maandag
Vandaag begin ik lekker rustig, gewoon in Emmeloord. Even mijn trailer lossen achter op het industrieterrein, en als ik ‘m daar om 8.15 leeg heb, ben ik al klaar om te gaan laden!
Ik ga eerst naar Urk om alvast de 1e 4.5 meter van mijn trailer vol te zetten. Dit zit er mooi vlot in, en tegen 10-en heb ik de polder alweer achter mij gelaten. Voor de laatste keer met mijn trouwe Scania!! Alleen wist ik dat op dit moment nog niet.
Eind van de ochtend laad ik dan nog een meter of 4 bij, in Twello, en dan kan ik helemaal afzakken richting Limburg.
Begin van de middag laad ik mijn trailer verder helemaal vol in Sittard. En om 15.30 heb ik hem dan weer helemaal vol. En dan gaat het richting het Italiaanse!
Begin van de avond ga ik even aan de kant voor ’n pauze, geniet van een lekkere maaltijdsalade, en ga dan weer verder.
En om goed 21.15 is het dan zo ver… Ter hoogte van Wertheim word ik miljonair !!! Het klokje van mijn helse Scania tikt van 999 999 naar het magische getal van 000 000, het klokje is rond!!
Mijn trouwe Vabis; een miljoen kilometer zijn wij al samen! Een miljoen kilometer doen wij alles al samen! Een miljoen kilometer door dik en dun! Een miljoen kilometer trouw aan elkaar! Een miljoen kilometer lief en leed gedeeld! Een miljoen kilometer alle mooie, en minder mooie dingen samen meegemaakt! Die helse machine, nieuw gekregen, en nu 5.5 jaar later zijn we samen al een miljoen kilometer door heel Europa (en zelfs daarbuiten!!!) getrokken! 1.000.000 kilometer!! Tja, het schept toch een band he… ;-)
Om 22.15 draai ik hem dan de parking op, op het Duitse Geiselwind. Ik heb telefonisch al contact gehad met amigo Michel van de firma Boonstra. Hij staat hier ook. Als ik mijn auto dan geparkeerd heb, mijn papieren en administratie heb afgewerkt, zie ik ineens nog een vleugeltje de parking op komen. Collega Eelke! Dat is gezellig. We gaan nog even naar binnen toe, waar ik beiden maar even trakteer op een biertje, en proosten daarmee op die dikke Vabis van mij! En daarna zoeken we lekker de mandjes op.
dinsdag
Michel moet eerst nog in Oostenrijk lossen, en zal dan ook doorgaan naar Italië. Die gaat dus vanmorgen iets eerder rijden. Ik wacht nog even tot Eelke (en dochter Nanet die mee is) hun uren er ook op hebben zitten. Om 7.30 gaan ook wij rijden.
Tussen de middag even pauze op Holzkirchen, net voorbij München, dan even tanken op Kufstein. En op de Brenner rijdt Michel ons dan ook alweer in de wielen. Eind van de middag gaan we bij Trento allemaal nog even onder de douche door.
En tegen 20.00 zetten we de 3 auto’s dan in Verona, bij het restaurant van ‘de Siciliaan’ op de parking. De uren weer op, en het is weer mooi geweest voor vandaag. We gaan lekker tafelen! En het wordt een gezellige avond.
woensdag
Vandaag een druk dagje, dus ik ga op tijd weer rijden. Om 6.00 zit ik alweer op de autostrada. Mijn 1e losadres is in Chioggia, onder Venetië. Om 8.15 sta ik bij de klant op het terrein. En om 9.00 ben ik de 1e 12 pallets weer kwijt.
Dat is mooi, want mijn volgende klant zit in Ravenna, en die wil ik eigenlijk ook nog even voor de middag eruit hebben. Binnendoor over de Romea bereik ik om 11.00 de grote kippenslachterij bij Ravenna. Hier gaat de volgende partij ‘vers’ uit de trailer, en zo schiet het al mooi op.
Ik heb alleen nog 4.5 meter diepvries voorin staan, en om die te lossen, kan ik weer een mooi eind omhoog sturen. Om 15.00 bereik ik het laatste losadres in Cittadella, bij Vicenza. Ik meld me aan op het bedrijfje, maar ze willen deze partij graag in hun magazijn hebben, aan de andere kant van de stad. Daar eenmaal aangekomen ben ik het spul ook zo kwijt. En dan heb ik hem om 15.45 weer leeg!
En dan kan ik richting een vaste klant, waar we een boel terugladen, hier in de buurt van Vicenza. En daar gooi ik nu mooi eind van de middag mijn trailer nog weer ff vol ook! Om 18.15 ben ik weer vol, heb ik de papieren, ben ik na het zeulen met de pompkar weer even lekker onder de douche geweest, en kan de neus dus weer richting Holland.
Via de Valsugana rijd ik richting Trento. En dan zitten de rijuren er ook alweer goed op. Ik besluit om maar naar het restaurant bij de Esso bij Egna Ora te rijden. En daar vind ik het om 20.30 weer mooi geweest voor vandaag.
donderdag
Na even fris gewassen te hebben, en een cappuccino aan de bar gedronken te hebben ga ik om 7.30 weer verder. Intussen heb ik vanuit Emmeloord een zeer spijtige mededeling gekregen… Ik wist dat het er aan zat te komen, maar het moment is nu dan toch echt gekomen… Ik ben bezig met het laatste ritje dat ik met mijn trouwe metgezel mag doen! Als ik van het weekend in Emmeloord kom is het einde oefening. Dan mag ik mijn trouwe BP-NX-88 leeghalen.
Ook na een miljoen kilometer is hij nog lang niet af! Hij doet het nog steeds perfect. Trekt nog super, loopt nog als een zonnetje, en ik ben hem ook nog lang niet zat!! Maar toch wordt hij verkocht… Hij is eigenlijk te duur. Niet in het onderhoud, want ik heb zelden wat met deze auto. Maar wel in de Duitse, de Oostenrijkse en de Zwitserse tol. Het tarief dat je in deze landen per kilometer betaald is afhankelijk van de euro norm van de auto. En de modernste auto’s zijn net allemaal weer wat schoner dan mijn Vabis. En dan scheelt aanzienlijk in de kosten!! En dus moet ik vanaf volgende week met een moderne goedkopere auto gaan rijden, en wordt deze super auto verkocht!
Het is dus de laatste keer dat ik met deze helse machine de Brenner mag bedwingen. Ik heb er een dikke vracht in, en dan zijn we op ons best!! De 420 paarden brullen er over. En tevreden grommend trekt hij de 40 ton naar boven. Voor de laatste keer samen; met de vlam in de pijp, over de Brennerpas…’
Met 2 pauzes in Duitsland, zet ik hem ’s avonds om 20.15 op het Duitse Ransbach aan de kant. Een hapje eten, en dan is het tijd voor mijn laatste nachtje in Hotel Scania. En dat zal nog maar een kort nachtje zijn ook.
vrijdag
Vandaag een drukke dag namelijk! Ze hebben een behoorlijk vol programma voor mij bedacht vandaag. En om dat allemaal een beetje rond te krijgen, moet ik eigenlijk wel 1e werk in Veghel lossen. Maar dat is nog wel ff een eindje sturen vanaf hier! Dus om goed 4.00 sta ik al naast de auto. Effe wassen, bakje koffie, en om 4.45 ben ik al aan het rubberen!
En zodoende sta ik keurig om 8.00 in de put in Veghel. Mijn vrachtje uit Italië wordt er uit geschept, en dan kan ik om 8.45 beginnen aan mijn programma ‘export afhalen’.
Om 9.00 begin ik bij vriend Jos in Uden. Hier krijg ik gelijk al een dikke partij, met diverse zendingen voor Italië. Hier ligt ook de fax met de rest van mijn programma. Ik krijg nog even een bak koffie van Jos, want daar zal ik de rest van de dag wel niet aan toe komen zegt hij!
Dan haal ik eind van de ochtend nog even een paar partijtjes koelgoed uit Twello, en dan gaat het verder de achterhoek in.
Tussen de middag voor de laatste keer met de BP-NX-88 het bos in in Ambt Delden. De pallets met geitenyoghurt ophalen, bij onze vriend de geitenboer.
En dan heb ik alle export voor Italië erin. Alleen staan er in Almelo ook nog 5 pallets, die naar Emmeloord moeten. En aangezien ik hier toch vlak langs kom, neem ik die ook gelijk maar mee.
Dan nog even langs het pittoreske Heino, om wat op te pikken, en dan met gang richting Emmeloord. Bij Kuiken de 5 pallets uit Almelo eruit; ‘hé Niels! Jij hier ook weer eens?!’ Dan op de zaak nog een deel eruit, en dan kan het naar Urk.
Oh ja, nu het toch zo goed gelopen is (of dat ik zo druk geweest ben??) kun je ook op Urk zelf nog wel even een rondje ophalen… Maar goed, ook dit lukt weer, en om 17.30 zet ik hem op de Coldstore tegen de ramp aan. Nu samen met de andere gevleugelde auto’s even overladen, en dan heb ik hem om 20.00 vol.
En dan gaan de laatste kilometers in… Ik kom voor de laatste keer met mien trouwe moat, die helse machine, die dikke Vabis, Emmeloord binnen gedenderd… En dan is het over… Rest morgen het overpakken van mijn spullen in een nieuwe auto… En dan is het tijdperk BP-NX-88 afgesloten. Een droevig momentje, want dit is tot nu toe de fijnste auto geweest die ik gehad heb!! Ik heb hier echt 5.5 jaar met super veel plezier in vertoefd!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten