Italië. Het is al mooi laat, en ik heb nog 7 losadresjes te gaan, er is nog wel even wat te doen dus!
Nou vond ik vanuit Emmeloord naar Winterswijk, al dat de koelmotor het slecht op temperatuur kon krijgen. Nu brult hij ook maar, en krijgt het niet echt koud… Maar even in de gaten houden dus. Binnendoor schiet ik Duitsland in. En als ik dan na wat geslinger de Duitse A31 bereik, ga ik daar op de 1e parking maar weer even aan de kant. Eens even zien hoe het met mijn temperatuur gaat. Maar nee hoor, hij krijgt het nog steeds niet koud. Dit is niet goed. Normaal gesproken moet dat al lang gelukt zijn. Maar eens even bellen met de werkplaats dus. Ik vertel hun mijn probleem, en dat ik vermoed dat er wel eens te weinig of geen freon in kan zitten… Hij brult namelijk wel gewoon goed, maar hij krijgt er gewoon geen koude lucht in.
Ik moet dus maar even bij een garage van de Thermo King langs. Ik krijg de buitenland service van de Thermo King aan de telefoon, en ik spreek met af welke garage mij het beste past. Ik krijg het adres door, en hun zullen de storingsdienst daar op de hoogte stellen dat ik er aan kom, en hoe laat ik er zal zijn.
Ik ben blij dat ik vandaag een lekkere maaltijdsalade mee heb genomen, en op de planning had staan. Deze peuzel ik nu onder het rijden maar mooi even op. Dan heb ik dat in ieder geval maar gehad, want anders schoot het eten er toch mooi bij in. Om 21.30 sta ik in de garage in het Duitse Ruhrgebiet. De monteur is er ook net, dus dat is op zich goed geregeld. Hij gaat even kijken, en inderdaad wat ik al dacht, het is inderdaad een freon probleem.
Hij wil hem voor me bijvullen, maar hoe lang hij dan goed blijft, weet de monteur ook niet. Of hij het volhoudt tot Italië dat durft hij mij niet te garanderen. Er zal toch ergens een lek zijn, en om dat nu op te gaan zoeken, en te repareren, dat kon wel eens een dagje kosten, en met een geladen trailer is dat ook niet echt een optie! Maar bijvullen dus, dan doet hij het in ieder geval weer, en dan houd ik het wel goed in de gaten onderweg. En dan moet ik misschien in Italië nog wel eens een keer naar de garage. Het is niet anders. Andere opties zijn er op dit moment ook niet.
En om 22.00 speer ik, met een nu goed vriezende koeler, weer verder het Duitse land in. Op zich is er van de service niets te zeggen. Het valt mij niets tegen hoe vlot ik weer op weg ben. Het blijft zonde van de tijd, maar de schade is nu beperkt. Mijn doel voor vandaag was toch eigenlijk wel op ‘Büttelborn’ te halen vandaag. De 1e pomp nadat je van de 3 de 67 opgedraaid bent. En om 01.00 bereik ik die dan ook. Gauw de auto aan de kant, en m’n mandje opzoeken.
woensdag
Ik ben er vannacht nog even een keer uitgeweest (in de kou!! Brrrr…) om te kijken hoe het ervoor stond achterin. Maar het was nog steeds keurig netjes -22graden in m’n trailer. En ook als ik vanmorgen op sta, is het nog steeds netjes op temperatuur. Dat gaat gelukkig goed. Ik ga even wassen, en zet me even een bakje koffie. Omdat ik gister pas om 01.00 stil stond, mag ik vandaag ook pas om 10.00 weer weg.
Dan gaat het in 1 streep naar Hartheim, waar ik om 13.00 mijn T2 documentje om Zwitserland door te komen, laat opmaken. Als ik al mijn papieren heb ingeleverd bij de spediteur, ga ik mooi even onder de douche door. Aangezien het een heel pak vrachtbrieven was, heeft hij het documentje niet zomaar klaar. Ik doe nog even een bakkie en smeer een broodje. En om 14.15 rijd ik dan met documentje weer verder.
De Duits – Zwitserse grens is geen probleem. Het is mooi rustig, dus die ben ik zo over. In Zwitserland zelf hapert het dan nog wel even een paar keer. Op Erstfeld sta ik een half uur aan te sluiten op de controle / doseer parking. Dan de Gotthard door. En op Biasca word ik dan weer een half uur aan de kant gezet, omdat het druk is aan de grens. Omdat dit half uurtje volgens de rijtijdenwet natuurlijk weer niet genoeg is, moet ik de 1e parking er gelijk weer af, om nog een half uur pauze te maken.
Om 20.15 doe ik dan nog even de Zwitsers – Italiaanse grens. En als dit ook weer afgewerkt is, schiet ik hier op Chiasso gelijk de bult omhoog naar de bewaakte parking toe. Goed 20.30 zet ik hem hier neer. Het koelertje nog steeds goed! En ik wandel naar het restaurant van Giovanni. Als ik hier binnenkom, staat er gelijk al een bekende aan de bar. We gaan met een heel stel Hollanders aan tafel. En met bekenden Tjistse (en bijrijder Jelle) en Arjen (die met bloemen en planten op Italië rijden) wordt het nog erg gezellig ook.
donderdag
Maar ik heb vandaag weer zat te doen. De koelmotor doet het gelukkig nog steeds goed. En na de bewaakte parking betaald te hebben, koets ik om 6.30 Italië in. Mijn 1e twee klanten zitten bij Bergamo. Ik ben op tijd Milaan voorbij, voordat hier de drukke ochtendspits begint. En om 7.45 sta ik op mijn 1e losadres. Ik moet hier vanaf de weg even achteruit naar toe, en het terrein opsteken. Dan even op het krappe pleintje achteruit voor het dock. Maar m’n pallets hier ben ik dan zo kwijt, en om 8.15 kan ik naar de volgende.
Het is maar een klein stukje rijden. Maar vanwege wegwerkzaamheden, moet ik even een stukje omrijden. Ik kom op deze manier vanaf een andere kant naar de klant toe. Alleen kom ik nu voor een spoorviaductje van 3.5 mtr te staan… Dat gaat niet echt passen! Maar weer draaien dus, en weer door de wegwerkzaamheden (met stoplichten die voor geen meter lopen!) en toch maar helemaal om het dorp heen, en dan vanaf die kant erin. Om 8.45 sta ik dan toch bij de 2e klant. Gelukkig is het een vlot klantje en, rijd ik om 9.00 gelost weer weg.
Het 3e klantje zit bij Lodi. Aan de onderkant van Milaan. Ik moet nu toch de ring weer over dus, maar gelukkig is nu de ergste drukte weer geweest, en loopt dat aardig. Om 10.45 sta ik bij de klant bij Lodi. Dit is weer een wat groter bedrijf, en hier gaat het allemaal weer iets minder vlot. Uiteindelijk heb ik hier toch 3 kwartier nodig om mijn spullen kwijt te raken.
Als ik daar dan weg ‘speer’! Hoor ik ineens roepen over de bak. Het is amigo Lamberto! Ik hoor hem wel, maar zie hem niet… Hij blijkt bij 1 van de andere bedrijven hier, tussen de gebouwen voor de ramp te staan. Het blijft helaas even bij een snel praatje over de bak, want ik moet helaas verder.
Om 12.50 (je moet hier voor 13.00 zijn…) ros ik dan het terrein op, bij m’n 4e klant. Deze klant zit bij Parma. Ik had me al even netjes laten aanmelden, dat het tegen 13.00 zou zijn dat ik hier ben. En inderdaad, ze weten er vanaf. Keurig geregeld. Om 13.30 mogen de deuren open, en zet ik hem tegen de deur. Deze 6 pallets gaan er ook in rap tempo uit, en ik kan weer verder!
Het 5e klantje zit hier vlakbij. En daar sta ik dan keurig om 14.00 als de middagpauze afgelopen is. Even wegen, en dan moet ik natuurlijk op dit grote terrein, voor de deur in het enige krappe hoekje hier! Maar goed, dat is geen probleem, het past dus. En ook hier gaat het lossen vlot, en een half uur later rijd ik weer.
En dan is het eerst even tijd om te gaan bellen met Emmeloord. Het loopt als een trein! En ik vertel dat ik eigenlijk al mijn 7 klantjes er vandaag wel effe uit ga gooien!! Dat ze daar vast even rekening mee kunnen houden.. Dat loopt zeker best!! Ongekend. Ik vraag alleen of ze dan even mijn laatste klantje vast willen bellen.. Deze man wil zijn spullen altijd erg graag hebben. En als ze even zeggen dat ik er om een uur of half 7, 7 uur kan wezen vanavond, dan wil hij vast nog wel even lossen!
Ik ga eerst nog even naar klant 6. Dit is een klantje die ik niet ken. Vlak voor Bologna moet ik de binnenlanden in. Het is nog een mooi eind de binnenwereld in slingeren, en er gaat aardig wat tijd in zitten. Maar de klant is dan snel gevonden. En om 16.15 gaan er hier ook weer 4 pallets uit. Ook hier pakken ze ze zonder problemen vlot aan. Dat loopt hartstikke mooi, en op naar Rimini voor de laatste!
Als ik dan binnendoor weer richting Bologna tour, en ik een klein pittoresk Italiaans dorpje kom binnendenderen, komt er vanaf de andere kant ook ineens een dikke Scania de bocht om zeilen! Ook een gele kentekenplaat! Het is bekende Rijk, van ‘de andere groene firma’ uit Huissen. En na een luid getoeter, een boel geknipper, een kort praatje over de bak, laten we het dorpje weer in alles rust achter. De autostrada weer op, en dan ga ik richting de Adriatica.
Om 18.30 draai ik dan het straatje bij m’n 7e en laatste klantje in. Ik toeter even bij het hek, en draai de auto dan gelijk zo, dat als het hek langzaam is opengeschoven, dat ik hem zo achteruit langs het gebouw naar binnen kan steken. Ze zijn inderdaad blij dat ze hun spulletjes vast hebben. En ik ben mijn laatste pallets dan ook zo kwijt. En om 19.00 heb ik hem dan leeg!!
Perfect gelopen dacht ik. Mooi alle 7 klantjes er op 1 dag uit kunnen gooien. Niet verkeerd. En de koelmotor heeft het nog aardig gehouden, en kan nu mooi uit. Weer een zorg minder! Omdat de rijuren, er nu wel opzitten natuurlijk, ga ik mooi gelijk naar het restaurant hier bij Rimini nord. Om 19.15 druk ik hem hier in de hoek op de parking. Mooi naast collega Hanzz! Die hier ook net staat. En we gaan gezellig samen een borreltje halen, en een lekker hapje eten! Dat hebben we wel verdiend. (al zeg ik het zelf..) Wat hebben we het mooi soms, niet?!
vrijdag
Ik hoef vandaag niet zo vroeg. Ik kan 2 klusjes met tegeltjes gaan laden bij Modena. En dan bij Verona nog een 11.5 mtr kleding erachter. Alleen dit laatste adres is pas vanmiddag vanaf ca. 15.00 te laden. We doen dus nog even rustig een cappuccino aan de bar, en gaan tegen een uur of 8 maar weer eens rubberen. In de loop van de ochtend gooi ik de 2 klusjes tegeltjes er even in. Qua gewicht niet zo heel veel, maar het blijkt weer eens verdeeld te zijn over aardig wat pallets… Zo ga ik niet helemaal uitkomen met mijn ruimte… Maar na een beetje creatief aan het stapelen en stouwen geweest te zijn, staat het er toch netjes in, en heb ik nog precies genoeg ruimte over.
Ik doe nog even wat inkopen op Campogalliano. Ga tussen de middag even lekker uitgebreid onder de douche door, bij het restaurant op Nogarole Rocca, en om 14.15 sta ik dan op het laadadres bij Verona. Hier blijken ze aardig doorgewerkt te hebben, en ik mag al beginnen te laden! En om 15.15 zit mijn vrachtje erin! De papieren op zak, en richting huus!! Op de keet an!!
En dat is mooi, want als ik het goed bereken, dan kan ik nu mooi Oostenrijk nog effe doorkomen! In het (achterlijke…) Tirol gaat natuurlijk vanavond om 20.00 het rijverbod in, maar dat moet ik nu net voor kunnen zijn! Dat scheelt alweer een heleboel voor morgen. Het gas gaat erop dus. En in strak 4.30 sta ik veilig op Kufstein! Ik gooi er nog even zoveel diesel bij, dat ik precies thuis kan komen. Maak dan mijn 3 kwartier nog even vol hier, en dan ga ik Duitsland in. Op Reischenhart zitten mijn uren erop. En om 21.00 zet ik hem hier aan de kant, en ga ik een lekker hapje doen bij mijn Griekse vrienden.
zaterdag
Ik verwacht vandaag weer aardig wat terugkerende wintersporters op de weg, dus op tijd maar weer verder. Om 6.00 zit ik alweer op de autobahn. En daar doe ik goed aan. Ik ben de drukte aardig voor. En het loopt als een kogel!! Het loopt echt super zelfs! Wel ben ik de hele ochtend al een beetje aan het opletten in de spiegel. Mijn wintersport gezelschap van vorig jaar, heeft deze week namelijk ook weer op de ski’s gestaan, en keert ook vanmorgen weer huiswaarts. Halverwege de ochtend krijg ik al een telefoontje… Waar ik ergens zit. Hun zijn namelijk ook al even aan het rekenen geweest, en zoals ik al constant aan het opletten ben, of ze al verschijnen in de spiegel, verwachten hun al een hele poos, dat ik ineens opdoem in de verte.
Als ik dan vertel waar ik rijd, bestaat dat niet volgens hun! Zo ver kan ik nog nooit zijn! Nou, het is toch echt zo. Ik vertel dat ik ga koffie drinken op de Spessart. Ook dit kan ik volgens hun nooit halen, maar we spreken daar toch maar af!
En met zijn 7-en drinken we daar dan een bakkie. En komen tot het plan, dat neef Gijs mooi even met mij mee kan rijden! Hij is het namelijk al wel een beetje zat, in de personenauto. En wil eigenlijk ook wel graag naar huis. En mij komt het eigenlijk ook wel even perfect uit, want dan hoef ik vanaf hier mooi geen pauze meer te maken!! Kan Gijs mooi het laatste uurtje naar huis rijden! Ben ik ook mooi weer 3 kwartier eerder. En zo sta ik dus mooi om 17.30 al aan de pomp in Emmeloord! Weekend.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten